Kirjoittaja Aihe: Kaikkea muovista  (Luettu 80 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Kaikkea muovista
« : ti 13.11.2018, 22:52:29 »
Säiden viilennyttyä olen piipahdellut joitakin kertoja vaatekaupoissa, ihan oikeissa myymälöissä ja nettikaupoissa. Pari vaatetta olen onnistunut ostamaankin. Koska shoppailu on elämässäni aika harvinaista puuhaa, ensin minut yllätti se, että kassalla kysyttiin, haluanko kassin. Ai niin, kyllähän minä sitten muistin, että muovikassit ovat nykyisin maksullisia. Tilanne tuntui kuitenkin uutuuttaan vähän oudolta. Olisi aika hassua lähteä kaupasta uutta vaatetta kädessä roikottaen, hintalaput vaatteesta lepattaen. No, onhan minulla mukana oma kestokassi, aina. Sinne pakkasin - itse- (myyjän seisoessa toimettomana kassan takana ja jonon odottaessa takanani) ostokseni.

Seuraavalla kerralla etsiskelin neuletta. Tulin huomaamaan, että aivan valtaosa neuleista on MUOVIA. Ei niissä tosin suoraan lue muovi-sanaa. Neuleissa lukee acrylic. Vaatteita pitäisikin oikeastaan myydä Etolassa, sillä vaatekaupat ovat massiivisia muovimarkkinoita. Oikean villapaidan etsiminen on todellista kestävyysurheilua. Netissä on tietenkin hieman helpompaa...tavallaan. Mutta, heh, esimerkiksi Esprit ilmoittaa neuleidensa esittelyteksteissä "sisältää villaa". HAH! Tämä tarkoittaa usein varsin alhaista villaprosenttia, esim. 12%. Loput on akr....muovia. Jumputin läpi koko Espritin puseromalliston, jota on luoja paratkoon aivan hirveän monta sivua. Mitä pidemmälle sivuja selaa, sitä hirveämmiksi vaatteet muuttuvat. Ostotiedoista näkee, että kaikkia kokoja on varastossa. On selvää, että huomattava osa mallistoista päätyy hävitettäväksi. Käyttämättömänä.

Fleecestä onkin lehdissä jo kirjoitettu. Muovia nekin; en muista tarkkaa kuitumääritelmää. Pestessä näistä (akryyli- ym.) muovivaatteista irtoaa mikromuovia, joka päätyy vesistöihin ja kaikkialle luontoon. Ja varmaankin ihmisen iholta imeytyy elimistöön mikromuovihiukkasia. Mitä v-n väliä oikeastaan on muovikasseilla kun suurin osa myytävistä tuotteista kuitenkin on muovia?

Ja entäs sitten tuo kovin trendikäs 3D-tulostaminen? Tuskin tarvitsee olla mikään ekotietäjä arvatakseen, ettei tulostimissa mitään luonnonmateriaaleja työstetä.

https://www.theguardian.com/environment/2016/jun/20/microfibers-plastic-pollution-oceans-patagonia-synthetic-clothes-microbeads
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Hayabusa

• Konkari
Vs: Kaikkea muovista
« Vastaus #1 : ke 14.11.2018, 13:39:19 »
Olen jo jonkin aikaa sitten siirtynyt lähes täysin luonnonkuitujen käyttöön. Tosin viime aikoina tekstiilien ostamiset ovat olleet vähäisiä. Pari villapaitaa (100%) ja parit housut 98% puuvilla 2% elastaani (muistaakseni). Ja sain lahjaksi t-paidan 100% puuvillaa.

Tiedän, että puuvillan tuotanto kuluttaa paljon vettä ja että suomalaisella tervalla silatut laivat kuljettivat orjia Amerikan puuvillapelloille. En silti tunne pienintäkään omantunnon pistosta ym tekstiilihankinnoista. Lähes muovittomuus painaa tällä kertaa vaakakupissa enemmän.

Ehkä joulun jälkeen alesta tarttuu jotain vaateostoksia. Valitettavasti ne aivan varmasti ovat muovipakkauksissa vaikka varsinainen ostos olisikin villaa, puuvilla tjsp.  :(

Paikalla Brutto

• Konkari
« Vastaus #2 : ke 14.11.2018, 14:07:52 »
Olen jo jonkin aikaa sitten siirtynyt lähes täysin luonnonkuitujen käyttöön. Tosin viime aikoina tekstiilien ostamiset ovat olleet vähäisiä. Pari villapaitaa (100%) ja parit housut 98% puuvilla 2% elastaani (muistaakseni). Ja sain lahjaksi t-paidan 100% puuvillaa.

Tiedän, että puuvillan tuotanto kuluttaa paljon vettä ja että suomalaisella tervalla silatut laivat kuljettivat orjia Amerikan puuvillapelloille. En silti tunne pienintäkään omantunnon pistosta ym tekstiilihankinnoista. Lähes muovittomuus painaa tällä kertaa vaakakupissa enemmän.

Ehkä joulun jälkeen alesta tarttuu jotain vaateostoksia. Valitettavasti ne aivan varmasti ovat muovipakkauksissa vaikka varsinainen ostos olisikin villaa, puuvilla tjsp.  :(

Olen farkkuja ostaessani arponut stretchin (n. 20% muoveja?) ja perinteisen puuvillafarkun välillä. Lewiksissä ainakin stretch istuu napakammin, mutta perinteinen farkkukangas tuntuu miellyttävämmältä ja kestävämmältä.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #3 : ke 14.11.2018, 20:56:35 »
Olen farkkuja ostaessani arponut stretchin (n. 20% muoveja?) ja perinteisen puuvillafarkun välillä. Lewiksissä ainakin stretch istuu napakammin, mutta perinteinen farkkukangas tuntuu miellyttävämmältä ja kestävämmältä.

No nytpä osuit aiheeseen, sillä ostoslistallani on jo useita kuukausia lukenut farkut. Tai oikeastaan OIKEAT farkut, mikä tarkoittaa kunnollista denimiä, ilman strech-kuituja. Olen täysin kyllästynyt nykyisiin lötköihin muka-farkkuihin. En suostu noita strech-lötköjä edes farkuiksi kutsumaan, koska ne eivät ole denimiä. Naisille ei vaatekaupoissa oikeita farkkuja ole melkein lainkaan. Redissä tosin sellaisia oli Weekdayn kaupassa, mutta koska korkeat vyötäröt ovat nyt muodissa, en sopivia farkkuja löytänyt sieltäkään. "Medium high waist" tuntui sekin ikävältä ja nousi liian korkealle.

Maailmalla raw denim on alkanut yleistyä, vaikka se vielä onkin hifistelytuote - sekä hintava sellainen. Kaiholla muistelen aikoja ennen strechiä. Strech-paska taisi vallata markkinat 1990-luvulla. Sitä ennen farkut olivat vielä tukevia ja kestäviä - ainakin ilman heikentäviä pesuefektejä.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #4 : ke 14.11.2018, 22:35:17 »
Mihinkähän kategoriaan laittaisi viskoosin? Sen raaka-aine on selluloosa, siis yleensä puu. Mutta se on polymeeri, eli muovi. Tekstiiliostokset ovat hankalia. Täytyy varmaan siirtyä täysin itse kasvatettuun hamppuun.  ;D