Kirjoittaja Aihe: Minun rasismini  (Luettu 42191 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hartsi

• Konkari
Vs: Minun rasismini
« Vastaus #40 : la 30.07.2016, 14:03:41 »
.........................Olen minäkin kaikkialla maailmassa tavannut jos mitä öykkäriä ja ikävää ihmistä, meissä taitaa vain olla se ero, että minä en niinkään ole viitsinyt vaivautua pohtimaan heidän ihonväriään tai kansallisuuttaan, saatika nyt sitten traumojaan tai kotikasvatustaan.

T: Xante

Just näin Xantippa, plussat sulle tuosta..

Sanoisinko niin, että itsekin olen läpikäynyt turistina kaikki mantereet ja uskonnot läheltä ja kaukaa.

Mutta täällä kotoisessa Suomessa, täällä länsirannikolla olen kohdannut mielestäni kaikkein ikävimmät ihmiset.
No, se siitä ja loput kirjeessä.

Hyvä Xante, anna palaa, muutamat tötteröt tällä saitilla eivät tajua kokonaisuuksia, vaan ovat hieman itsekeskeisiä ja vailla isompaa näkemystä maailmasta.
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #41 : la 30.07.2016, 14:22:30 »
.........................Olen minäkin kaikkialla maailmassa tavannut jos mitä öykkäriä ja ikävää ihmistä, meissä taitaa vain olla se ero, että minä en niinkään ole viitsinyt vaivautua pohtimaan heidän ihonväriään tai kansallisuuttaan, saatika nyt sitten traumojaan tai kotikasvatustaan.

Sanoisinko niin, että itsekin olen läpikäynyt turistina kaikki mantereet ja uskonnot läheltä ja kaukaa.

Mutta täällä kotoisessa Suomessa, täällä länsirannikolla olen kohdannut mielestäni kaikkein ikävimmät ihmiset.

Hyvä Xante, anna palaa, muutamat tötteröt tällä saitilla eivät tajua kokonaisuuksia, vaan ovat hieman itsekeskeisiä ja vailla isompaa näkemystä maailmasta.

Valehtelet taas. Tiedätkö edes, montako mannerta maapallolla on? Oletko läpikäynyt jainalaisuuden ja taolaisuudenkin? Buddhalaisuudestakaan et tiennyt yhtään mitään silloin, kun siitä keskusteltiin. Keksit myös ihan uuden uskonnon shivatsun. Seuramatkailu ei ihmeemmin avarra.

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #42 : la 30.07.2016, 14:31:52 »
........ Seuramatkailu ei ihmeemmin avarra.

No, niin, seuramatkailu avartaa sen minkä avartaa.

Luulisin niin, että et sinäkään aivan yksin ole matkaillut ja ihaillut Intialaisia uskontoja, toki joku nainen, ehkä lapsetkin ovat olleet mukana.

Sanoisinko niin, sum summarum, että olen nähnyt maailmaa sen jokaiselta kantilta. Vielä pitäisi käydä Islannissa, jos siis jaksaa, Alaskakin on vielä käymättä.

Missään seurueissa en ole ikinä  liikkunut, enkä liiku. Teen omia ratkaisujani matkanteon suhteen, jopa matkantekovälineitäkin saatamme vaihdella vaimoni kanssa mennen ja tullen.

That´s it, sanoi entinenkin mimmi, kun alkoi odottamaan.
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #43 : la 30.07.2016, 14:47:11 »

Valehtelet taas. Tiedätkö edes, montako mannerta maapallolla on?

Hupaisa kyssäri sulle hb.

Onko sinun  mielestäsi Saaremaa jonkinlainen mannerjalusta ?

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #44 : la 30.07.2016, 14:54:54 »

Tarkoitit varmaankin Saarenmaata, mutta mikä on mannerjalusta? Saarenmaa on saari, minkä voi päätellä jo tuon saaren nimestäkin. En ymmärrä, mikä teitä muutamia jatkumolaisia vaivaa, että vietän siellä suurimman osan vuodesta. Onko Australia muuten manner?

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #45 : la 30.07.2016, 15:02:33 »

Tarkoitit varmaankin Saarenmaata, mutta mikä on mannerjalusta? Saarenmaa on saari, minkä voi päätellä jo tuon saaren nimestäkin. En ymmärrä, mikä teitä muutamia jatkumolaisia vaivaa, että vietän siellä suurimman osan vuodesta. Onko Australia muuten manner?

