Kirjoittaja Aihe: Treenaus ja harjoittelu: voima, kestävyys, ... henkinen ja fyysinen  (Luettu 107892 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Kyllä lääkäri tietää -dokumentissa tutkittiin ja todettiin että miehet pystyvät laihduttamaan rasvaa helpommin pois jos treenaavat tyhjällä vatsalla, ja naiset jos syövät ennen treeniä (kuinka kauan aikaisemmin, en tiedä). Eroa selitettiin sillä että miehillä on enemmän lihasta ja miehet toimivat hiilaripitoisemmalla ruoalla kuin naiset. Se jäi minulle kuitenkin hämäräksi että minkä takia naisten pitäisi syödä ennen liikkumista, vaikka naisen keho olisikin huonommin hiilareita polttava.

Oli miten olikaan, itse olen havainnut että päivinä jolloin olen syönyt ensin kotona ja lähtenyt sitten (en välttämättä välittömästi kuitenkaan) heittämään 4,5 km x 2 lenkkiä, on se eka osuus eli täältä sinne ollut yhtä helvettiä. Jalat kuin lyijyä, helvetin väsynyt ja tympeä olo. Paluumatka ei taida ihan yhtä paha olla. Mutta jos lähden vääntämään tuon setin läpi niin etten ole varsinaista päivän pääateriaa vielä syöynyt, vaan ihan jotain aamiaisen tynkää vaan (mysliä tai jogurttia, yleensä), niin sitten ei tunnu niin raskaalta tuo lenkki.

Sensijaan näin kesällä kun liikkumiseni on uima- ja vesijuoksupainotteista (toki kävelyäkin voi välillä kertyä paljonkin, varsinkin uimapaikalta poistuessa), ei raskasta oloa liikkuessa tule. Jos minulla on rannallakin eväät, ja odotettuani jonkin aikaa, yleensä tunnin, menen uimaan, niin ei todellakaan tule raskas ja vittumainen olo. Koskeeko "syömisväsymys" sitten vain ja yksinomaan kävelyä?
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
Kyllä lääkäri tietää -dokumentissa tutkittiin ja todettiin että miehet pystyvät laihduttamaan rasvaa helpommin pois jos treenaavat tyhjällä vatsalla, ja naiset jos syövät ennen treeniä (kuinka kauan aikaisemmin, en tiedä). Eroa selitettiin sillä että miehillä on enemmän lihasta ja miehet toimivat hiilaripitoisemmalla ruoalla kuin naiset. Se jäi minulle kuitenkin hämäräksi että minkä takia naisten pitäisi syödä ennen liikkumista, vaikka naisen keho olisikin huonommin hiilareita polttava.
Havainto ~ fakta ~ oli se että miehillä rasva väheni (+22%) enempi jos nälkäisenä treenaa ja naisilla (+8%) enempi väheni jos syötyinä treenaa. Miksi näin niin siitä oli vain selitysspekulaatioita eikä tiedeyhteisö vielä tiedä.
  Tyrmäävä havainto (bodareille) oli että proteiinilisä ei auttanut ohjelman taviksia kasvattamaan lihaksia tai lihaskuntoa. Koska yleensä normaali ravinto jo sisältää tarpeeksi proteiinia. Extra menee hukkaan.
  Yhtä tyrmäävä havainto lisäainebisnes-ihmisille oli se, että antioksidanttijuomat pahensi elimistön omaa antioksidanttihallintaa. Häiriötilanne, antioksidantteja veressä liian vähän(!),  kesti yli 24 tuntia.

Toisessa osassa huomattiin että jos myöhästyttää aamun syöntiä ja aikaistaa illan/iltapäivän syöntiä niin se auttaa veriarvojen parannuksessa ja kehon rasvanhallinnassa.

« Viimeksi muokattu: la 18.08.2018, 01:56:15 kirjoittanut MrKAT »
Islamilaisen kulttuurin leviäminen eurooppaan, varsinkin Portugaliin ja Espanjaan, jätti lähtemättömät -  monessa mielessä positiiviset - jälkensä näiden maiden kulttuureihin. - ministeri Jaakko Iloniemi, Uhkakuvat, 2018 s. 38

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Itse en koskaan ala välittömästi syömään kun sängystä nousen. Ajatuskin ällöttää. Aikaisintaan 3 t päästä, jos ei sitten ole niin että olen jonnekin lähdössä jo varhain ja pitää jotain aamiaiseksi napata ettei tarvitse tuntikausia tyhjällä vatsalla olla.

