Kirjoittaja Aihe: Kaiken se kärsii - parisuhde pyhittää kaiken?  (Luettu 16727 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa drontti

• Konkari
Vs: Kaiken se kärsii - parisuhde pyhittää kaiken?
« Vastaus #780 : ti 10.01.2017, 13:53:52 »

Itse asiassa muuten nää siisteyskäsitykset on äärimmäisen mielenkiintoisia juttuja. Kertoo varmaan jotain olennaista mielen sopukoiden toiminnasta.

Hih. Jos pitkulaisella sohvapöydällä oleva suuresti koristeelliseksi tarkoitettu kukkamaljakko kukkineen tms. on häiriöksi keskellä pöytää, olen taipuvainen asettamaan sen kultaisen leikkauksen osoittamaan paikkaan. Olen kerran huvikseni tarkistanut mittaamalla ja laskemalla, joo, silmämääräinen asetteluni oli onnistunut.

(Tosin useimmiten pöydällä ei ole mitään suuresti koristeellista.)

Käytikö pelkkää pituuskeskiakselin mukaista kultaista leikkausta vaiko jotakin tason neljästä kultaisen leikkauksen painopisteestä? Viimeksi mainitut eivät ehkä ole esteettisesti parhaita ratkaisuja.

Käytin vain pituuskeskiakselin mukaista kultaista leikkausta.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #781 : ti 10.01.2017, 13:58:32 »
Arjen eskapismin suhteen pointti se, että siinä on lähtökohtaisesti tietty ristiriita, jos hehkuttaa olevansa sen "oikean" ja "parhaan ystävän" kanssa parisuhteeessa, mutta samaan aikaan arki on täytetty erinäisillä muilla ärsykkeillä ja ajanvietteillä. Toki, jos molemmat tätä aidosti haluavat ja kyse ei ole (jälleen kerran) kompromissista, niin mikäs siinä.

Silläkö sinä ystävyyden tasoa mittaat, että kuinka suuren osan ajastaan ystävän kanssa viettää? Mä en itse ainakaan missään tapauksessa haluaisi sellista puolisoa, joka ei tee mitään muuta kuin haluaa viettää aikaa mun kanssa. Onhan se alkuun ehkä imartelevaa, mutta sitten myöhemmin kyllä alkaa vähän vaikuttaa siltä, ettei se ite pysty mihinkään tai osaa mistään kiinnostua, kun tarvii jonkun matkaoppaan pitelen kädestä koko ajan. Juu ei. Siitäkö pitäisi hurmioitua, että joku, jonka elämässä ei mitään ole, pitää sinua kiinnostavana? Mistä sellasen tyhjäpään kanssa ees juttelisi? Vatsan toiminnastko?

Ystävät on mulle ainaskin sellasia, että vaikkei aian ees niin usein nähtäis, niin sitten kun yhdessä ollaan, juttua riittää, yhteys pelaa, eikä kumpikaan ole loukkaantunut siitä, ettei toinen ihan joka päivä soita.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #782 : ti 10.01.2017, 14:16:31 »
Näin narsistin näkökulmasta olen alkanut vierastamaan ajatusta, jonka mukaan erilaisuus viehättää ja se jollain tapaa täydentää kahta ihmistä. Aion kertoa lapsilleni päinvastaista. Sulla hyvä esimerkki kyläilystä. Jos toinen on hirveä kyläluuta ja toinen mahdoton kotikissa, niin eihän siitä mitään tule.

Väittäisin, että voi tulla, jos kyläilijä sopeutuu kyläilemään yksinään jolloin kotoilija saa välillä nauttia yksinolosta kotona. Kaksi kotoilijaa voivat käydä toistensa hermoille todella rajusti, kun ollaan aina yhdessä kotona.

Silloinhan kyse on kolmannesta muuttujasta, eli yksinolosta. Jos molemmat nauttivat yksinolosta, niin silloinhan ongelmaa ei tietystikään tule. Jos tämä jakautuu epätasaisesti, niin silloin on ongelmia näköpiirissä. Eli näkisin, että myös tässä kannattaa mennä samankaltaisuuden periaatteen näkökulmalla.

Tässä on kyse perimmäisestä asiasta parisuhteessa eli mistä yhteisestä tekemisestä voidaan luopua ilman, että yhteiselo loppuu tai kärsii pahasti.

Kaikki parisuhdeongelmat voidaan lopulta kiteyttää yhteen lauseeseen: Mistä kaikesta voidaan alun symbioosivaiheen jälkeen luopua, jotta molemmat haluavat vielä jatkaa yhteiselämää?

Sitä vähemmän on luovuttavaa, mitä enemmän on yhteistä.

