Kirjoittaja Aihe: Jatkumon jatkot  (Luettu 9396 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Juha

• Konkari
Jatkumon jatkot
« : ti 31.05.2016, 20:59:45 »
Ei, kyllä Renttu ja muutama muu vetää palstan niin paskaksi, ettei paremmasta väliä.

Ehkä, mutta paskuutta täytyisi lisätä jonkin verran, että loistosi erottuisi selkeämmin. No, huumoria, osin totta.

Tuosta voisi nimittäin ajatella, että on hyvä mahdollisuus olla itse edes hiukan toisenlainen, ja antaa asian myös näkyä. Miksi ei näin?

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
Vs: Jatkumon jatkot
« Vastaus #1 : ti 31.05.2016, 22:11:39 »
Vaikea kuvitella koetun jälkeen foorumille kehitystä asiallisuuteen

Tuskin toiveesi tähän liittyvät, joten siinä mielessä aika turhaa lätinää.
Liittyvätpä hyvinkin. Moneen kertaan olen kertoillut, mitä keskustelufoorumeissa arvostan eikä se juuri ole muuttunut. Ensinnäkin ajattelen, että kullakin on kokemusta, taitoa ja tietoa jota voidaan keskusteluyhteisölle jakaa ja vastavuoroisesti saada. Elämänkatsomuksen kehittyminen on potentiaalinen paras anti.

Kokemus on sellainen, että kamppailussa paikasta lantatunkion huipulla ei kerry kellekään hyvää. Se oman paremmuuden uskotteleminen ennen muuta itselle toisia halventaen ja alas tyrkkien on raadollistavaa. Ikään kuin täällä olisi käynnissä peli toisia vastaan, jossa harjaantumisesta ehkä on etua jossain muualla. Yksi selvä tendenssi on kaksileirisyyden muodostuminen.

Ylen harvan aktiivikirjoittajan näkee täällä kirjoitellessaan henkisesti kasvaneen - tuskin kukaan tämän foorumin ansiosta - ja moninkertainen on niiden määrä, jotka vaikuttavat menoon väsähtäneen ja jopa aktiivikirjoittajien piiri tuntuu suppenevan. Viestien lukumäärä on runsas, mutta jos saataisiin mitattua edes itse viestiin lisättyä merkkimäärää, niin arvailen että kehitys siinä osoittaisi pikemmin lievää laskua. Lehtien nettisivuilta lainaaminen oman kannan pönkittämiseksi ilman kummempaa analysointia on aika yleinen viestimuoto.

Periaatteessa rakentava tapa olisi esitellä itselleen merkityksellisiä asioita ja omia ajatuksia. Mutta sehän ei maksa vaivaa, kun vastaleiristä sellainen pyritään mitätöimään  ylimalkaisella paskaksi nimeämisellä ja parhaimmillaan on mahdollisuus johonkin juupas-eipäs intäntään.

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #2 : ti 31.05.2016, 22:13:06 »
Foorumi on näköjään saavuttanut nyt sen pisteen, että eipä tarvitse enää tulla edes kurkistamaan tänne.
Ahaa. Laitatko minun, Taha Islamin, molempien vaiko yleisen menon piikkiin? Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos Tahan hivuttamisen vuoksi lähtee, ei olisi kannattanut tulla alun perinkään, ja lähtösi on silloin vain hyvä asia.

Perimmäinen syy on tietenkin Juhan, mutta siinä ei ole mitään käsiteltävää. "En tiedä, ehkä, jotain". :)

En jaksa, eikä kiinnostakaan, perehtyä asiaan niin paljon, että alkaisin selvittämään, mistä pitäisi ketäkin syyttää. Näyttääpä vaan kommunikointi, sanotaanko sitten se "yleinen meno", sellaiselta, että ei miellytä.