- JM

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
Siitä on kuukausi tai 1½ kuukuatta kun kävin viimeksi puntarissa. Odotin lihoneeni n. 1½ kg mm. jouluherkuttelun takia. Ylläri: olinkin laihtunut 3½ kg! ("Odotusarvoissani" -5 kg! ;) )  Viimeistään nyt olen ns. normaalipainoinen. Näin  ohut en ole ollut ehkä koko tällä vuosituhannella! Vessassa olen käynyt tiuhempaan. Bakteeristo ehkä muuttui ja liikuntaa on tullut lisää. Vanhasta Valituista Paloista löysin tänään tiedeuutisen että liikunta muuttaa myös suolistoflooraa ja aineenvaihduntaa, tosin se oli rottakoe.  Nyrkkisääntö laihduttamisessa on että 70%  se on ravintoa ja 30% liikuntaa. Luulen että minulla se voisi ehkä olla toisinpäinkin? Tässä on yksilöllisiä eroja varmaan.
Siis    joulukuussa painoin x kg
Sitten tammikuussa painoin x-3,5 kg
Ja nyt elokuussa painoin    x-6 kg.

Mutta huomaan myös hauiksen ympäryksen pienentyneen 1 cm ja vyötärönympäryksen kasvaneen 2 cm juhannuksen ajoilta (jolloin lienen painanut x-4..x-4,5 kg). Helteet ei menneet jäljittä ohitse kun liikkuminen jäi vähäisemmäksi. Olin myös vähentänyt proteiinien (maitorahkan) syöntiä. Jos ei syö proteiinia tarpeeksi  niin laihtuminen syö lihaksia.
  Eilen illalla klo 21 söin 4 kalapuikkoa proteiinitäydennykseksi. Ei olisi pitänyt. Vielä klo 04 aamuyöstä (kirjoitin jatkumoonkin 3:30 asti) olin virkeä kuin duracell-pupu enkä ollut huomannut kellon kulkua, maatamenon aikaa.
Jostain syystä kala ja kalapuikot virkistää minua usein enemmän kuin ½ pannullista kahvia. Syytä en tiedä, Kalapuikoissa ei kait edes juuri ole kalaöljyä (omega), D-vitamiinia tms.
Islamilaisen kulttuurin leviäminen eurooppaan, varsinkin Portugaliin ja Espanjaan, jätti lähtemättömät -  monessa mielessä positiiviset - jälkensä näiden maiden kulttuureihin. - ministeri Jaakko Iloniemi, Uhkakuvat, 2018 s. 38

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Panin tänään säkkiä turpaan.  ;D Krav Magan peruskurssin hintaan kuuluu mahdollisuus käydä ns. vapaavuorolla, joten kävin ihmettelemässä mitä sieltä löytyy. Jostain hanskaläjästä kaivoin sopivan oloiset hanskat ja muuan mies ystävällisesti vielä solmi niistä nauhat. Huomautti kyllä että nauhahanskoja käytetään otteluissa (varmaankin pelkässä treenauksessa on semmoiset tietynlaiset pienemmät, minä en niiden nimiä tiedä, mutta tulee mielikuva mieleen). Mutta jatkoi että tällä vapaavuorolla saa pitää hauskaa.

No, hakkasin sitten säkkiä siinä asennossa joka on opetettu. Etuvasenta ja takaoikeaa vuorotellen. Välillä meni mielestäni oikeaoppisesti, välillä ei (suojaus eli se että toinen käpälä pitää olla pystyssä unohtui välillä). Se ei tuntunut kauhean kivalta oikeassa kyynärpäässä että kun olin mojauttanut säkkiä etuvasemmalla, se säkki tietysti heilahti ja sitten kun jatkoin seuraavaksi takaoikealla, niin en välttämättä ylettänytkään säkkiin kunnolla. Siitä tuli epämiellyttävä reuhtaisun tunne.