Tuosta kyllä puuttuu kokonaan sen asian vaikutus, että meillä kaikilla on kovasti erilainen tarve sille yhteisen määrälle. Toiset haluais olla yötä päivää yhdessä jopa työtä tehdään yhdessä, kun taas toisille riittää tosiaan jopa se, että treffaillaan viikonloppuisin, mutta molemmilla on jopa oma asunto. Silloin, jos molemmille riittää vähän vähäisempikin yhteinen aika ja tekeminen, niin eihän silloin kummankaan tarvitse hirveesti luopua mistään. Vaikka liesuais harrastuksissa ahkerastikin.

Jos ajatellaan aikaa entistä, niin oli ihan tyypillistä, että perheen isä oli jokseenkin vähänkin kotona. Enemmän töissä, työmatkoilla jne. Muu perhe saattoi jopa mennä koko kesäksi maalle miehen jäädessä ns. kesäleskeksi kaupunkiin. Eikä kukaan tainnut ajatella, että hyi kuinka se vaimo ja ne lapset ei suostu luopumaan mökkilomastaan. Puhumattakaan sitten todellisista matkatyön tekijöistä kuten merimiehet tai nykyään rekkakuskit. Siinä aktiivinenkin maratonharrastus, moottoripyöräily tms. kalpenee ajankäytöllään vertailussa.

Poissa socrates

• Konkari
  • Piilorunkkujen tarkkailija
« Vastaus #783 : ti 10.01.2017, 14:17:28 »
Arjen eskapismin suhteen pointti se, että siinä on lähtökohtaisesti tietty ristiriita, jos hehkuttaa olevansa sen "oikean" ja "parhaan ystävän" kanssa parisuhteeessa, mutta samaan aikaan arki on täytetty erinäisillä muilla ärsykkeillä ja ajanvietteillä. Toki, jos molemmat tätä aidosti haluavat ja kyse ei ole (jälleen kerran) kompromissista, niin mikäs siinä.

Silläkö sinä ystävyyden tasoa mittaat, että kuinka suuren osan ajastaan ystävän kanssa viettää? Mä en itse ainakaan missään tapauksessa haluaisi sellista puolisoa, joka ei tee mitään muuta kuin haluaa viettää aikaa mun kanssa. Onhan se alkuun ehkä imartelevaa, mutta sitten myöhemmin kyllä alkaa vähän vaikuttaa siltä, ettei se ite pysty mihinkään tai osaa mistään kiinnostua, kun tarvii jonkun matkaoppaan pitelen kädestä koko ajan. Juu ei. Siitäkö pitäisi hurmioitua, että joku, jonka elämässä ei mitään ole, pitää sinua kiinnostavana? Mistä sellasen tyhjäpään kanssa ees juttelisi? Vatsan toiminnastko?

Ystävät on mulle ainaskin sellasia, että vaikkei aian ees niin usein nähtäis, niin sitten kun yhdessä ollaan, juttua riittää, yhteys pelaa, eikä kumpikaan ole loukkaantunut siitä, ettei toinen ihan joka päivä soita.

Sopiva määrä yhdessäoloa on tosiaan tärkeää ja on hankalaa, jos käsitykset tuosta määrästä poikkeavat kovasti.

Yhdessä tekeminen vaatii molemmilta joustoa, mutta vielä tärkeämpää on sietää toisen löhöämistä ainakin kohtalaisesti. Niissä tilanteissa tuppaa rähinää syntymään.
Unelmani on foorumi, missä mökkihöperöt ihmiset vatkaavat metaa 24/7.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #784 : ti 10.01.2017, 14:28:20 »

Itse asiassa muuten nää siisteyskäsitykset on äärimmäisen mielenkiintoisia juttuja. Kertoo varmaan jotain olennaista mielen sopukoiden toiminnasta.

Hih. Jos pitkulaisella sohvapöydällä oleva suuresti koristeelliseksi tarkoitettu kukkamaljakko kukkineen tms. on häiriöksi keskellä pöytää, olen taipuvainen asettamaan sen kultaisen leikkauksen osoittamaan paikkaan. Olen kerran huvikseni tarkistanut mittaamalla ja laskemalla, joo, silmämääräinen asetteluni oli onnistunut.

(Tosin useimmiten pöydällä ei ole mitään suuresti koristeellista.)

Käytikö pelkkää pituuskeskiakselin mukaista kultaista leikkausta vaiko jotakin tason neljästä kultaisen leikkauksen painopisteestä? Viimeksi mainitut eivät ehkä ole esteettisesti parhaita ratkaisuja.

Käytin vain pituuskeskiakselin mukaista kultaista leikkausta.

