Kirjoittaja Aihe: Kaupassa asioinnin sietämättömästä vaativuudesta  (Luettu 10281 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hayabusa

• Konkari
Vs: Kaupassa asioinnin sietämättömästä vaativuudesta
« Vastaus #180 : ma 14.08.2017, 16:12:47 »
Minun kohdalla ongelmana on se, että venäläiset turistit tunkevat eteeni ja he järjestelevät sitten verovapaita/tai ei -ostoksiaan myyjän kanssa 10 minuuttia.
Putinin sala juoni, jotta sinulle jäisi vähemmän aikaa kirjoittaa Jatkumolla.  ;D

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #181 : ma 14.08.2017, 16:17:27 »
Mä en yhtään tykkää maksamisesta. Ihan perkeleestä. Pilaa muuten hyvän jutun ihan totaalisesti.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #182 : ma 14.08.2017, 18:47:46 »
Mä en yhtään tykkää maksamisesta. Ihan perkeleestä. Pilaa muuten hyvän jutun ihan totaalisesti.

Ehkä maksaminen lisää tavaran arvostamista ja omistamisen nautintoa. Ilmaiseksi saatu ja ilman työtä hankittu taas, no se on ilmaista.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #183 : ma 14.08.2017, 19:02:34 »
Ilmaiseksi saatu nimenomaan on arvokasta. Kyllä ämpäriä kannattaa jonottaa!
Minä tässä vain, anteeksi.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #184 : ma 14.08.2017, 21:33:43 »
Yksi hyvä yhdistelmä on lasten ostoskärryt ja vapaan kasvatuksen ideologiaa kannattavat vanhemmat. Sieltä nurkan takaa se meidän Miro tulee sivuluisussa. Pois alta, väistäkää! Sillä se on se meidän Miro.

Kuinka usein törmäät "vapaan kasvatuksen ideologiaa kannattaviin vanhempiin" ja heihin, jotka huutavat pois alta, sillä meidän Miro tulee täältä kärryineen? Mikä ideologia on vapaa kasvatus ja tiedätkö ylipäätään, mitä ideologia tarkoittaa? Tuntuu siltä, että olet niin sanottu tuhkamuna, jolla itselläsi ei ole perhettä, eikä lapsia. Lasten inhoaminen on tyypillistä heille, joilla ei omia lapsia ole tai jos onkin niin lapsia ei osata kasvattaa.

Kärttyiset kiilailevat vanhukset ovat kaupoissa suurempi ongelma, vaikka heillä ei kiire muualle kuin haudan multiin.

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #185 : to 31.08.2017, 20:35:07 »
Koska vastoin tahtoani ja minulta lupaa kysymättä uuteen pankkikorttiini laitettiin lähimaksuominaisuus, jota en halua käyttää, niin saan ilmeisesti pelätä että joku kopioi korttini tiedot:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702062200064688_uu.shtml
Nyyhky-yhteiskunnan syrjäyttämä.

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #186 : to 31.08.2017, 20:42:34 »
Koska vastoin tahtoani ja minulta lupaa kysymättä uuteen pankkikorttiini laitettiin lähimaksuominaisuus, jota en halua käyttää, niin saan ilmeisesti pelätä että joku kopioi korttini tiedot:

Sitä kukaan kopioi....
Mongo mogo...

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #187 : to 31.08.2017, 20:51:41 »

Sitä kukaan kopioi....

No ei varmaan jos heillä on kristallipallo jolla näkee että rutiköyhä ämmä. Noin muutoin tuo linkin teksti kyllä pani miettimään että foliovuorausko tässä on hankittava, vai metallinen lompakko.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #188 : su 08.10.2017, 19:27:34 »

Sitä kukaan kopioi....
No ei varmaan jos heillä on kristallipallo jolla näkee että rutiköyhä ämmä. Noin muutoin tuo linkin teksti kyllä pani miettimään että foliovuorausko tässä on hankittava, vai metallinen lompakko.

