Kirjoittaja Aihe: 1950-luvun autoevoluutio  (Luettu 11391 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
Vs: 1950-luvun autoevoluutio
« Vastaus #40 : pe 12.05.2017, 15:53:03 »
Nykypäivän pösöä haukkuvat kuitenkin kaikki yhteen ääneen, ainakin  kilpailevat autonmyyjät (on omakohtaisia kokemuksia).

Liioittelet, ei sentään kaikki.
Pesosia on niin monta mallia omine tyyppivikoineen. Aika vanhoja niitäkin liikenteessä vielä on.
Saksalaiset ja ruotsalaiset autot olivat aikanaan helppoja korjata, ranskalaiset helppoja ajaa. Nykyiset autot on tee-se-itse miehelle enimmäkseen mahdottomia korjata.

Asentajasieluinen suhtautuu autoon eri tavalla kuin kaunosieluinen.
« Viimeksi muokattu: pe 12.05.2017, 15:57:28 kirjoittanut pimpelis pompelis »

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #41 : pe 12.05.2017, 16:06:32 »
Pojalla on ollut Peugeotia. Aina jotakin vikaa, ihan aina, ei jaksa ymmärtää, että miksi ei opi ?

Parhaillaankin epätoivoisesti korjailen pihassa yhtä. Suihkutin juuri kokeeksi saumausvaahtoa takapenkin alla olevan pellin alle tarkoituksena saada bensan hajua autossa vähenemään ja mieluummin loppumaan kokonaan. Pari päivää sitten bensatankin päällä oleva "mötikkä" (jossa on bensapumppu) oli irronnut lähes kokonaan, joten bensavanoja jäi maantielle mutkissa, kun tankissa oleva bensa aaltoili. Jarrutettaessa auton alta loiskahti bensaa niin, että tielle tuli lammikko. Bensan haju oli karmea niin autossa sisällä kuin ulkonakin. Onneksi ei ollut tupakkamiehiä lähistöllä.

Olen sitä mieltä, että vaikka automerkkien ja mallien kestävyydessä onkin eroja, auton käytöllä (vanhan auton tapauksessa käyttöhistorialla) on suuri merkitys. Jos ostaa "kiertopalkinnon" eli vanhan auton, jonka ainoat huollot ovat olleet sitä, että autoon on myyntien yhteydessä vaihdettu osia (korvattu esimerkiksi hyvä akku, radio ja renkaat huonommilla), voi varautua ongelmiin. Jos sen sijaan auto on ollut yhdellä tai kahdella hyvällä omistajalla, ja siitä on pidetty asianmukaista huolta, sillä voi vielä tehdäkin jotain.

Tällä hetkellä käytössäni olevista autoista toisella (sillä, jolle annoin vaahtohoitoa) on epämääräinen historia ja paljon omistajia (tuttavani, joka on vakuutustarkastaja, selvitti auton omistajahistorian, joka osoittautui valitettavan pitkäksi). Autoa on ehkä alkuvaiheessa pidetty hyvin, mutta jossakin vaiheessa se on päätynyt kyseenalaisille omistajille. Autossa on tupakoitu, minkä huomaa epämääräisenä tunkkaisena hajuna ja muutamana tupakan polttamana jälkenä. Auton keskikonsolin alla tuhkakupin kohdalla oli suuri määrä vanhaa tupakan tuhkaa, jonka imuroin pois. Aukaisin keskikonsolin viime syksynä, kun rassasin autoa.

Tässä “tupakka-autossa” on ollut erilaisia ongelmia, joista bensavuoto on vain yksi. Maksoin autosta 1100 euroa, eikä hintaan sisältynyt edes kaksia renkaita. Ainoat renkaat, joista oli nastat revitty, olivat katsastukseen kelpaamattomat väärän kokomerkinnän takia. Olen joutunut ostamaan sekä vanteita että renkaita. Onneksi sain vanteet halvalla (25 euroa) Huuto-netistä, eikä tarvinnut edes hakea kaukaa. Auton mukana tulleet ainoat vanteetkin olivat karmean ruosteiset. Puhdistin ja maalasin ne syksyllä. Muutama päivä sitten niihin asennettiin uudet kesärenkaat.