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #3 : ti 31.05.2016, 22:14:44 »
Vaikea kuvitella koetun jälkeen foorumille kehitystä asiallisuuteen

Tuskin toiveesi tähän liittyvät, joten siinä mielessä aika turhaa lätinää.
Liittyvätpä hyvinkin. Moneen kertaan olen kertoillut, mitä keskustelufoorumeissa arvostan eikä se juuri ole muuttunut. Ensinnäkin ajattelen, että kullakin on kokemusta, taitoa ja tietoa jota voidaan keskusteluyhteisölle jakaa ja vastavuoroisesti saada. Elämänkatsomuksen kehittyminen on potentiaalinen paras anti.

Kokemus on sellainen, että kamppailussa paikasta lantatunkion huipulla ei kerry kellekään hyvää. Se oman paremmuuden uskotteleminen ennen muuta itselle toisia halventaen ja alas tyrkkien on raadollistavaa. Ikään kuin täällä olisi käynnissä peli toisia vastaan, jossa harjaantumisesta ehkä on etua jossain muualla. Yksi selvä tendenssi on kaksileirisyyden muodostuminen.

Ylen harvan aktiivikirjoittajan näkee täällä kirjoitellessaan henkisesti kasvaneen - tuskin kukaan tämän foorumin ansiosta - ja moninkertainen on niiden määrä, jotka vaikuttavat menoon väsähtäneen ja jopa aktiivikirjoittajien piiri tuntuu suppenevan. Viestien lukumäärä on runsas, mutta jos saataisiin mitattua edes itse viestiin lisättyä merkkimäärää, niin arvailen että kehitys siinä osoittaisi pikemmin lievää laskua. Lehtien nettisivuilta lainaaminen oman kannan pönkittämiseksi ilman kummempaa analysointia on aika yleinen viestimuoto.

Periaatteessa rakentava tapa olisi esitellä itselleen merkityksellisiä asioita ja omia ajatuksia. Mutta sehän ei maksa vaivaa, kun vastaleiristä sellainen pyritään mitätöimään  ylimalkaisella paskaksi nimeämisellä ja parhaimmillaan on mahdollisuus johonkin juupas-eipäs intäntään.

Tässä epistolassa ainoa merkittävä asia on maininta kaksileirisyydestä, muttei mitään lääkettä siihen tai asian muuta erittelyä. Tyhjää lätinää tosiaan.
Jumala armahtaa, Majuri ei.

Anemone

• Vieras
« Vastaus #4 : ti 31.05.2016, 22:18:06 »
Näyttääpä vaan kommunikointi, sanotaanko sitten se "yleinen meno", sellaiselta, että ei miellytä.

Sanoisin, että komunikaatiota ei ole.

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #5 : ti 31.05.2016, 22:19:29 »
Foorumi on näköjään saavuttanut nyt sen pisteen, että eipä tarvitse enää tulla edes kurkistamaan tänne.
Ahaa. Laitatko minun, Taha Islamin, molempien vaiko yleisen menon piikkiin? Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos Tahan hivuttamisen vuoksi lähtee, ei olisi kannattanut tulla alun perinkään, ja lähtösi on silloin vain hyvä asia.

Perimmäinen syy on tietenkin Juhan, mutta siinä ei ole mitään käsiteltävää. "En tiedä, ehkä, jotain". :)

En jaksa, eikä kiinnostakaan, perehtyä asiaan niin paljon, että alkaisin selvittämään, mistä pitäisi ketäkin syyttää. Näyttääpä vaan kommunikointi, sanotaanko sitten se "yleinen meno", sellaiselta, että ei miellytä.

Samaa vanhaa Näkkäriltä perittyä rähinää täällä edelleen on. Ei siitä kannata välittää.

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #6 : ti 31.05.2016, 22:24:29 »

JATKOA EDELLISEEN

Jos paikka ei kiinnosta, ei siitä tarvitse muiden välttämättä kuulla jatkuvaa ruikutusta. Pettymyksellä manipulointi on lapsellista, koska jos ei tuo mitään, niin tuskin tarvitsee mitään ottaakaan.

Jos ei jaksa sitoutua tulevaisuuteen esim tämän kautta, voi kyllä mainostaa aktiivisesti parempia vaihtoehtoja myös yleisesti, mikäli haluaa jonkun kaverin mukaan jonnekin.

