Kirjoittaja Aihe: Helsinki - hyvät ja huonot puolet  (Luettu 1589 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kopek

• Konkari
Helsinki - hyvät ja huonot puolet
« : su 08.03.2015, 21:04:55 »
Palasin eilen illalla kahdeksan vuorokautta kestäneeltä Helsingin matkalta. Osa tällä foorumilla kirjoittavista todennäköisesti asuu Helsingissä, joten heidän ikkunanäkymästään katsoen matka kuulostaa ehkä vähän vieraalta. Hehän ovat "matkalla" koko ajan.

Tämä päivä on mennyt ”jet lagista” toipuessa niin kuin yleensä matkojen jälkeen.

Kun minunlaiseni maalainen menee Helsinkiin, mitkä ovat päällimmäiset tuntemukset?

Liikunta, raikas ilma.

Mitä – joku ehkä ihmettelee. Yritän selittää.

Merituulen raikastama Helsingin ilma on tähän aikaan vuodesta puhtaampaa kuin maaseudun pienhiukkasia sisältävät savukatkut. Katupolykautena tilanne on päinvastainen. Silloin Helsingissä ja muissa kaupungeissa ei tee mieli olla.

Liikuntaa saa, kun joutuu kävelemään. Maaseudulla ei joudu, koska autolla pääsee joka paikassa muutaman metrin päähän ovesta. Yhtä tai kahta surkeata tienpätkää ei jaksa kävellä aina ja aina ja aina uudestaan, joten iltakävelyllekin joutuu suorastaan pakottamaan itsensä. Helsingissä sen sijaan kävelee 5-10 kilometriä päivittäin edes huomaamatta, että on kävellyt jossakin. No, ehkä kokemattomalla jalat vähän kipeytyvät.

Liikuin sekä autolla että kävellen. Polkupyöräilyynkin olisi ollut mahdollisuus, mutta jätin sen myöhempään ajankohtaan. Vähän sentään kokeilin Saksasta tuotua uutta pyörää, jonka kasasin ajokuntoon (milloinhan se varastetaan). Pisimmät kävelyosuudet tulivat siitä, kun kävelin päivittäin autolle ja takaisin. Näistä reissuista kertyi vajaa 2,5 kilometriä suuntaansa. Muu kävely oli kiertelyä siellä täällä. Kauppareissuja ja muuta.

Öitä vietin kahdessa eri osoitteessa. Google-kartan mukaan toinen oli 7 minuutin kävelymatkan päässä Kampin ostoskeskuksesta ja toinen 25 minuutin kävelymatkan päässä. ”7 minuutin” paikassa vietin useampia öitä.

Vaikka olen fyysisesti syntynyt Helsingissä ja viettänyt siellä ensimmäisen elinvuoteni ja 1980-luvulla ollut siellä kirjoilla muutaman vuoden, olen kuitenkin psyykeltäni hidas maalaistollo ja sellaisena tulen aina pysymään. Ihmisen persoona muokkautuu nimittäin sellaiseksi, mikä on hänen asumisympäristönsä lapsena ja nuorena. Minulla se oli maaseututaajaman laita – ei siis lehmänhajuinen varsinainen maaseutu, mutta ei missään tapauksessa kaupunkiympäristökään.

Itse asiassa lapsuudenkodissani oli kyllä lehmiä ja hevosia ja kanoja ja kalkkunoita ja mitä kaikkea siellä oli, mutta talo ei ollut enää tuossa vaiheessa pääasiallisesti maatila. Perheemme ei tehnyt maataloustöitä, vaan maatilaa hoiti palkattu henkilökunta. Teollisuus oli tuolloin sukumme pääelinkeino, ja maatalous oli väistyvä entinen elinkeino. Lehmät myytiin, kun olin muutaman vuoden ikäinen. Muistan ne kuitenkin hyvin. Minulla oli oma ”nimikkolehmäkin”. Hevoset kuolivat salamaniskuun, kun oli 15-vuotias. Oma maanviljely loppui, kun olin 22-vuotias. Lienen yksi harvoista suomalaisista maatilan pojista, joka ei käytännössä koskaan saanut ajaa traktorilla, vaikka sellainen perheessä oli – joskus parikin kappaletta. Tästä jäi hieman traumaa. Viimeisin traktori myytiin, kun täytin 25 vuotta.