Toisen auton historia on parempi, ja olen vasta sen neljäs omistaja. Edelliset ovat olleet lähisukulaisia keskenään, joten tavallaan olen vasta toinen omistaja, jos edelliset omistajat katsotaan samaan porukkaan kuuluvaksi ja siten yhdeksi omistajaksi.

Jälkimmäinen auto on ollut tuhannen euron ostohinta huomioon ottaen lähes unelma-auto. Olen ajanut sillä nyt yli 80000 kilometriä ilman isompia ongelmia. Ainoat huollot ovat olleet itse tehdyt öljyn ja suodattimien vaihdot. Auto meni kolmesta ensimmäisestä katsastuksesta läpi "heittämällä", mutta viimeisin edellytti jo pientä laittelua (muistaakseni yhteensä alle 200 euroa). Tämän auton omistajat eivät ole tupakoineet, joten se on edelleenkin siisti ja raikkaan oloinen. Kauppahintaan kuului kaksi sarjaa hyväkuntoisia renkaita. Kesärenkaat olivat käytännössä uudet.

Tupakointi autossa on todella huono juttu. Katsoin sen erittäin suureksi miinukseksi, kun olen valitsemassa käytettyä autoa. Olen kuitenkin päätynyt tupakoidun auton omistajaksi, joten joskus joutuu tinkimään periaatteesta esimerkiksi siksi, että auto on lähes pakko ostaa, kun on mennyt (linja-autolla) satojen kilometrien päähän katsomaan sitä, eikä ole muuta kyytiä pois kuin tuo auto. Toinen vaihtoehto on värjötellä ulkona talviyö ja odottaa seuraavan päivän busseja. Turhan reissun kustannukset joutuu lisäämään joskus myöhemmin ostettavan auton hintaan.

Tässä tuli nyt höpöteltyä taas vähän asiasta ja enemmän asian vierestä.

Sen verran vielä jatkan autojen “vikaisuudesta”, että katsastustilastot, joihin usein viitataan, eivät kerro koko totuutta siitä, mikä auto on hyvä ja mikä on huono. Jossakin autossa voi olla vähän vikoja, kunnes se tietyn ikäisenä on toivoton ruostepesä. Jossakin toisessa autossa voi tulla esille enemmän vikoja katsastuksessa, mutta ne korjataan, ja autolla ajetaan. Ja tämä toinen auto saattaakin olla vielä aivan hyvässä kunnossa silloin kun “vähävikainen” auto on ruosteen tuhoama. Esimerkiksi laatuautona pidetty Mercedes-Benz on surkea ruosteromu siinä vaiheessa, kun joku “vikaisempi” auto on vielä hyvä pelleiltään. Ruostuvimmat automerkit ovat käsitykseni mukaan tällä hetkellä Mazda ja Ford.

Seuraavalta sivulta (tai sivuilta) käyvät ilmi syyt, miksi eri automalleja on hylätty katsastuksessa. Mazda ja Ford KA autojen kohdalla alkaa ensimmäisenä vuosimallien vanhentuessa esiintyä syynä “alustan kotelot ja pohjalevy”, mikä tarkoittaa selkokielellä sitä, että auton pellit ovat ruostuneet puhki. Myös monen muun automerkin kohdalla on hylkäyksen syynä kotelot ja pohjalevy vuodesta 2001 alkavassa tilastossa. Ainoakaan Peugeotin malli ei kuitenkaan kuulu näihin, ellei joku jäänyt minulta huomaamatta.

Ford KA:n kohdalla puhki ruostuminen on hylkäyksen syynä jo vuosimallin 2006 autoissa.   

https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/katsastus/katsastuksen_vikatilastot_2016

Parkkipaikkavertailua:

http://i.uppaa.fi/2017/05/12/merpeu6168c.jpg

Ja keskustelua:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/10430982/ruoste-raiskaa---

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #42 : pe 12.05.2017, 17:24:55 »
Minulle on täyttä hepreaa, miksi osa miehistä, miksei myös naisistakin on kiinnostunut vanhoista romuautoista niinkin paljon, että täällä aiheesta väännetän jopa kättä. Minua kiinnostavat luonto, ihminen, maailmankaikkeus, ihmisen suhde maailmankaikkeuteen, kirjallisuus ja muu taide. Eivät vanhat romut ja niiden kanssa pelehtiminen ja rasvasssa ja öljyssä käsiensä paskaaminen.