Vähemmällä voimalla tinttaamalla säkki ei ehkä niin heilahda ja osuu paremmin takaoikeallakin. Toisaalta voisin tietysti treenata myös nyrkit paljaana, kuten siellä kurssillakin. Pakkoko se on henkensä edestä takoa. Mutta teki mieli kokeilla tätäkin, kerrankin elämässään. Joku 30 - 40 min hakkasin ja olin lopulta hiestä läpimärkänä. Olisipa tämän arvannut niin olisi ottanut pesuvarusteita mukaan... Kurssilla ei ole ikinä tullut kuin vähän kainaloon hikeä. Ei me siellä siis niin kauheasti riehuta. 

- JM

Poissa kertsi

• Konkari
  Eilen illalla klo 21 söin 4 kalapuikkoa proteiinitäydennykseksi. Ei olisi pitänyt. Vielä klo 04 aamuyöstä (kirjoitin jatkumoonkin 3:30 asti) olin virkeä kuin duracell-pupu enkä ollut huomannut kellon kulkua, maatamenon aikaa.
Jostain syystä kala ja kalapuikot virkistää minua usein enemmän kuin ½ pannullista kahvia. Syytä en tiedä, Kalapuikoissa ei kait edes juuri ole kalaöljyä (omega), D-vitamiinia tms.
Proteiini periaattessa piristää (ja hiilari rauhoittaa, väsyttää ja ilostuttaa), mutta liekö kalapuikoissa niin paljon proteiinia, eikös niissä ole puolet vehnäjauhoja tms.? D-vitamiini piristää, ja ainakin pillerit kandee ottaa siksi aamulla. Varmaan jokin hiilaripitoisempi iltapala voisi antaa paremmat unet, vaan ilman sokeria (sekin voi viedä yöunet).
« Viimeksi muokattu: la 15.09.2018, 23:04:21 kirjoittanut kertsi »

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
Miepä tuppaan mikrolämmitetyistä kalapuikoista leikkaamaan veitsellä vehnäkuorista ½ pois siilien ruoaksi roskiin. Koska liikaa epäilyttävää rasvaa. Lohisiivuissa ei edes ole vehnää ja vehnäpullat ennemmin nukuttaa kuin virkistää.
Proteiinia saan rahkoista ja puurosta ja leivästä ja kanaleikkelesiivuista ja maidosta, ei ne minusta virkistä sillee kuin kala.  Kalalla on myös yllättävä hmmm.. fyysinen ahkeruusinto vaikutus seuraavana päivänä. Huhkittuani pihalla tai liiterissä pitkään ihmettelen monesti, mikä minuun oikein meni - ai niin, söin eilen kalaa. Mahdollisesti nostan myös 20% painavampia esineitä kuin ennen. (Tämä pitäisi mitata. Eli onko kyse vain tunteesta, esim. poistaa fyysisen raskauden/kivun tunnetta joka toimisi esteenä).

« Viimeksi muokattu: su 16.09.2018, 00:28:21 kirjoittanut MrKAT »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
KM:n peruskurssiin kuuluu kahden session lisäksi ns. vapaavuoro, jolla olen kahdesti käynyt hakkaamassa säkkiä. Ekan kerran lainahanskoilla ja tokalla kerralla oli jo omat säkkihanskat. Tiedon mukaan salilla on "noin joka 3. viikko" jooga, ja aioin osallistua siihen, vaihteeksi. Vaan eipä huomenna olekaan, siellä on jälleen kahvakuulaa kuten aina. Yksi nainen minua jo vikitteli viikko sitten kahvakuulaan mukaan, mutta kun luen netistä juttua soveltuuko se tenniskyynärpäistä kärsiville, niin tulee perin ristiriitaista tietoa. Näyttäisi siltä että jotkut ovat nimenomaan kahvakuulasta saaneet sen, ja jotkut päinvastoin kuntouttavat sitä kuulalla. Johan on kumma.