Mutta palataan nyt vielä Helsinkiin. Maalaistollouteni - ja sen lisäksi ilmeisesti vielä jonkinlainen suunnistushäiriö tai hahmotushäiriö - ilmenee siten, että katselen asioita maalaismaisesti. Pysähdyn tutkimaan kadun varteen pysäköityjä autoja. Pysähdyn katsomaan jotakin kadulla olevaa roskaa tai esinettä. Eksyn ja harhailen, enkä koskaan opi vähänkään monimutkaisempia reittejä olinpa liikkeellä autolla tai jalan.

Lauantaina eli siis eilen – ennen kuin lähdin Helsingistä – eksyin tavalla, joka olisi voinut johtaa taloudellisessa ja emotionaalisessa mielessä ikäviin seurauksiin. Tarkoitukseni oli mennä Kampin maanalaisen käytävän perillä olevaan Lidliin, mutta kävelinkin ajatuksissani liukuportaille, jotka vievät metroon. Kun huomasin virheen, en enää kehdannut lähteä juoksemaan lukuportaita väärään suuntaan. Oli pakko mennä alas asti ja luikahtaa saman tien ylöspäin meneville portaille. Olin aivan kauhusta lamaantunut, koska pelkäsin, että totta kai minun tuurillani juuri tuolloin lipuntarkastajat odottavat alhaalla ja kirjoittavat sakon pummilla matkustamisesta. Tuskin heille olisi kelvannut selitys, että olin menossa Lidliin, mutta eksyin.

Lidliin mennessäni olin vielä aivan sekaisin tuosta säikähtämisestäni. Pudottelin hansikkaitani (”anteeksi, hansikas putosi”, joku nainen sanoi, kun pudotin hansikkaan jo toisen kerran kymmenen sekunnin aikana) ja käyttäydyin hermostuneesti. Olin masentunut havainnosta, että nyky-yhteiskunnassa sakko uhkaa joka mutkassa, vaikka olisi kävellen liikkeellä. Olin tottunut ajattelemaan, että kun ei liiku millään kulkuneuvolla, on ainakin jossakin määrin turvassa sakkoriskiltä. Mutta ei se niin ole. Pelkkä hajamielisyys riittää siihen, että joutuu rangaistuksi.

Jollakin kävelyreissuistani – kenties juuri edellä mainitulla – pysähdyin erään liikennevalon kohdalle ja otin kännykän sekuntikellolla aikaa, miten kauan punainen valo palaa jalankulkijoille eräässä mitättömässä suojatiepaikassa. Punainen valo paloi 55 sekuntia, eli punaista päin kävelijä on ehtinyt jo kauas siinä vaiheessa kun mahdollisesti tyhjän kadun varrella seisovat lainkuuliaiset kansalaiset lopulta saavat luvan ylittää kadun.

Panin muutaman matkakuvan ja vähän lisää selostusta erääseen hömppäblogiin. Yksi kameroistani unohtui Helsinkiin, joten kaikkia kuvia ei ollut käytettävissä.

http://spottihotti.blogspot.fi/

Poissa a4

• Konkari
Vs: Helsinki - hyvät ja huonot puolet
« Vastaus #1 : su 08.03.2015, 21:49:12 »
hesalaiset liikkuvat kaupungilla kuin heitä ajaisi joku takaa. sinänsä pikku kylä, verrattuna maailman metropoleihin. niissä voi sentään satunnainen eksyjä päästä jopa hengestään. mikä ei ole tavatonta myöskään luonnon helmaan eksyneille kaupunkilaisille. jokaisessa ympäristössä on omat haasteensa.

oliko kaupungin ilme muuttunut mitenkään viime käynnistä?
rakennuskanta, väestö, tapakulttuuri..?

kuvassa rempattu pressan linna

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #2 : su 08.03.2015, 21:51:22 »
Itse en ole helsinkiläinen, vaan huomattavasti pohjoisemmasta Suomesta; maalaiskylästä, mutta en maatalon poika, en edes keskustaa äänestävän perheen poika.