Poissa drontti

• Konkari
« Vastaus #43 : pe 12.05.2017, 17:47:49 »
Minua kiinnostavat luonto, ihminen, maailmankaikkeus, ihmisen suhde maailmankaikkeuteen, kirjallisuus ja muu taide. Eivät vanhat romut ja niiden kanssa pelehtiminen ja rasvasssa ja öljyssä käsiensä paskaaminen.

Kuin kaksi marjaa. Minä ja hibiscus.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #44 : pe 12.05.2017, 17:49:29 »

Parhaillaankin epätoivoisesti korjailen pihassa yhtä.

Muistan kun jokunen vuosi sitten ostit yhden Pösön ja raportoit siitä Näkökulmalla. Kävin katsomassa myynti-ilmoituksen Nettiautosta eikä se hintaansa nähden pahalta vaikuttanut.

Noista katsastustilastoista on hauska huomata, että kymmenen vuotta vanhoista autoista vähävikaisin on Jaguarin S-type. Tuskin moni olisi uskonut.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #45 : pe 12.05.2017, 17:53:34 »
Minua kiinnostavat luonto, ihminen, maailmankaikkeus, ihmisen suhde maailmankaikkeuteen, kirjallisuus ja muu taide. Eivät vanhat romut ja niiden kanssa pelehtiminen ja rasvasssa ja öljyssä käsiensä paskaaminen.

Kuin kaksi marjaa. Minä ja hibiscus.

Kyllähän kunnon multasormellakin on yleensä kädet paskassa. Vieläpä sananmukaisesti. Puhumattakaan siitä, että harrastuksiin kuuluu kaikenlainen sorkkaeläinten kanssa puuhailu.

Poissa Vanha aatami

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #46 : pe 12.05.2017, 17:56:17 »
Minulle on täyttä hepreaa, miksi osa miehistä, miksei myös naisistakin on kiinnostunut vanhoista romuautoista niinkin paljon, että täällä aiheesta väännetän jopa kättä. Minua kiinnostavat luonto, ihminen, maailmankaikkeus, ihmisen suhde maailmankaikkeuteen, kirjallisuus ja muu taide. Eivät vanhat romut ja niiden kanssa pelehtiminen ja rasvasssa ja öljyssä käsiensä paskaaminen.

Minä en nyksisen autoni konepeltiä ole edes koskaan avannut. Pitäisikin joskus kurkistaa, että miltä 3-litrainen näyttää.

VV.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #47 : pe 12.05.2017, 17:58:32 »

Kaikenlainen vanha esineistö, Iiittala, Karhumäki, Arabia yms ovat minulle ainakin hyvin tuttuja ? On hianoo, kun joskus saa ostaa vitosella satasen esineitä ?

Kaikki ihmiset eivät tunne vanhaa suomalaista aarteistoa näiltä osin ?

Joo, ostin jokin aika sitten Tynellin 5066 valaisimen kympillä ja myin kohta pois. Sain 1500 euroa ja vieläpä jobbarilta.

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #48 : pe 12.05.2017, 18:08:16 »

Kaikenlainen vanha esineistö, Iiittala, Karhumäki, Arabia yms ovat minulle ainakin hyvin tuttuja ? On hianoo, kun joskus saa ostaa vitosella satasen esineitä ?

Joo, ostin jokin aika sitten Tynellin 5066 valaisimen kympillä ja myin kohta pois. Sain 1500 euroa ja vieläpä jobbarilta.

Mistä löyty vielä niin tyhmä myyjä?
Mongo mogo...

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #49 : pe 12.05.2017, 18:11:35 »

Arvasinkin ettei differentiaalilaskenta kiinnosta hibiskusta.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #50 : pe 12.05.2017, 18:15:20 »
Minä en nyksisen autoni konepeltiä ole edes koskaan avannut. Pitäisikin joskus kurkistaa, että miltä 3-litrainen näyttää.