Onkohan Australia manner, vai ei ?

Joo, miten kaikki suuret tiedemiehet luokittelevat mitä milloinkin.

Olisin itsekin valmis hankkimaan Saarenmaalta jotakin kiinteistöä, mutta taitaa hinnat olla nykyään melko korkealla verrattuna siihen, kun Viro lähti mukaan EU:hun ?

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #46 : su 31.07.2016, 13:40:20 »
Olen minäkin kaikkialla maailmassa tavannut jos mitä öykkäriä ja ikävää ihmistä, meissä taitaa vain olla se ero, että minä en niinkään ole viitsinyt vaivautua pohtimaan heidän ihonväriään tai kansallisuuttaan, saatika nyt sitten traumojaan tai kotikasvatustaan.

No, sinua ei ihmisten motiivit kiinnosta, minua kiinnostaa. Sitäkin enemmän koska livetilanteissa itse en sitten niin missään nimessä halua olla ikävä ventovieraita kohtaan, joten kai sitä sitten ottaa itseensä kun törmäilee ihmisiin joille on herttaisen yhdentekevää miten tulevat muita kohdelleeksi.

Asiakaspalvelussa mielestäni sillekin pitäisi tehdä jotain jos on voimakas hienmuodostus.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #47 : su 31.07.2016, 13:45:52 »
Jos kerran värillä ei ollut tässä väliä niin miksi ylipäätään mainitsit tämän tytön?

Kysymys on (minulle) siitä että yllyttävätkö tai kasvattavatko jotkut suomalaiset mustaihoisia käyttäytymään täällä huonosti. Toinen mahdollisuus on että jotkut mustaihoiset kuvittelevat että kaikki valkoihoiset ovat vastuussa USA:n orjien kärsimyksistä, Afrikan riistosta, lähetyssaarnaajien hillumisista ja mitä näitä sortoja sun muita onkaan tehty.

Tietenkin musta ihminen voi käyttäytyä huonosti koska on ihminen, aivan kuten kuka tahansa, jos on huono päivä, tai pysyvästi kusta päässä. Mutta haluaisin tietää onko olemassa erityisesti altistavia seikkoja huonoon käytökseen. Se että tuollaista altistavuuden mahdollisuutta pohtii ilmeisesti tekee minusta rasistin erittäin poliittisesti korrektien silmissä.

Se taas jonka mielestä kaikki mustat ovat jo syntyjään sitä tai tätä on minun silmissäni rasisti.

Joo, se tyttö hosui ja häsläsi ja sinä et pidä siitä kun kosketti sinuakin. Oliko se nyt sitten huonoa käytöstä?

Jos kerran tönäisee tai osuu toiseen ihmiseen, eikä siitä tajua että nyt meni liian pitkälle, vaan jatkaa sitä jatkuvaa huitomista tai koskettelua, niin se on huonoa käytöstä. Valitettavasti en pidä niitä ihmisiä joille ei ole olemassa minkäänlaista henkilökohtaista tilaa muille ihmisille niin iki-ihanina että heidän jatkuva iholla olonsa on jotenkin hyvää käytöstä tai "oikeampi vaihtoehto" verrattuna siihen että joku ei halua minkäänlaista kosketusta toisen taholta. Minähän vetäydyin ikkunaan päin ja siitä kyllä normaalin ihmisen pitäisi tajuta etten halua olla kokoajan toisen ihossa kiinni, tai varsinkaan saada kyynärpäästä.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #48 : su 31.07.2016, 20:04:35 »
Jos kerran värillä ei ollut tässä väliä niin miksi ylipäätään mainitsit tämän tytön?

Kysymys on (minulle) siitä että yllyttävätkö tai kasvattavatko jotkut suomalaiset mustaihoisia käyttäytymään täällä huonosti. Toinen mahdollisuus on että jotkut mustaihoiset kuvittelevat että kaikki valkoihoiset ovat vastuussa USA:n orjien kärsimyksistä, Afrikan riistosta, lähetyssaarnaajien hillumisista ja mitä näitä sortoja sun muita onkaan tehty.

Tietenkin musta ihminen voi käyttäytyä huonosti koska on ihminen, aivan kuten kuka tahansa, jos on huono päivä, tai pysyvästi kusta päässä. Mutta haluaisin tietää onko olemassa erityisesti altistavia seikkoja huonoon käytökseen. Se että tuollaista altistavuuden mahdollisuutta pohtii ilmeisesti tekee minusta rasistin erittäin poliittisesti korrektien silmissä.