Minulla on sohvapöytänä tammirunkoinen lasikantinen sarjapöytä, jossa pienempi pöytä menee isomman alle. Pöytien ainoa oikea keskinäinen asento on sellainen, jossa pienempi tulee isomman alta ulos juuri kultaisen leikkauksen (lyhyemmän osan) verran. Tätä ei exä ikinä oppinut vaan jätti siivouksen jälkeen pöydät ihan miten sattuu.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #785 : ti 10.01.2017, 14:29:50 »

Sopiva määrä yhdessäoloa on tosiaan tärkeää ja on hankalaa, jos käsitykset tuosta määrästä poikkeavat kovasti.

Yhdessä tekeminen vaatii molemmilta joustoa, mutta vielä tärkeämpää on sietää toisen löhöämistä ainakin kohtalaisesti. Niissä tilanteissa tuppaa rähinää syntymään.

No siinä suhteessa taidan olla hyvin sietokykyinen. Tai sitten vain on aikasen samanlainen suhde löysäilyä kuin puoliskolla. Ehkäpä tässä myös lapsuudenkodin vaikutus on suurehko. Omat vanhemmat oli kyllä ihan aktiivisia, mutta eivät koskaan kasvattaneet joutilaisuudelle nyrpistelyyn ja johonkin tiukkaan "aina pitää tehdä jotain hyödyllistä" -moraaliin. Ei ollut pakko poimia marjoja, kitkeä kasvimaata tms. Myös erilaiset vapaa-ajan harrastukset kuten lukeminen olivat arvostettuja ja niihin kannustettiinkin. Eikä ainakaan ollut mikään syy siivoamiseen tai pihan hoitoon, että mitähän ne naapuritkin ajattelee, kun ei ole nurmikko kunnossa.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #786 : ti 10.01.2017, 14:35:09 »

Olen yrittänyt soveltaa 5S-ajattelua kotiini. Toimii.

Jos 5S tuntuu liian teollisuuspainotteiselta, suosittelen kaikille sottapytyille ja kaaoksen keskellä eläville luettavaksi KonMaria. Ehkä se voi pelastaa muutaman sellaisen parisuhteenkin, jotka ovat kaatumassa siivouskiistoihin:

http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/lue/2015/04/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #787 : ti 10.01.2017, 14:47:30 »

Olen yrittänyt soveltaa 5S-ajattelua kotiini. Toimii.

Jos 5S tuntuu liian teollisuuspainotteiselta, suosittelen kaikille sottapytyille ja kaaoksen keskellä eläville luettavaksi KonMaria. Ehkä se voi pelastaa muutaman sellaisen parisuhteenkin, jotka ovat kaatumassa siivouskiistoihin:

http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/lue/2015/04/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika

Vähän vilkuilin opusta, kun se oli HS:n tilaajille jonkin aikaa ilmaiseksi tyrkyllä. Ihan ensimmäiseksi multa meni usko sen sopivuuteen kaikille sottapytyille tai kaman hamstraajille, kun tää Mari kertoi harrastaneensa tavaroiden järjestelyä lapsesta saakka (!). Siis oikeesti harrastaneensa siten, että kiiruhti kotiin koulusta päästäkseen siivoamaan lapsuudenkotinsa kylppärin kaappeja. Mä en vain voi uskoa, että tollasen friikin systeemi voisi sopia kaikille - varsinkaan sottapytyille. Ideoitaan voi aina ottaa vaikka keneltä, mutta oikein siis kattavana systeeminä, jonka mukaan pitäis ryhtyä elämään. Olen hyvin, hyvin epäileväinen.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #788 : ti 10.01.2017, 23:36:39 »
Meille tyrkytetään homosaatiota ja ties mitä queer-malleja, vaikka ihmiset ovat enimmäkseen ihan normaaleja.
Marko Hamilo:
https://www.facebook.com/mhamilo/posts/10207762134682342?pnref=story
https://www.facebook.com/mhamilo/posts/10207757310121731?pnref=story

Jättäkää homofiilit edes lapsemme rauhaan tuolta vyörytykseltä!

Tuossa edellisessä linkissä jotkut hörhöt haluavat vähentää länsimaisten filosofien vaikutusta ja korvata niitä esim. afrikkalaisilla (sic). Kuten olen joskus sanonut, yliopistojen humanistuminen luonnontieteiden kustannuksella ei ole hyvä asia. Se luo Pseudotiedettä!
« Viimeksi muokattu: ti 10.01.2017, 23:41:11 kirjoittanut Toope »
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Norma B

• Bölö bölö
  • Konkari
« Vastaus #789 : ke 11.01.2017, 09:55:10 »
^  Parisuhde pyhittää homouden ja rotumarttyyriuden? Tulikohan nyt vähän väärä ketju.  ;D

(Sinänsä kyllä kiintoisaa tuo rotumarttyyrius. Hamilon ketjussa on hyvä pilakuva asiasta. Siirrän vaikka K18-kakkaketjuun.)
Horoskooppi: Kurnusimppu

Voimaeläin: Aku Ankka