VV.
Muistaakseni Jagge?

Rollsin konepeittoahan omistaja ei myöskään avaa. Paikalle lentää asentaja jos konepeitto pitää avata.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #51 : pe 12.05.2017, 18:52:34 »

Sopiiko kysyä, että onko ihan totta ?

Ihan totta. Heppu kertoi vievänsä niitä jenkkeihin jossa niistä maksetaan useita tuhansia. Eikä ne tuolla etelämpänäkään kovin halpoja ole:
https://www.1stdibs.com/furniture/lighting/table-lamps/paavo-tynell-table-lamp-model-5066/id-f_2572402/

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #52 : pe 12.05.2017, 19:35:48 »

Muistan kun jokunen vuosi sitten ostit yhden Pösön ja raportoit siitä Näkökulmalla. Kävin katsomassa myynti-ilmoituksen Nettiautosta eikä se hintaansa nähden pahalta vaikuttanut.

Mopon hintaisen auton kuuluukin olla sellainen, että sen kanssa ollaan kädet rasvassa. Sen saa, mistä maksaa.

Yksinkertaista vastausta hibiscuksen ihmettelyyn, miksi osa miehistä ja naisista on kiinnostunut vanhoista autonromuista, on tuskin olemassa. Syitä kiinnostukseen on monia. Ja se, että korjailee (tai minun tapauksessani yrittää korjailla) jotakin autonromua, ei välttämättä tarkoita, että olisi kiinnostunut siitä. Minullakin olisi paljon kiinnostavampaa tekemistä kuin taistella joitakin auton bensavuotoja ja hajuja vastaan. Pitää päästä kuitenkin liikkumaan, kun asuu paikassa, jossa ei ole julkista paikallisliikennettä.

Entisen kotipaikkaani on kartasta mitattuna matkaa tästä, missä tätä kirjoitan, noin 46 kilometriä. Ei tunnu pitkältä matkalta, mutta julkista liikennettä käyttäen (katsonpa oikein aikatauluista) olisin siellä...

Hmm... Hakuehdoilla ei löydy tuloksia. Yritänpä siis hakea matkaa osina. Ei onnistu sitenkään. Matkahuollon nettisivulla olevan aikataulun mukaan, asuinpaikkakunnaltani ei pääse linja-autolla minnekään. Pakkohan täältä on päästä.

Ely-keskuksen sivulta löytyy aikataulu, jonka mukaan aamulla ennen yhdeksää lähtee auto, joka on lähimmässä kaupungissa kymmenen jälkeen. Sieltä puolestaan lähtee toinen auto kohdepaikkakunnalleni kahdentoista jälkeen. Se on perillä parikymmentä yli kaksi.

Jos nyt siis haluaisin julkista liikennettä käyttäen päästä paikkakunnalle, johon on kartasta mitaten matkaa 46 kilometriä, olisin siellä vajaan 20 tunnin päästä. Jos haluaisin sieltä mahdollisimman nopeasti takaisin, miten paluumatka sujuisi? Katsotaanpa aikatauluista kun ne nyt ovat valmiiksi auki.

En ehtisi olla perillä kuin puoli tuntia, kun olisi jo lähdettävä paluumatkalle, tai muuten lähtö siirtyisi seuraavalle päivälle. Paluumatka alkaisi kolmen jälkeen, ja edellä mainitussa kaupungissa olisin puoli kuudelta illalla. Mutta sieltäpä ei enää lähtisikään linja-autoa asuinpaikkakunnalleni ennen kuin seuraavana päivänä sunnuntaina. Olisin täällä sunnuntaina puoli neljän jälkeen.

Kokonaisuudessaan käyminen 46 kilometrin päässä veisi aikaa vähän alle kaksi vuorokautta tästä hetkestä lukien ja alle puolitoista vuorokautta ensimmäisen linja-auton lähdöstä lukien. Ja kaupungissa pitäisi viettää yksi yö paluumatkalla. Pidemmän bussimatkan liput maksaisivat yhteensä 40 euroa ja lyhyemmän ehkä 20 euroa tai enemmän (hintaa ei näy nettisivulla). Yhteensä kustannuksia kertyisi siis noin 60 euroa, jos viettäisi yön kadulla. 