Luulin aina että tuo kahvakuula on joku mitä vaan heitellään kahvasta pitkin pihaa.  ;D

Noin muutenkaan en ole ihan kauhean innokas väline- saati sitten laiteharrastaja mitä tulee mihinkään liikuntaan. Niiden kanssa nimenomaan pelkään rikkovani itseni. Josko menen sitten taas vaan takomaan säkkiä, mutta en kyllä hakkaa niin kovaa tai pitkään kuin viimeksi. Ehkäpä yritän tarkastella tekniikkaani. Sikäli kuin olen sitä pätevä mitenkään arvioimaan.

- JM

Poissa Socru

• Konkari
  • Säätäjä
KM:n peruskurssiin kuuluu kahden session lisäksi ns. vapaavuoro, jolla olen kahdesti käynyt hakkaamassa säkkiä. Ekan kerran lainahanskoilla ja tokalla kerralla oli jo omat säkkihanskat. Tiedon mukaan salilla on "noin joka 3. viikko" jooga, ja aioin osallistua siihen, vaihteeksi. Vaan eipä huomenna olekaan, siellä on jälleen kahvakuulaa kuten aina. Yksi nainen minua jo vikitteli viikko sitten kahvakuulaan mukaan, mutta kun luen netistä juttua soveltuuko se tenniskyynärpäistä kärsiville, niin tulee perin ristiriitaista tietoa. Näyttäisi siltä että jotkut ovat nimenomaan kahvakuulasta saaneet sen, ja jotkut päinvastoin kuntouttavat sitä kuulalla. Johan on kumma.

Luulin aina että tuo kahvakuula on joku mitä vaan heitellään kahvasta pitkin pihaa.  ;D

Noin muutenkaan en ole ihan kauhean innokas väline- saati sitten laiteharrastaja mitä tulee mihinkään liikuntaan. Niiden kanssa nimenomaan pelkään rikkovani itseni. Josko menen sitten taas vaan takomaan säkkiä, mutta en kyllä hakkaa niin kovaa tai pitkään kuin viimeksi. Ehkäpä yritän tarkastella tekniikkaani. Sikäli kuin olen sitä pätevä mitenkään arvioimaan.

Runsas treenaaminen raskailla kuulilla voi ärsyttää kyynärpäitä, mutta ei se hirveän yleistä ole. Oikea ote kuulasta eli käsi vinottain pitkällä sisällä on tärkeä rennon otteen saamiseksi silloin kun kuulaa pitää rinnalla. Toki kuulan pitää olla sellaista mallia, että kahvan ja pallon välissä on riittävästi tilaa.

Jotkut kuulamallit kestävät myös heittämistä. Kuitenkin aika harvoin niitä siihen tarkoitukseen käytetään.

Kuulailu on ollut alunperin kamppailulajien harrastajien väline ja sieltä levinnyt muillekin. Esimerkiksi Suomen ainoa kv tasolla pärjännyt kahvakuulaurheilija Marko Pääkkönen tuli lajiin taekwondon puolelta.

Jos joku mussuttaa, usutan Gestapon kimppuun.

Poissa Toope

• Konkari
Norma B: vaikuttaako Krav Magan peruskurssi sellaiselta itsepuolustuslajilta, jota kantsisi kokeilla? Ei ole samaa, kuin iippojen armeijassa, mutta tietynlaista itsepuolustuslajia olen itsekin harkinnut.

Jonkinasteista varautumista ehkä pitää harkita, koska = mistä kehityksestä olen joskus puhunut...
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Norma B: vaikuttaako Krav Magan peruskurssi sellaiselta itsepuolustuslajilta, jota kantsisi kokeilla? Ei ole samaa, kuin iippojen armeijassa, mutta tietynlaista itsepuolustuslajia olen itsekin harkinnut.

Jonkinasteista varautumista ehkä pitää harkita, koska = mistä kehityksestä olen joskus puhunut...

Koska en ole käynyt armeijaa, en tiedä mitä sen kautta saa haltuun. Jokaisella treenikerralla tähän mennessä (8/20 kertaa takana) on tullut joku uusi juttu, että kaippa siellä aikas laaja repertuaari käydään läpi erilaisia irrottautumistapoja sun muita tilanteen haltuunottoja. Jossain vaiheessa on kyllä pakko alkaa se vaihe jossa käydään läpi jo opittua ja aloitetaan ne loputtomat toistot joilla liikkeet pitäisi saada lihasmuistiin... (jonka onnistuvuutta omalla kohdallani vähän kyllä epäilen, mutta katsotaan nyt).