Samaistun siihen, kuinka Kopek kirjoittaa Helsinginvierailustaan matkailuna. Lapsena en koskaan matkaillut, poistuin kotipaikkakunnaltani vain lähimpään pikkukaupunkiin kuukauden-parin välein, ja pitkin hampain perheeni käytti lapsia kesäisin esim. Visulahdessa. Ulkomaillakin kävin ensi kertaa vasta kun olin pitkälti kolmannella kymmenellä. Yläasteen viimeinen luokkaretki suuntautui tosin Helsinkiin, mutta minulla ei ole mitään muistikuvaa siitä mitä tuolla matkalla teimme. On se ollut mitä tahansa, joka tapauksessa minä olen vain seurannut ohjattuna ja mennyt mihin ryhmä menee ymmärtämättä sen tarkemmin mitä tapahtuu.

Voi sanoa, että aloin vierailemaan Helsingissä vasta kun minulla alkoi olla siellä asuvia ystäviä, 25 vuotiaana ja siitä eteenpäin. Usein näin ystäviäni iltaisin, ja päivisin vietin aikaani kaupungilla. Oloni katuja kierrellessäni oli hyvin turistimainen, koska pidin ja pidän Helsingin asemakaavaa epäloogisena, erityisesti keskustan alueella. Usein jouduin hakemaan itselleni kaupunkikartan rautatieasemalta tai turisti-infosta, jos halusin varmistaa että päädyn tiettyyn kohteeseen ilman kohtuutonta harhailua. Tämä tuntui nololta "omassa pääkaupungissani".

Usein vieraillessani käyn Suomenlinnassa, joka on suosikkikohteeni Helsingissä. Minusta on mukava vain kävellä linnoitusaaren kivikaduilla, tai pysähtyä ruohikolle juomaan viiniä. Yleensä mulla ei ole kiire, joten pieni lauttamatka on mukava.

Helsingistä saa myös hyvää kahvia ja hyvää pikaruokaa, joten joka vierailullani nautin myös kiireettömän ajanvieton tästä puolesta. Kotikaupungistani ei saa kumpaakaan näistä, eikä siellä ole myöskään minulle tärkeitä ja mieluisia vakiokohteita. Tämän vuoksi Helsingissä käynti on aina tavallaan matkailua: toimin usein siellä kuin missä tahansa kaupunkimatkakohteessa ulkomailla.

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #3 : su 08.03.2015, 22:05:13 »
Olen syntynyt Helsingissä ja elänyt siellä koko ikäni, kunnes jokseenkin tasan vuosi sitten piipahdin Vantaalla asunnon myyntiesittelyssä, jonka seurauksena loppukesästä muutin pois Helsingistä. Ihan noihin aikoihin asti en edes kuvitellut mahdolliseksi ikinä lähteä kotikaupungistani, jossa kaikki oli paremmin kuin muualla. Paitsi, etten ollut koskaan oikeasti vertaillut Helsinkiä mihinkään muuhun. Paremmuus oli enemmänkin mielikuva ja päähänpinttymä.

Suurimman osan aikuisiästäni olen asunut Kontulassa, josta on aina ollut hyvät liikenneyhteydet niin Itikseen kuin Helsingin keskustaankin ja metron myötä jopa keskustan ohi Länsiväylän alkuun, jos aikoo Espoon suunnalle. Työmatkani olen voinut aina tehdä vain yhtä kulkuvälinettä käyttäen ja siinä olen ollut onnekas. Siinä, kun Kontulasta hujautti metrolla Sörkkaan, koko työmatkaan pienine kävelyineen meni noin 35 minuuttia, Espoon perukoilta työkaverini tekee työmatkaa noin puolitoista tuntia julkisilla.
Kontula – Itis –akselilla on kaikki tarpeellinen saatavilla,  joten Helsingin keskustaan on harvoin asiaa. Ainakaan itse en kaipaa keskustan ruuhkaa ja meluisaa liikennepaljoutta ja välttelin keskustaa ihan tietoisesti. Ehkä semiaskeettinen elämäntapani on myös syynä siihen, että Itiksen normaaleista liikkeistä löysin tarvitsemani enkä tarvinnut keskustan merkkiliikkeitä.

Ehkä olen sen verran erakkoluonne, että en ole osannut nauttia Helsingin ylenpalttisesta kaiken tarjonnasta, vaan olen viihtynyt enemmän kotosalla. Sen puoleen taitaa olla sama missä kotini on.