Kollektiivipäättämättömyys tuhoaa keskustelukulttuurin, koska ei tule kunnon mestoja oikeine "asukkaineen". Täytyy olla massan ja massamanipulaation sijaan itsenäisiä valintoja, ja tosiaan aidon itsenäisen sitoutumishalun perusteella.

Pettymyksellä massan manipulointi kohden jotain muka-uutta johtaa vaihtoehtoistenkin kohdalla pettymyksiin. Se on loputon suo, ja taatusti kyynistävä reitti.

Ehkä tässä joku haluaa herätellä sinuakin, vaikka sinulla onkin omat jääräpäiset ajatuksesi siitä, millaisena foorumin haluat pitää. Ja siihen sinulla on tietysti täysi oikeus.

Itse en ole sillä tavalla sitoutunut foorumiin, että väen väkisin jaksaisin täällä sinnitellä, omalta osaltani parempaa luoden. Kauanhan niin tosin olen tehnytkin.

Minusta kuitenkin foorumin ylläpito on kuin juhlien isäntä; hän voi päättää, millaiset juhlat haluaa järjestää ja millaisia vieraita "viihdyttää". Hänellä on enemmän valtaa vaikuttaa juhlien tunnelmaan, kuin kenelläkään vieraalla, vaikka vieraillakin toki on merkittävä roolinsa. Isäntä voi järjestää hienot karonkka-juhlat tai sitten hän voi tarjota kaljaa, makkaraa ja kalsareita juopoille - ja kaikkea siltä väliltä. Kaikkia ei voi miellyttää samoilla juhlilla, vaan isännän pitää tehdä valintoja. Juhlien etiketin mukaan määräytyy vieraiden käytös - ja lopulta itse vieraat.

Itse toki kuulnen niihin vieraisiin, jotka joutavatkin isännän puolesta lähtemään.

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #7 : ti 31.05.2016, 22:24:54 »
Jos Sönkräteksellä olisi pikkuisenkin omanarvontuntoa ja ylpeyttä niin poistuisi koko areenalta ja perustaisi Tahan kanssa kokonaan uuden, oman Foorumin, josta voisi rakennella jonkinlaisen väliaikaisen kuhertelupesän.

Sinne olisi hibsukainenkin tulossa mielellään kimppu pajunvitsoja ja/tai muita virolaistyyppisiä ruoskintavälineitä mukanaan.

Sieltä kuhertelupesästä voisivat tehdä täsmäiskuja Jatkumolle aina kun olisivat ensin neuvotelleet keskenään iskujen kohteet ja tapahtuma-ajan etukäteen.( vrt. Islamistiset iskujen suunnittelut ja niiden toteutus ).
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #8 : ti 31.05.2016, 22:27:44 »
Jos Sönkräteksellä olisi pikkuisenkin omanarvontuntoa ja ylpeyttä niin poistuisi koko areenalta ja perustaisi Tahan kanssa kokonaan uuden, oman Foorumin, josta voisi rakennella jonkinlaisen väliaikaisen kuhertelupesän.

Sinne olisi hibsukainenkin tulossa mielellään kimppu pajunvitsoja ja/tai muita virolaistyyppisiä ruoskintavälineitä mukanaan.

Sieltä kuhertelupesästä voisivat tehdä täsmäiskuja Jatkumolle aina kun olisivat ensin neuvotelleet keskenään iskujen kohteet ja tapahtuma-ajan etukäteen.( vrt. Islamistiset iskujen suunnittelut ja niiden toteutus ).

Mene sinä pönttö Outomaalle tai seniilin läskimooseksen foorumille höpetehtimään kaltaistesi joukkoon. Haiset pahalle täällä.

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #9 : ti 31.05.2016, 22:38:24 »
Minusta kuitenkin foorumin ylläpito on kuin juhlien isäntä; hän voi päättää, millaiset juhlat haluaa järjestää ja millaisia vieraita "viihdyttää". Hänellä on enemmän valtaa vaikuttaa juhlien tunnelmaan, kuin kenelläkään vieraalla, vaikka vieraillakin toki on merkittävä roolinsa. Isäntä voi järjestää hienot karonkka-juhlat tai sitten hän voi tarjota kaljaa, makkaraa ja kalsareita juopoille - ja kaikkea siltä väliltä. Kaikkia ei voi miellyttää samoilla juhlilla, vaan isännän pitää tehdä valintoja. Juhlien etiketin mukaan määräytyy vieraiden käytös - ja lopulta itse vieraat.