Neljä vuotta vanhat lähimaksukorttien "tietoturvaohjeet" ovat täällä
https://www.nixu.com/fi/blogi/2013-05/et%C3%A4luettavien-maksukorttien-turvallisuudesta

Siinä kerrotaan että ammattilaitteilla lähimaksukortti voidaan lukea metrin päästä ja kotikäyttölaitteilla 10 sentin päästä. Ja pihistetyillä tiedoilla voi suorittaa yli 25 euron ostoksia verkkokaupoissa. Asiaksesi jää valvoa ettei tililtäsi tehdä asiattomia ottoja ja selvitä kortin sulkemistapauksessa uuden kortin tuloon saakka.

Näissä käyttöä helpottavissa palveluissa on järjestään turvareikiä. Mobiilimaksamisessa tunnetusti on ja pidän ilmeisenä että verkkopankin tunnuslukutaulukot korvaavissa kännykkäsovelluksissa on. Itsekään en olisi kaivannut "lähimaksuominaisuutta" korttiini.

PS: Pari linkkiä lisää aiheesta
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/moderni-taskuvarkaus-tapahtuu-alypuhelimella-lahimaksukortin-tiedot-voi-vieda-mobiilisovelluksella-23868024/
https://www.nixu.com/fi/blogi/2014-04/kysymyksia-ja-vastauksia-lahimaksukorteista
https://www.taloustaito.fi/Arki/Ostokset-ja-maksaminen/maksa-turvallisesti-lahimaksulla/
« Viimeksi muokattu: su 08.10.2017, 22:58:56 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa -:)lauri

• Konkari
    • Nimimerkin kotisivu
« Vastaus #189 : su 08.10.2017, 19:36:04 »

Sitä kukaan kopioi....

Tilasin Ebay:stä rfid-lompakon. Maksoi 10€. Nyt ei kukaan lue korttiani, ellen ota sitä ulos lompsasta.

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #190 : su 08.10.2017, 19:44:32 »
^Alumiinifolio hoitaa saman asian (ihan oikeasti - on testattu). Tai jopa se että pitää monta korttia päällekäin suojaa lukemiselta.

Poissa -:)lauri

• Konkari
    • Nimimerkin kotisivu
« Vastaus #191 : su 08.10.2017, 20:08:04 »
^Alumiinifolio hoitaa saman asian (ihan oikeasti - on testattu). Tai jopa se että pitää monta korttia päällekäin suojaa lukemiselta.
Alumiinifolio on epäkäytännöllistä käyttää sen helposti hajoavan rakenteen vuoksi, joten sitä saa olla kokoajan uusimassa. Sen lisäksi se kyllä kerää katseita kaupan kasaalla kun kuorii korttinsa alumiinifoliosta. Hintallaatusuhteeltaan tämä minun 10€:n lompakko tule halvemmaksi ja todennäköisesti ekologisemmaksi.

Paikalla Juuli Hukkaskukka 2

• Konkari
« Vastaus #192 : su 08.10.2017, 20:35:03 »
Kortti on joko sohvapöydän pöytäliinan alla tai veskassa cafeepikkusikarilaatikossa, matalassa. Pitkään kyllä kassalla  katsotaan kun kuvittelee minun tupakiksi pistävän.
« Viimeksi muokattu: to 19.10.2017, 17:41:46 kirjoittanut Juuli Hukkaskukka 2 »
https://www.youtube.com/watch?v=7DUnyXUaUDE
muistojeni ruusut anneli sari

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #193 : su 08.10.2017, 23:09:29 »
kolme kappaletta ohuita lompakkoon laitettavaksi sopivia suojaavia luottokorttitaskuja esim. clasohlsonilta vitosella

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #194 : ma 09.10.2017, 10:17:36 »

Noh, on kyllä melkoinen läjä kortteja päällekkäin.  ::) Itseasiassa kun mietin lompakkoni olemusta, niin siellähän on se vaarallinen kortti sisimpänä ja yllä monta kerrosta muita kortteja kun se lompakkoni kääriytyy juuri sillä tavalla ja kortit olen asettanut muista syistä noin.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #195 : to 19.10.2017, 16:14:36 »
Kamppiin aukaistiin uusi Lidl, ja olen töppäillyt kolmen päivän aikana jo vuoden kiintiön täyteen siinä kaupassa. En halua enää mennä sinne.