Se Helsingin puhdas ilma on varmaan merituulen ansiota. Silloin, kun fillaroin Kontulasta töihin, ilman lämpötilan tunsi ihan konkreettisesti putoavan Herttoniemen kohdalla ja kesäaamuisin siinä kohtaa piti vetää käsineet käteen, niin hyytävä mereltä nouseva kostea kylmyys oli. Kulosaaren sillalla oli sellainen erikoisuus, että siellä fillaristi kohtasi aina vastatuulen, olipa mihin aikaan tahansa menossa kumpaan suuntaan tahansa.

Nykyinen kotini on Vantaalla isomman keskuksen syrjällä niin, että tämä tuntuu melkein joltain pikkukaupungilta. Mainittu keskus on kuitenkin kävelymatkan päässä ja bussimatkan päässä on sitten monipuolisesti kaikenlaista ostospaikkaa. Työmatka on pidentynyt, mutta edelleen pääsen yhdellä liikennevälineellä. Sopeutuminen ”maaseudun rauhaan” on sujunut yllättävän hyvin, vaikka monet vanhat rutiinit ja tottumukset on pitänyt hylätä.

Ja onhan täältäkin vielä Helsingin "kaiken tarjonta" hyvinkin käden ulottuvilla.

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #4 : su 08.03.2015, 23:19:36 »
Helsingin hyviä puolia on varsin mainiosti toimiva joukkoliikenne. Siellä pääsee liikkumaan julkisilla varsin kätevästi melkein mistä melkein minne tahansa. Jo naapureissa Espoossa ja Vantaalla reittisuunnitelu on haasteellisempaa ja matka-ajat suhteessa matkan linnuntiepituuteen nähden kasvavat yllättävän pitkiksi.

Asuminen, etenkin Helsingin eteläosissa on kallista. Suuruuden etu on kääntynyt haitaksi.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #5 : ma 09.03.2015, 00:16:15 »
Helsinki on väärässä paikassa. Vanha Vironniemi on liikenteellinen sumppu, jonne ei kaupunkia olisi koskaan pitänyt perustaa. Olisivat pitäneet pääkaupungin Turussa tai laittaneet vaikka Porvooseen.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #6 : ma 09.03.2015, 09:57:49 »
Helsinki on väärässä paikassa. Vanha Vironniemi on liikenteellinen sumppu, jonne ei kaupunkia olisi koskaan pitänyt perustaa. Olisivat pitäneet pääkaupungin Turussa tai laittaneet vaikka Porvooseen.

Jos olisin keisari, niin määräisin Suomen pääkaupungin Jyväskylään. Se on keskeisellä paikalla ja perusinfraa on jo valmiina. Tietysti liikenneyhteyksiä jouduttaisiin parantamaan, mutta niin saataisiin ympäröiviin maakuntiinkin vähän eloa.

Ps. en ole jyväskyläläinen, enkä ole koskaan asunutkaan siellä.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #7 : ma 09.03.2015, 10:50:35 »

Ps. en ole jyväskyläläinen, enkä ole koskaan asunutkaan siellä.

Kannattaa kiittää luojaansa, jos ei ole asunut. Jyväskylä on nimittäin yksi kammottavimmista paikoista Suomen kartalla.

Ikävä kyllä, Jyväskylälle tyypilliset ilmiöt leviävät vähitellen myös muihin kaupunkeihin. Olenkin kutsunut ilmiötä "Jyväskylän taudiksi". Tämä henkisesti rappeuttava sairaus, joka näyttää saavan uusia ilmenemismuotoja sitä mukaa kun se jatkuu, leviää kulkutaudin tavoin muihin kaupunkeihin ja mädättää alueet, joihin se tarttuu.

En ole alan asiantuntija, joten en tiedä, mistä tauti on saanut alkunsa, ja miksi juuri Jyväskylä on ollut sille otollista ympäristöä. Ehkä taustalla on kaupungin väestörakenne ja poliittinen ilmasto. SDP:n ja Keskustan vuosikymmeniä jatkunut ummehtunut pyhä liitto - tarvitaanko siinä muuta.

Satunnaisesti löytynyt poiminta Suomi24 -keskustelusta kymmenen vuotta sitten:

”Jyväskylä siis ei ole yksinomaan väkivaltainen vaan on lähes kaikessa ongelmallisempi kaupunki kuin kaupungit keskimäärin ja kaikkiaan pahoinvoinnin keskus.”