Yhteisö on asia, josta tulee päästä osalliseksi. Se on ihmiselle välttämätöntä. Foorumi lähtee tämän ajatuksen pohjalta. Terve ihminen ilman toimivaa yhteisöä (tai useita sellaisia) on mahdottomuus.

Yhteisössä on yksilöitä, ja yksilöt tekevät itse päätöksiä ja suuntautumisia sen mukaan mitä itse toivovat.

Vapaa ja toimiva työmaa on ollut oma ideani. Vapaus ei tarkoita sitä, etteikö vapauteen liittyisi paljonkin erilaista vaivannäköä. Parempi ei synny itsestään, vaan jonkun on se tehtävä. Jos ei itse, niin sitten on vietävä jotain toiselta.

Ketkä eivät (esim tätä) yhteisöä koe tarvitsevan, ei heitä kaivata tänne valittamaan.

Ajatukseni foorumiyhteisöstä voi olla monelle vieras. Mistähän perinteisemmät foorumiodotukset sitten lähtevät?

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #10 : ti 31.05.2016, 22:40:11 »
Sanoisin, että komunikaatiota ei ole.

On sitä, mutta ei sellaisena, jota odotat. Moni on kiinnostunut nykyisenlaisesta. Hyvin moni ei.

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #11 : ti 31.05.2016, 22:46:12 »

Oma ajatukseni foorumillaolosta on se, että jos foorumilta ei koe saavansa mitään, ei foorumilla kannata olla. Foorumin anti syntyy siitä, että voi olla yhteydessä yhteisöön. Jos ei löydä antoisaa yhteystapaa, on ko mahdollisuuden suhteen mahdottomuuden edessä.

Parasta on lähteä hakemaan itsenäisesti sitä mitä kaipaa. Kun esteitä ilmenee, niin niiden purkamistaidot ovat hyvä investointi.

Jos hakemisen on oltava mahdollista lähes itsestään, on väärällä foorumilla. Tämä on vaativa foorumi, ja sellaisena myös haluaa pysyä, mikäli oma vaikutukseni näkyy jossain. Ei välttämättä sen enempää kuin muidenkaan, jos muut vain huolehtivat omista jutuistaan, eivätkä jatkuvasti odota asioiden tapahtuvan toisaalta, kuten ylläpidon suunnalta, jne.

Työnteko kunniaan. Kyllä se palkitsee.

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #12 : ti 31.05.2016, 22:48:47 »

Ketkä eivät (esim tätä) yhteisöä koe tarvitsevan, ei heitä kaivata tänne valittamaan.

Entäpä jos kokee tarvitsevansa, mutta on tyytymätön vallitseviin olosuhteisiin? Vainko omalla käytöksellään voi yrittää asioita muuttaa? - Se on todettu toimimattomaksi (tässä tapauksessa).

Itsekin muuten arvostelit aika ahkerasti Näkökulmalla asioita - millä oikeutit sen itsellesi, jos täällä niin ei saa jäsenet tehdä?

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #13 : ti 31.05.2016, 22:53:27 »

Sen voin kertoa, että foorumi kyllä menee jonnekin suuntaan. Paikallaan ei olla. Tapahtunut muutos vuoden aikana lienee ennätyksellistä. Asian selkeämpi todistaminen lienee vaikeampaa. Muutokset tällaisissa, siis foorumin antoisaksi kokemisissa ovat helposti erittäin epälineaarisia. Vaikea paikantaa sitä, missä mennään. Paljon on kyse tuntumallisuudesta, ken nyt mukana enemmän on. Tosin sivustakin näkee joskus, ja jotain paremmin.

Mitä tulee uuteen foorumin viemistapaan, niin tässä on se uuden ongelma. Vanhan vallitessa kaikki uuden järjestelyn osat ovat höpsön tuntuisia. Asiasta on tutkittua tmv tietoa melko selkeän kyselyn muodossa.