Omalla autolla vastaavan edestakaisen reissun (puoli tuntia perillä) tekee reilussa kahdessa tunnissa. Eikä se taida ihan kuutta kymppiä tulla maksamaan. Aikaa menee noin paljon, koska maantietä pitkin matkaa kertyy enemmän kuin kaksi kertaa 46 kilometriä, mikä on kartasta mitattu suora etäisyys.

Joukkoliikenne ei siis täysin ole kilpailukykyinen oman auton käyttöön verrattuna täällä periferiassa. Joten niitä autonromuja (kun uusiin ei ole varaa eikä halua, vaikka olisikin varaa) on vain rassattava, vaikka ne eivät kiinnostaisikaan. Ehkä auton alla vietetty aika pitää lukea vertailussa matka-ajaksi. Silloin tilanne tasoittuu joukkoliikenteen hyväksi.

Jos puhutaan entisöintityyppisestä autojen rassaamisesta, jota harrastin entisessä elämässäni, niin itseäni siinä viehätti se, miten omin käsin sai jotakin näkyvää aikaan. Oli jännittävää repiä maalarinteipit ja suojapahvit autosta, jonka oli itse ruiskulla maalannut korjailtuaan sitä ensiksi pitkään. Halusi nähdä, millaiselta auto näyttäisi. Kun on tehnyt jotakin fyysistä, jota voi katsella, se palkitsee, olipa tekele leikkimökki tai rantalaituri tai kasvimaa tai mikä tahansa, vaikkapa vanha antiikkiauto, jonka on romusta omin käsin kunnostanut. On kiva nähdä, että pystyy johonkin ja saa aikaan asioita.

Voi olla muitakin syitä, miksi ihmiset rassaavat autonromuja. Puuhaileminen harrastemielessä fyysisten esineiden parissa ei ole mielestäni pois henkisistä harrastuksista. Nämä puolet pikemminkin täydentävät toisiaan. Muttereiden vääntäminen on eräänlaista hermolepoa, jossa saa nollattua ajatuksensa.

En pidä kovin suuressa arvossa (tämä on vain minun käsitykseni) ihmisiä, joilla on peukalo keskellä kämmentä, ja jotka ylpeilevät sillä, etteivät osaa mitään. Ns. älymystönä itseään pitävien piirissä on havaittavissa tällaista. Tämä eliittisakki katsoo alaspäin niitä, jotka likaavat kätensä tekemällä asioita, joilla on jotakin tekemistä mekaanisen ja fyysisen ulottuvuuden kanssa. Näiden älymystöihmisen maailmassa tällaiset asiat kuuluvat palveluskunnan ja alemman yhteiskuntaluokan reviirille.

Sanottakoon nyt asian tasapainottamiseksi, että en myöskään kauheasti ihaile toisen ääripään ihmisiä, joilla ei ole mitään muuta mielessä kun autot ja kampiakselit ja moottoripyörät ja muut teknisen alan asiat. Minun mielestäni jonkinlainen tasapaino on parasta niin tässä kuin monessa muussakin.
« Viimeksi muokattu: pe 12.05.2017, 19:40:01 kirjoittanut Kopek »

Poissa Vanha aatami

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #53 : pe 12.05.2017, 20:43:51 »

Joukkoliikenne ei siis täysin ole kilpailukykyinen oman auton käyttöön verrattuna täällä periferiassa. Joten niitä autonromuja (kun uusiin ei ole varaa eikä halua, vaikka olisikin varaa) on vain rassattava, vaikka ne eivät kiinnostaisikaan.

En pidä kovin suuressa arvossa (tämä on vain minun käsitykseni) ihmisiä, joilla on peukalo keskellä kämmentä, ja jotka ylpeilevät sillä, etteivät osaa mitään. Ns. älymystönä itseään pitävien piirissä on havaittavissa tällaista. Tämä eliittisakki katsoo alaspäin niitä, jotka likaavat kätensä tekemällä asioita, joilla on jotakin tekemistä mekaanisen ja fyysisen ulottuvuuden kanssa. Näiden älymystöihmisen maailmassa tällaiset asiat kuuluvat palveluskunnan ja alemman yhteiskuntaluokan reviirille.

Että oli taas hyvä kirjoitus!