Uudempaa (2012) uutisointia.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/humalahakuinen-juopottelu-levisi-kaupunkien-keskustoihin/1228530

http://keskustelu.suomi24.fi/t/1968132

Poissa Ellinsipsi

• Jäsen
  • Haise vaan ihan itteksesi
« Vastaus #8 : ti 10.03.2015, 09:59:07 »
Huonopuoli, että siellä on liikaa populaa, hyvää, että se on meiltä katsoen riittävän kaukana.
Onni on mysteeri siinä kuin uskontokin eikä sitä koskaan pitäisi järkeistää

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #9 : ti 10.03.2015, 11:11:43 »
Ikävä kyllä, Jyväskylälle tyypilliset ilmiöt leviävät vähitellen myös muihin kaupunkeihin. Olenkin kutsunut ilmiötä "Jyväskylän taudiksi". Tämä henkisesti rappeuttava sairaus, joka näyttää saavan uusia ilmenemismuotoja sitä mukaa kun se jatkuu, leviää kulkutaudin tavoin muihin kaupunkeihin ja mädättää alueet, joihin se tarttuu.

En ole alan asiantuntija, joten en tiedä, mistä tauti on saanut alkunsa, ja miksi juuri Jyväskylä on ollut sille otollista ympäristöä. Ehkä taustalla on kaupungin väestörakenne ja poliittinen ilmasto. SDP:n ja Keskustan vuosikymmeniä jatkunut ummehtunut pyhä liitto - tarvitaanko siinä muuta.

Paha sanoa missä on kielteisten ilmiöiden alkuperä. Noita ummehtuneita liittoja löytyy lähes joka paikasta. Helsingissä ovat nyt voimiensa tunnossa akselivallat kokoomus ja vihreät. Näiden koplauksista olemme saaneet valtakunnan uutisissakin kuulla.

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #10 : la 28.03.2015, 10:21:56 »
Palasin eilen illalla kahdeksan vuorokautta kestäneeltä Helsingin matkalta. Osa tällä foorumilla kirjoittavista todennäköisesti asuu Helsingissä, joten heidän ikkunanäkymästään katsoen matka kuulostaa ehkä vähän vieraalta. Hehän ovat "matkalla" koko ajan.

Tämä päivä on mennyt ”jet lagista” toipuessa niin kuin yleensä matkojen jälkeen.

Kun minunlaiseni maalainen menee Helsinkiin, mitkä ovat päällimmäiset tuntemukset?

Liikunta, raikas ilma.

Mitä – joku ehkä ihmettelee. Yritän selittää.

Merituulen raikastama Helsingin ilma on tähän aikaan vuodesta puhtaampaa kuin maaseudun Lidliin mennessäni olin vielä aivan sekaisin tuosta säikähtämisestäni. Pudottelin hansikkaitani (”anteeksi, hansikas putosi”, joku nainen sanoi, kun pudotin hansikkaan jo toisen kerran kymmenen sekunnin aikana) ja käyttäydyin hermostuneesti. Olin masentunut havainnosta, että nyky-yhteiskunnassa sakko uhkaa joka mutkassa, vaikka olisi kävellen liikkeellä. Olin tottunut ajattelemaan, että kun ei liiku millään kulkuneuvolla, on ainakin jossakin määrin turvassa sakkoriskiltä. Mutta ei se niin ole. Pelkkä hajamielisyys riittää siihen, että joutuu rangaistuksi.

Jollakin kävelyreissuistani – kenties juuri edellä mainitulla – pysähdyin erään liikennevalon kohdalle ja otin kännykän sekuntikellolla aikaa, miten kauan punainen valo palaa jalankulkijoille eräässä mitättömässä suojatiepaikassa. Punainen valo paloi 55 sekuntia, eli punaista päin kävelijä on ehtinyt jo kauas siinä vaiheessa kun mahdollisesti tyhjän kadun varrella seisovat lainkuuliaiset kansalaiset lopulta saavat luvan ylittää kadun.

Panin muutaman matkakuvan ja vähän lisää selostusta erääseen hömppäblogiin. Yksi kameroistani unohtui Helsinkiin, joten kaikkia kuvia ei ollut käytettävissä.

http://spottihotti.blogspot.fi/

-minulle  monet asiat helsingissä, ovat hankalia, kuten esim. kerrostalossa uloslähtö",
itse maalla asuneena kaipaan sitä huolettomuutta",kun astuit ovesta ulos"olet ulkona,
et hisissiä ,etkä portaikossa".
-----------joka kerta lähtiessä kaupungissa ulos lähtiessä on oltava vähintään gsm ja avaimet,
mutta jos lähdet kauppaan tarvitset niiden lisäksi myös lopakon ja bussikortin, pankkikortin jne.