Jos ajattelee uutta aamua väsyneenä kellon pirinän alkaessa, voisi siitä vetää sen johtopäätöksen, etteipä kannata vaivautua. Kun on pessyt hampaat, juonut kupposen kuumaa, jne, niin kohte ei huomaakaan, että jo alkaa vetää niin, että ei tarvitse paljoa miettiä ongelmallisuuksia, ja jos niitä ilmeneekin, niin hitto, kun sattuu itselle kaikkea kivaa tekemistä.

Anemone

• Vieras
« Vastaus #14 : ti 31.05.2016, 22:53:55 »
Yhteisö? Täällä? Really?

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #15 : ti 31.05.2016, 22:55:04 »
Entäpä jos kokee tarvitsevansa, mutta on tyytymätön vallitseviin olosuhteisiin? Vainko omalla käytöksellään voi yrittää asioita muuttaa? - Se on todettu toimimattomaksi (tässä tapauksessa).

Itsekin muuten arvostelit aika ahkerasti Näkökulmalla asioita - millä oikeutit sen itsellesi, jos täällä niin ei saa jäsenet tehdä?

Toiveiden ja koettujen tarpeiden kautta pääsee tarkentamaan sitä, mitä haluaa. Jos mitään ei toivo, ei ole kuin esittää jotain kivaa.

Foorumi elää tästä ja vain tästä.

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #16 : ti 31.05.2016, 22:55:29 »
Minusta mielenkiintoiseen foorumiin riittää se, että on jonkinlainen joukko raskaan sarjan viestittelijöitä. Näillä tarkoitan ainakin jollakin tavalla persoonallisia hahmoja, jotka uhraavat paljon aikaa kirjoittamiseen. Se on niin vahva voima, ettei sitä helposti häiriköimällä murreta. Toisaalta jos tämmöistä sakkia ei saada kasaan - itse asiassa harvoin saadaan - foorumista ei tule kovin kiinnostavaa millään moderoinnilla tai muulla panostuksella.

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #17 : ti 31.05.2016, 22:56:48 »
Yhteisö? Täällä? Really?

En veikkaisi toisin.

Kyllä tämä melkoinen kommunikointialusta ainakin on. Jos ei ole, eikä näin koe, ei ole mukana. Se on oma juttunsa.

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #18 : ti 31.05.2016, 22:59:00 »
Yhteisö? Täällä? Really?

Jos koet näin, ei yhteisöä ole sinulle. Ei ainakaan tässä vaiheessa.

Tämä on ihan normaalia.

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #19 : ti 31.05.2016, 23:11:08 »

Lisätietoa tai tuntumaa ...

Foorumilla on paljon ongelmaisia tai outoilijoita, tai helposti nuo ovat samassa paketissa, koska erilaisuus on iso haaste. Kertokoon joku jakautumapainotuksesta tarkemmin, en itse jaksa.

Kun tämä on tilanne, ja usein ne valittajat ovat jonkin suhteen itse samaa, sillä terveen elämän piiriin voi kuulua helposti kaikenlaista, ylenmääräistä kirjotteluinnosta, minne vain ... niin näiden erilaisuuksien törmääminen harvemmin tuottaa antoisuutta hetkessä, vaan sovittautumiset ovat työläitä. Marginaalin päissä olevat ovat toisillee paha rasti.

Jos kieltää oman marginaalisuutensa, tai ei koe kuuluvansa tällaisten keskeneräisten/outoilijoiden pariin, niin ei siitä seuraa muuta kuin valitusta. Tämä on myönnettävä. Ainakin tätä nykyä näyttäs tältä.

Itse olen ehdottanut vastuullisille sitä mahdollisuutta, että olisivat nimellisinä. Kuka vain kokee, että pärjäisi. Se toisi foorumiolemiseen paljon lisävankkuutta, koska kirjoitusalusta jo itsessään luo helposti omat puitteet, joiden pohjalta on vaikea löytää sopivaa olemista, mikä on helposti mahdollinen.