Tähän mennessä meillä on muistikuvieni mukaan ollut:

- irrottautuminen kuristusotteesta ollen kuristus edestä, sivulta tahi takaa
- alta pois pääsy jos hyökkääjä rönöttää rintakehän päällä tai istuu lantion päällä (jälkimmäisessä kaiketi kuristikin, en nyt ihan kaikkea kohta enää muistakaan)
- hyökkääjän pitely aloillaan maassa makaamassa
- veitsen kanssa hyökkäävän iskun blokkaus
- astalon (esim. pesäpallomailan) kanssa hyökkäävän iskun blokkaus ja mahdollinen välineen haltuunotto
- suorat iskut leukaan ja hivenen koukkuiskuja
- potkut päkiällä haaroihin tai muuanne
- haaraisku polvella
- kyynärpääisku kurkkuun
- kaatumiset eteen, taakse ja olikos vielä sivullekin, kuperkeikat ja ylöspääsy

Olennaista olisi kyllä että liikkeet saa ajettua pysyvästi sinne liikemuistiin. Lisäksi refleksien olisi syytä olla kunnossa että pystyy reagoimaan nopeasti tilanteeseen, jopa ennakoimaan. Jo naisten itsepuolustuskurssilla sanottiin että turha se on siinä vaiheessa enää alkaa toimimaan kun toinen ryntää jo päälle. Ja voimaa pitäisi olla. Esim. jos makaat jo maassa (johon asti minun mielestäni tilannetta ei todellakaan kannata päästää...) ja toinen päällä, niin sieltä alta pois päästäkseen pitäisi kyetä täräyttämään lantiolla sellainen voimallinen "potku" että se päällä rönöttävä tyyppi ei siinä kertakaikkiaan kelkassa pysy. Tästä olisi varmaan paljon apua naisillekin että pystyy tällaiseen (ja tämä oli itselleni kokeiluiden perusteella yksi kompastuskivistä).

Pirun vaikea sanoa että mitä hyötyä tästä kaikesta on mikäli asenne ei ole korvien välissä kunnossa ja ihmisellä sitä voimaa, nopeutta ja ketteryyttä. Oma asenteenihan on ikävä kyllä helposti "en pärjää kumminkaan". Siksi juuri innostuinkin eniten lyömisestä, koska huomasin että siinäpä välillä jopa pärjäänkin. Harjoituksissa kahden lihavahkon miehen kanssa sain vaikka miten monta iskua perille kun nämä miehet olivat joko entuudestaan väsyneitä tai väsyivät minun kanssani. Mitä lähempänä vastustaja oli oma kokoani, sitä parempi hän oli itse lyömään. Ja koska olen (vielä?) huono blokkaamaan, oli tällainen vastustaja tietenkin niskanpäällä. En tiedä onko tämä joku luonnonlaki että lihavat miehet ovat huonoja nyrkkeilijöitä, mutta näin nyt on ollut tähän mennessä minun kokemukseni mukaan.

Jos minun kimppuuni siis hyökättäisiin, luulen että paras toimintatapa olisi tintata nenään niin että tyypiltä alkaa veri vuotaa, jolloinka hän edes sen verran hämääntyisi että ehkäpä pääsisin pakoon? Potkimisessa olen kehno kun ei ne tassut vaan oikein toimi, joten potku munille ei ehkä olen ihan minun juttuni. Tai saa nyt nähdä. Potku palleaankin on kuulema tehokas, mutta ensin pitäisi tietää missä se pallea on. (Sikäli tuttua että peruskoulussa sain aikoinaan lentopallon tms. palleaani ja meni täysin ilmat pihalle minusta, opettaja kantoi minut sivuhuoneeseen elpymään.)