---------------puhumattakaan melusta!---autot,rakennustyömaat, lentokoneet,jne.
-------------ääni maailma on kaikista karmivinta, helsinki on täynnä melusaastetta!

-----------------jos menet keskuspuistoon, harvoin siellä olet oikeasti "yksin,
tosin onhan siinä tietty jotain hyvääkin, ehkä jos loukkaat itsesi jotenkin, niin kyllä siihen
paikalle joku saapuu yleensä 5min. kuluttua, asia eriksensä on sitten se suostuuko auttamaan)))
« Viimeksi muokattu: la 28.03.2015, 10:27:03 kirjoittanut Vatupassi »

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #11 : la 28.03.2015, 10:38:22 »

-------itse olen maalta tulleena kärsinyt hahmotus-häriöstä "kanssa!
--------niinmpä jos on oikein hankala paikka, tai oudompi seutu, otan taxin, olen valmis maksamaan
siitä ,että joku vie mut perille, mut noissa taxi-kuskeissakin on "törkimyksiä,
voivat jättää asiakkaan yksin harhailemaan johonkin tuntemattomaan "jorpakkoon!

------------osa kuskeista on minä tiedän kaiken ajamisesta "joille on loukkaus jos esität
ajettavaksi esim. ruuhkan välttämiseksi toisen reitin?
----------
sitten on keskustelevia taxi-kuskeja , en koskaan ole tiennyt olleeni kyydissä pimeässä"
taxissa mutta niitäkin löytyy?--------pyrin aina pyytämään kuitin ajetusta matkasta))
« Viimeksi muokattu: la 28.03.2015, 14:56:20 kirjoittanut Admin »

Poissa Isiskar Keturi

• Konkari
« Vastaus #12 : su 08.01.2017, 16:47:27 »
Helsingin hyviä puolia on varsin mainiosti toimiva joukkoliikenne.

Onneksi sekava järjestelmä ollaan Vihreiden toimesta ajamassa alas:

Matkustajat tuskailevat, kuljettajat hermostuvat "Kymmenien miljoonien lippu-uudistus täysi susi"
"Helsingin seudun liikenteen (HSL) lippujärjestelmä on kuljettajien mukaan täysin epäonnistunut. Moniportainen lipunlukutoiminta aiheuttaa jatkuvia myöhästymisiä."

En ole koskaan maailmalla törmännyt niin vaikeaselkoiseen ja käsittämättömään lippulabyrinttiin ja julkiseen liikenteeseen kuin, mitä Helsigissä on kehitetty. Onneksi omalla autolla liikkuvan ei tarvitse opetella ulkoa sadoilla numero- ja kirjainkoodeilla merkittyjä reittejä.

PS.
Helsinkiä hallitsevilla punavihreillä onkin aikomuksissa lopettaa ainoa vielä kaupungissa toimiva ja mukava liikkumisjärjestelmä eli yksityisautoilu. 

SF.

Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #13 : to 14.09.2017, 12:37:23 »
Helsinkiä hallitsevilla punavihreillä onkin aikomuksissa lopettaa ainoa vielä kaupungissa toimiva ja mukava liikkumisjärjestelmä eli yksityisautoilu. 

Juttelin tässä taannoin taksikuskin kanssa, joka esitti jotain samantapaista. En tiedä, pitääkö paikkansa. Joka tapauksessa tämä kuski oli sitä mieltä, että kiellettyjä ajosuuntia ja yksisuuntaisia on aivan liikaa, ja siksi liikkuminen yksityisautolla on hankalaa. Hän oli sitä mieltä, että Helsingin keskustan kaupat näivettyvät, koska niihin ei pääse yksityisautoilla, ja itse Vantaalla asuvana hän kertoi, ettei enää käy Helsingissä kapoissa ollenkaan.

Jos kaikki vantaalaiset ja muut kehyskuntalaiset änkeisivät Stokkalle tms. ostoksille omilla autoillaan, tuskin siinä mitkään parkkitilat riittäisivät, kapasiteetti ei kertakaikkiaan riittäisi, kun tilaa on Helsingin keskustan Vironniemellä perin vähän. Parkkiratkaisujen rakentaminen lienee kallista, ainakin parkkiluolien. Liekö se syynä parkkipaikkojen kalleuteen Helsingissä, vai olisikohan muita syitä?