Minä asun "periferiassa" eli alle puolen tunnin automatkan päässä Helsingin keskustasta. Julkisilla ns. kulkuneuvoilla matka taittuu edestakaisin odotusaikoineen yleensä selvästi alle 4 tunnin. Valitsen yleensä "saastuttavan" ei-vihreän vaihtoehdon.

Ps.
Miksi Vihreiden - taksiasiakkaiden - mielestä iso kaahaava taksiauto ei "saastusta"?

VV.

Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #54 : su 04.06.2017, 21:10:45 »
Volvon mankka imaisi sisään Finnhits kympin kesken Frederikin Tsingis Khanin. Kasetista tuli kerralla selvää. Autossa olisi vielä yksi Katri Helenan kasetti, mutta en halua kuunnella sitä. Tulee heti mieleen Katri Helena ottamassa suihin Panu Rajalalta ja fiilis on pilalla.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #55 : su 04.06.2017, 21:17:30 »
Miksi Vihreiden - taksiasiakkaiden - mielestä iso kaahaava taksiauto ei "saastusta"?

On siinä kyllä sellainen pointti, että taksia tulee käytettyä vain silloin, kun sille on todella tarve. Oma auto taas totuttaa liikkumisen helppouteen - joka on eri asia kuin liikkumisen vapaus - ja siitä tulee helposti tunnetasolla välttämätön. Autoilun kokonaismäärä siis vähenee, kun oma auto jätetään ostamatta. Samalla vähenee saastutus, ja myös rahanmeno: auton kiinteillä kuluilla ajaa jo aika paljon taksilla.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #56 : ti 11.07.2017, 08:19:03 »

Niin niiin, ei kaikki ole huanoo, mitä Ranskassa tehdään.

Nykypäivän pösöä haukkuvat kuitenkin kaikki yhteen ääneen, ainakin  kilpailevat autonmyyjät (on omakohtaisia kokemuksia).

Onkohan siinä sitten jotakin perää, taikka tutkittua tietoa ?

Meillä on ollut vuosien varella neljä Peugeottia - ok autoja ei paljon muuta ongelmaa, kuin ehkä jarrujen huono, ilm. tiesuolan, kestävyys.

VV.

Nyt on työn alla 80-luvun ranskatar. Ranskalaiset autot ovat kuin naisia. Jos et aja niillä päivittäin, ne alkavat epäilemään että sinulla on toinen auto. Mustasukkaisena ne ryhtyvät sitten oikuttelemaan.

Volvo olikin vähän liian helppo projekti. Se tuli nopeasti hienoon kuntoon ja joku osti sen väkisin.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #57 : la 29.07.2017, 21:35:12 »
Seuraava ei ole 1950-lukua vaan 1960-lukua.

Saksalaista automuotoilua (Mercedes Benz 220S) vuodelta 1966.

http://germancarsforsaleblog.com/wp-content/uploads/2012/12/Screen-Shot-2012-12-03-at-7.41.46-PM.png

Amerikkalaista automuotoilua (Oldsmobile Toronado) vuodelta 1966:

http://cdn.barrett-jackson.com/staging/carlist/items/Fullsize/Cars/180843/180843_Front_3-4_Web.jpg

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #58 : la 29.07.2017, 23:16:12 »
Itsehän en autoista välitä, (tai no, itse asiassa vihaan niitä ja yhteiskuntamme autoriippuvaisuutta) mutta autojen ulkomuoto on kyllä homogenisoitunut valtavasti viime vuosikymmeninä. Vielä 90-luvulla esim. Saab, Volvo ja Mersu olivat kaikki hyvin persoonallisen näköisiä; sellaisia, että minäkin ne ensi silmäyksellä tunnistin. Nykyään taas kaikki autot näyttävät samalta.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #59 : la 29.07.2017, 23:41:56 »
Minäkään niin kauheen paljon autoista tai autojen päälle välitä, mutta tämä Lincoln Continental on jotain upeaa!

https://www.thewheelsofsteel.com/wp-content/uploads/2015/12/lincoln-continental-6_1600x0w.jpg

"Kannatan ehdottomasti maahanmuuton lisäämistä" - Esko Valtaoja, TS 4.8.2015