Ihan kauhean luottavainen en olisi Krav Magaan että sitä mukamas muuttuu joksikin yli-ihmiseksi... Olen netistä nähnyt harjoituksen jossa joku, muistaakseni nainen, potkaisee "asetta" pitelevältä mieheltä aseen kädestä. Olen kokolailla varma että jos tuollaisessa tilanteessa alat potkimaan, missä tähdätään aseella, ehtii se tyyppi kyllä vetää liipaisimesta ja vaikka se ase ylöspäin kimpoaisikin, kuten videolla, saattaisi siitä kuti lentää vaikkapa potkijan omaan päähän. Välillä tuleekin vähän semmoinen tunne että ettei nyt tämä KM olisi jonkinlaista aikuisten leikkiä jonka avulla vakuuttaa itsensä siitä että miten pätevä ja etevä sitä onkaan. Näin ollen en siis ainakaan itse ole tippaakaan syyllistymässä siihen mitä netissä on juteltu, että joku tyyppi osallistuu yhdelle ainoalle IP-lajien harjoituskerralle ja on sen jälkeen olevinaan joku katujen kuningas.

Naispuolinen ohjaaja itseasiassa sanoi minulle tuossa viikolla että Krav Magassa ei valmistu koskaan.

Mutta on tästä jännästi iloa ja onnea. Vaikea lopultakaan analysoida miksi. Semminkin kun lienen paskimmasta päästä oppija (koska autismi?)

- JM

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Nyt en jaksanut mätkiä säkkiä kuin 40 min (=30 min, jos sitäkään, koska tahtini on hidas ja huilivainen). Sinänsä kyllä harmi kun sali oli tyhjä, eikä tarvinnut äheltää ahtaudessa, kuten joskus. Mutta aina ei vaan jaksa ja se viime yönä oli niin perseestä naapurini takia. Sitä kai oletetaan että jos raivostuttaa, niin tekee hyvää hakata. Kaippa jos ei väsyttäisi niin vitusti samalla. Itse kyllä mieluummin lyön ilon kautta ja hyvällä mielellä...

- JM

Poissa Juha

• Konkari

Yksi superliike treenaa koko kehoa! Helpottaa notkoselkää ja hiirikättä sekä parantaa ryhtiä

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005842091.html

Kyseessä käsinseisonta.

En ole tehnyt yli pariin kymmeneen vuoteen. Viimeisin pelko on, että jos verisuoni poksahtaa päästä. Liekkö miten todennäköistä, en osaa ajatella.

Veri pakkaantuu käsin-seisonnassa/kävelyssä päähän, kun normaalisti paine suuntautuu isoihin raajoihin. Käsinseisonnassa juuri päinvastoin.

Kädet on normaalisti aika sydämen tasalla, tai alempana, ellei joskus kohotettuna, eli kädet on sydäntason molemmilla puolilla, vertikaalisesti. Käsinseisonnassa tietysti alimpana. Kai tämä jotain merkkaa.

Oli jännä todeta, että ehkä sittenkin mahdollista. En uskaltanut yrittää saada tasapainoa, koska esim ranteet ei oikein kestä. Kun kävin ylhäällä, niin kyllä tuntui huojentavalta ristiselässä. Oikea onnistumisen kokemus, jo kolmen yrittämän jälkeen.

Joskus kävelin maalla postilaatikolle käsillä, eli jotain 100 metriä. Pumppausennätys 8, eli käsinseinnosta pää lattiaan ja ylös. Pikkuveljen kanssa yritettiin jotain akrobaattijutun alkeita, maalla.

Poissa Juha

• Konkari

Ei oikeastaan ole osoittaa mitään erityistä ongelma-aluetta, kun särkee vähän kaikkialta. Polvisäryt sain onneksi käytännössä pois, ellei niitä ilmene joskus akuutisti. Olkapäät, ranteet, selkä, ja niska jopa. Riittää. Ei sentään niin kovaa särkyä, että asiat estyisi. Ristiselkä voi rajoittaa tosi vahvasti sitä, mitä voi kropalla tehdä.

Rannevaivaa sain pienemmäksi muuttamalla pyörää vähän oudon näköiseen suuntaan. Kun mm siivoillessa käyttelee käsiä, ja pyörämatkoilla voi vaihtaa käsien otetta, niin se voi olla joskus autuus, kun muuten särkyä/hellyyttä, ja se muuttuukin kivaksi, kun saapuu hiukan toisella tapaa.