Helsingissä on mukavan kattava julkinen liikenneverkosto, joten kyllähän kaupoille pääsee julkisillakin. Poikkeuksena sellaiset, joiden on vaikea käyttää julkisia, esimerkiksi invalidit (pyörätuoleilla kyllä taitaa päästä busseihin, mutta en tiedä kuinka hyvin). Maalla pääsee ilman muuta asioimaan paljon helpommin omalla autolla oven eteen.

Sinänsä olen kyllä iloinen siitä, että yksityisautoilua ei ole liikaa Helsingin keskustassa, sillä ilmanlaatu siitä kärsisi ilman muuta, sekä pakokaasujen, pienhiukkasten ja katupölyn takia. Toki voisi ajatella, että yksityisliikenteen hankaloittaminen lisäisi ajomatkoja kun pitää kiertää pidempään ajoesteiden tms. takia, mutta toisaalta jos sen takia yksityisliikenne keskustassa vähenee, ehkä nettotuloksena on parempi ilmanlaatu?

Mitenhän jenkkiläinen systeemi toimii? Järkyttävät liikenneruuhkat joka paikassa on mielikuvani USA:n kaupungeista. Ja kaupungit, joissa ei ole julkista liikennettä kuin nimeksi, ja pakollinen oma auto, kun muuten ei pääse liukkumaan.
« Viimeksi muokattu: to 14.09.2017, 12:41:31 kirjoittanut kertsi »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #14 : to 14.09.2017, 12:51:31 »
Mitä tulee Helsingin hyviin puoliin, niin kulttuuritarjontaa on kiitettävästi, yliopisto on hyvä, Suomenlinna on hieno, keskuspuisto on kiva, meri ja saaristo ovat upeita (vaikka meri on ikävä kyllä tätänykyä likaantunut ja loppukesästä sinileväinen ) ja se, että moniin saariin pääsee reittilaivoilla, Nuuksio ja Sipoonkorpi ovat lähellä. Palveluja on. Sairaalat ovat maan huippuja. Ulkoilukereittejä on paljon enemmän kuin maalla, jossa voi usein kävellä maantietä kahteen suuntaan vain.

Toisaalta  pienillä paikkakunnilla on kiva oleskella kesäisin esimerkiksi järviluonnossa. Henkinen ilmapiiri on Helsingissä avoimempi kaikelle uudelle ja kokeilevalle ja jännälle kuin jollain pienemmällä paikkakunnalla. Pienillä paikkakunnilla puolestaan on enemmän naapureiden kyttäystä ja kontrollointia. Pienemmillä paikkakunnilla mukavaa on kiireettömämpi meno, ja kaupoissa usein huomattavasti kivempi asioida, koska myyjillä on aikaa ja leppoisampia ja ystävällisempi asenne, vaikka toisaalta valikoima on kehnompi.
« Viimeksi muokattu: to 14.09.2017, 12:53:39 kirjoittanut kertsi »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #15 : to 14.09.2017, 14:55:13 »
En viitsinyt osallistua toiseen nyt ajankohtaisempaan Helsinki-aiheiseen keskusteluun Helsinki - Suomen persereikä?
koska en halua olla mukana sellaisessa paskanjauhamisessa, jossa jatkuvasti etusivulla näkyy paskamainen väite, että Helsinki olisi Suomen persereikä.
« Viimeksi muokattu: to 14.09.2017, 17:31:13 kirjoittanut kertsi »

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #16 : to 14.09.2017, 17:21:10 »
Taustalla oli kyllästyminen Helsinki sitä ja Helsinki tätä -uutisointiin että em. ketjun loin. On tässä maassa muitakin mestoja. Mutta sen ketjun voisi lisätä tähän ketjuun.

Istuin bussissa yksi päivä ja kuulin jenkkivaihto-oppilaan (musta tyttö, vaikkakin epäolennaista) sanovan tutulleen ettö Jenkeissä bussien istuimet ovat kovia ja autot täynnä väkeä. Puhui varmaankin kaupungin sisäisestä liikenteestä? Olettaisi että valtavan USA:n kaukoliikenteessä istuimet eivät ole sen kovemmat kuin täälläkään.