Ensimmäisellä reissulla pudotin hanskani kassan viereen, ja joku nainen huomautti siitä. No, tällaista sattuu, mutta minulle sitä sattuu moninkertaisesti enemmän kuin ihmisille keskimäärin. Koen tilanteet epämukavina.

Seuraavalla reissulla päätin, että nyt en pudottele hanskojani. Niinpä pidin niitä koko ajan silmällä, kun pakkasin ostoksia kassiin. Mutta nytpä tapahtuikin pahempaa. Pudotin rahakukkaroni enkä huomannut sitä ollenkaan. Ihmettelin vain, miksi nuori nainen kumartuu ja poimii lattialta jotakin. Ajattelin, että mitähän häneltä on pudonnut. Menin aivan hämilleni, kun hän ojensi kukkaroni. Kiitin ja - mikä ehkä kuulostaa erikoiselta - pyysin anteeksi. Siis sitä, että olin pudottanut kukkaroni. Tajusin välittömästi, että anteeksi pyytäminen ei tainnut olla sittenkään järkevää, joten tavallaan keskeytin sen mumisemalla jotain epämääräistä, mikä oli tietenkin vielä typerämpää.

Omituinen toimintani selittyy osittain sillä, että jostakin syystä olin jo kauppaan mennessäni älyttömän stressaantunut ja jännittynyt ja ahdistunut. Pelkäsin, että teen jotakin, mistä huomautetaan. Tai ylipäätänsä teen jotakin typerää tai sopimatonta.

Kolmannesta Lidlissä asioinnista käynnistyi (omalla asteikollani arvioiden) stressaava ja epämukavat muistot jättävä katastrofi, jota en nyt ehdi enkä jaksa kertoa. Palaan asiaan.

Syystä tai toisesta olen usein kaupoissa asioidessani erittäin jännittyneessä ja ehkä masentuneessakin tilassa, koska jupisen itselleni puoliääneen, että "masentaa", "masentaa". En nyt sentään joka kerralla, mutta silloin tällöin. En tiedä, mikä kaupoissa ahdistaa. Entisen kotipaikkakuntani kaupoissa ahdistaa se, että pelkään tapaavani jokun "vanhan tutun". Jos huomaan sellaisen, piileskelen hyllyjen takana, ettei tarvitsisi kohdata häntä. Miksikö? Siksi, että minulla ei ole mitään asiaa tuolle henkilölle eikä myöskään halua keskustella väkinäisesti hänen kanssaan jostakin tyhjänpäiväisestä asiasta. Se, että olemme joskus tunteneet (esimerkiksi koulussa tai muuten) toisemme, ei tarkoita, että meillä olisi enää mitään muuta yhteistä kuin vanhat muistot, enkä välttämättä halua palata niihin kaupassa hyllyjen välissä käydyssä pikakeskustelussa.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #196 : to 19.10.2017, 19:50:23 »
Syystä tai toisesta olen usein kaupoissa asioidessani erittäin jännittyneessä ja ehkä masentuneessakin tilassa, koska jupisen itselleni puoliääneen, että "masentaa", "masentaa". En nyt sentään joka kerralla, mutta silloin tällöin. En tiedä, mikä kaupoissa ahdistaa.
Se, mitä puoliääneen toistelet, vahvistuu.

Tätä on muistaakseni jopa tutkittu kognitiivsen psykologian puolella. Sillä siis on väliä, mitä asiaa toistelet yhä uudestaan ja uudestaan, sillä se vahvistaa ko. tunnetilaa, ja piirtyy terävimpnä muistiisi. Luulisi olevan perin itsetuhoista jupista nimenomaan tuollaista "masentaa"-mantraa. Suosittelen lämpimästi, että kehität jonkun vähemmän itsellesi haitallisen mantran. Ihan minkä vaan. Vaikka "olen turvassa", "tämä menee hyvin", "hip hei, kiva olla ihmisten ilmoilla", "hengitän sisään, hengitän ulos", tai vaikka "mustan kissan paksut posket".
« Viimeksi muokattu: to 19.10.2017, 19:52:36 kirjoittanut kertsi »

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #197 : pe 20.10.2017, 02:40:34 »
Lidl Kampin metroaseman kupeessa on vanha. Uusi on kai avattu Graniittitalossa entisissä Anttilan tiloissa. En ole vielä käynyt.