Jos artikkelin idea paremmasta kropan toimivuudesta voi toteutua jollain teholiikkeellä, niin kovasti on kaivattu juttu. Kremppaisena on vaarallista olla.

Poissa Socru

• Konkari
  • Säätäjä
Käsinseisontahypetys on karannut ihan käsistä. Jotkut postaa Instagramiin joka päivä kuvia, missä seisovat käsillään mitä ihmeellisimmissä paikoissa.

Seinää vasten tuettuna tehnyt joskus pieniä punnerruksia käsillä seisten. En tajua, miksi olisi jotenkin parempi liike kuin tehdä pystypunnerruksia levytangolla, jolloin koko kroppa osallistuu enemmän liikkeeseen.
Jos joku mussuttaa, usutan Gestapon kimppuun.

Poissa Safiiri

• Konkari
Käsinseisontahypetys on karannut ihan käsistä. Jotkut postaa Instagramiin joka päivä kuvia, missä seisovat käsillään mitä ihmeellisimmissä paikoissa.

Seinää vasten tuettuna tehnyt joskus pieniä punnerruksia käsillä seisten. En tajua, miksi olisi jotenkin parempi liike kuin tehdä pystypunnerruksia levytangolla, jolloin koko kroppa osallistuu enemmän liikkeeseen.

No ainakin tasapainon säilyttäminen haastaa käsillä seisoessa ihan toisella tapaa.

Poissa Juha

• Konkari

Kun nyt otetaan puheeksi ja tarkasteluun, niin aika selvää, että etujalkailu poikkeaa tajajalkailusta. Eroa voi ajatella radikasliksi. Aiemmin ei ole tällaisia osannut miettiä. Jotenkin muka niin epätavallista. Ehkä on, mutta varmaan turhan takia.

Poissa Juha

• Konkari

Taas yritin käsinseisontaa. Onnistui parisen sekuntia, eli onnistuin haarukoimaan kerran pari, kokonais-painopisteen suhteen. Siihen loppui kyky/uskallus, ja vaikka tuntui muuten huojentavalta, niin pään osalta aika toisin.

Ehkä pitäisi saattaa päätä hiukan lähemmäs maata, ja hakea tottumusta käsinseisonnan keinoin. Uutta oli myös hartioiden tarve samaan, sillä niin oli jumissa niskoja myöten, että vaikea sanoa, milloin palaudun, kahden sekunnin työmäärästä.

Muka-tsoukki sikseen. Ei ihme, jos ihminen vääntäytyy päälaelleen, ja kokonaisvaltaisesti ottaen, eli ei pään varassa, vaan käsien, eli aidomman toisen ääripään mukaisesti, mitä pää ei ole, vaan kädet.

No, tuo oli jo heitto, heittotaipuvaisen normituotosta. Heitellen heinät, ja pompaten itse mukaan. Onko sitten von Munchaussen vai ei, niin en osaa sanoa.

Rakettiperiaate ainakin toteutuu, sillä kun liikkeelle saattaa jotain, niin sen mukana voi mennä, koska on sitä liikemäärää, johon liittyä. Pohjasta silti, tämäkin.

Hassu teoreettinen ajatelma, BTW. Tällaisissa voi olla sovellettavuutta, vaikka meni muka-vitsinä. Tosikko muuta osaa.

Poissa Juha

• Konkari

Eilen tuli mieleen sellainen idea, että ehkä ihmiskoneiston voisi virittää aika perusteellisesti, eikä se olisi vaikeaa. Jokin maksimi ilmaantuisi, potentiaali, ja vaje tässä olisi eri tavoin ongelmista kielivää.

Ehkä ei ole ihan niin helppo juttu, kuin mitä tuli mieleen. Pohjana oleva ajatus koski ihmisrakennetta, ja sen päälle kehittyvää. Monimutkaista syntyy paljon, monista perustekijäistöstä. Silti perustat eivät ole välttämättä kovin kummoisia. Idea lähti tästä.

Ajatellaan vaikka tietotekniikkaa, joissa asiat tiivistyy siihen, että jotain ilmenee. Tällöin vastakohtana on, ettei sittenkään. Tuohon liittyvää tekijäistö-otosta kun valitsee eri tavoin matkaan, niin saa aika monenlaisena.

Monimutkaista saa aikaan, mutta aikaansaannokset eivät kerro sitä yksinkertaisuutta, joka voi niiden takana olla, löydettävissä. Kyseessä on tekemiselle ja pyrkimiselle vastakkainen asia. Moni asia saa liikkeelle, milloin mitenkin, mutta mikä asia pysähdyttää.

Mitä on pysähdys, minkä varaan silloin jäädään? On ehkä aidointa konservatismia. Vanhan peruste on ikiaikaisuus, ja uudella on parempi mahdollisuus saada aikaan sitä vanhempaa, jossa vanhempi on epäonnistunut, ja näin tuonut kortta kekoon, josta helpompi hypätä pois. Jos nuorempi vanhentuu entisestään lisää, eli menee vanhuudessaan vanhemman edelle, uudenkin lisä-turvin, niin sitten saadaan parempi pudotus. Elämä voi olla siten putoamista.

Ehkä tässä on pientä kokonaisvaltaista treenauksen paikkaa, jos yrittää vääntää ketjuun mahtuvaksi. Aika kulmikasta, mutta olkoon. Voin tasoittaa tilannetta vaikka tällä: https://www.youtube.com/watch?v=88w1lMXM1Uc.

Pakko todeta, että kun sanoja kuuntelee, niin menee romantiahömpäksi, minkä tuomitsen välittömästi. Jännä, että tunnelmat vie, kuin huomamatta, mutta kun asioita sanallistaa, niin alkaakin tökkiä rajusti.

Poissa Juha

• Konkari
Eilen tuli mieleen sellainen idea, että ehkä ihmiskoneiston voisi virittää aika perusteellisesti, eikä se olisi vaikeaa. Jokin maksimi ilmaantuisi, potentiaali, ja vaje tässä olisi eri tavoin ongelmista kielivää.

Ehkä ei ole ihan niin helppo juttu, kuin mitä tuli mieleen. Pohjana oleva ajatus koski ihmisrakennetta, ja sen päälle kehittyvää. Monimutkaista syntyy paljon, monista perustekijäistöstä. Silti perustat eivät ole välttämättä kovin kummoisia. Idea lähti tästä.

Pahin sekoilu itseltäni jonka muistan, ja itse älyän.

Halusin vaistomaisesti perustella jotain, aiemmalla löydösarvelulla. Meni edellisen kirjoituksen kautta kokeiluksi, mistä seurasi sellainen floppi, joka ei ole jäänyt vaivaamatta. Ihan piti tulla erikseen korjaamaan, että taitaa olla juuri päinvastoin, muttei ainakaan noin, tuo päätelmäpuoli.

Täyslatautuminen on aiheena yhtä mielenkiintoinen kuin se burnout, tai ylikunto, jossa kunto-sana on kyllä aika outo. Mitähän voisi liittämisestä päätellä, että mikä on yrityksenä, viestiytymistoiveena?

Kunto muutenkin aika sana, että mihin viittaa. On kykyä toimittaa asioita hetkellisesti, jotenkin latautuneena, mutta latautuneisuudessa voisi mennä kohden parempaa, jos on sitä fyysistä kykyä, kuntoa, jotta valmis hyödyntämään, ottamaan jotain resurssia.

Kunto voisi banaalisti ottaen olla potentiaaliinsa pääsyä, siinä kun latautujasta itsestään ei jää kiinni, vaan siitä, saako resursseja. Samalla tavoin voi kykyä ajatella niin, että fyysinen kunto on osa tätä kyvykkyyttä, jonka voi valjastaa tekemiseen, jos saa riittävää latausainetta.

Mikä sitten on latausainetta sille, josta seuraa kykyä, tai kropan tapauksessa sitä kuntoa, että voi latautua paremmin. Minkä lataminen tarkoittaa parempaa latautumisvalmiutta? Miten Lataamo itse ladataan, jotta latausvalmis, max?

Älkää vain sanoko, että kannattaa harkita Ladan hankkimista. Ei kannata. Tämä ehdotus tulee musiikin puolelta: https://www.youtube.com/watch?v=odGpT_G3FO8
« Viimeksi muokattu: su 07.10.2018, 12:45:46 kirjoittanut Juha »