Se taas jonka mielestä kaikki mustat ovat jo syntyjään sitä tai tätä on minun silmissäni rasisti.

Joo, se tyttö hosui ja häsläsi ja sinä et pidä siitä kun kosketti sinuakin. Oliko se nyt sitten huonoa käytöstä?

Jos kerran tönäisee tai osuu toiseen ihmiseen, eikä siitä tajua että nyt meni liian pitkälle, vaan jatkaa sitä jatkuvaa huitomista tai koskettelua, niin se on huonoa käytöstä. Valitettavasti en pidä niitä ihmisiä joille ei ole olemassa minkäänlaista henkilökohtaista tilaa muille ihmisille niin iki-ihanina että heidän jatkuva iholla olonsa on jotenkin hyvää käytöstä tai "oikeampi vaihtoehto" verrattuna siihen että joku ei halua minkäänlaista kosketusta toisen taholta. Minähän vetäydyin ikkunaan päin ja siitä kyllä normaalin ihmisen pitäisi tajuta etten halua olla kokoajan toisen ihossa kiinni, tai varsinkaan saada kyynärpäästä.

Ehkä niin. Tai sitten oli kasvanut kulttuuriin jossa tuo on normaalia.

Puoliksi ghanalainen tuttu kertoi ettei Ghanassa ollessaan voinut kävellä yksin rannalla ilman, että sukulaiset tulivat huolissaan kysymään mikä on hätänä. Onhan se ennenkuulumatonta ettei ihminen halua olla alati muiden seurassa.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #49 : su 31.07.2016, 21:26:40 »

Pari tuttua naista Keski-Suomesta vieraili Saarenmaalla noin vuosi sitten. Olivat tavanneet ystävällisen ravintolan/majatalonpitäjän (en osaa kuvailla tarkemmin). Mies oli muuttanut Suomesta ja harjoitti liiketoimintaa Saarenmaalla. Jotenkin tuli vain mieleen...

Tänään tapasin pariskunnan, joka kertoi lapsenlapsensa muuttavan äitinsä kanssa Espanjaan. Poika oli ollut vastahakoinen lähtemään ja sanonut, ettei suostu menemään "neekereiden" kanssa samaan kouluun. Hänet oli saatu vakuuttuneiksi, että on siellä valkoisia suomalaisiakin, jolloin hän oli suostunut lähtemään.

Osmo Soininvaara on kirjoitellut vuosien varrella Afrikan ja muunkin maailman väestönkasvusta ja ennustanut, että tulevaisuudessa on odotettavissa miljoonittain siirtolaisia, joten nykyinen maahanmuutto ei ole vielä mitään. Seuraavassa otteita hän kirjoituksistaan.

"Oma käsitykseni on, että tämä pakolaisaalto on vasta alkua. Seuraavien 20 vuoden aikana Eurooppaan tulee pyrkimään aivan olennaisesti enemmän pakolaisia, ei miljoonia vaan kymmeniä miljoonia. Katsokaa Afrikan väestöennusteita!"

"Ongelma ei ole voitettu, koska Afrikka. Tämä on täysi katastrofi. Pahemmaksi sen tekee, ettei asia ole afrikkalaisten mielestä mikään ongelma. Nigeriassa oli 38 miljoonaa asukasta silloin kuin synnyin. Nyt heitä on lähes 190 miljoonaa ja vuonna 2030 vielä sata miljoonaa enemmän."

"Väestönkasvu Afrikassa muodostaa valtavan muuttopaineen Eurooppaan. On täysin mahdotonta ratkaista Afrikan väestöongelmaa siirtolaisuudella. Eurooppa ei voi mitenkään ottaa vastaan 20 miljoonaa afrikkalaista vuodessa."

"Pakolaisia on tullut Suomen voimavaroihin nähden liikaa. Nykyisin käytettävissä olevin keinoin heitä ei pystytä kunnolla Suomeen kotouttamaan. Täällä he kuitenkin ovat ja lisää on tulossa."

"Pakolaisongelman perussyy on väestönkasvussa, vaikka viime kädessä syy olisikin väkivaltainen konflikti."

"Väestöräjähdys on suuressa osassa maailmaa saatu aisoihin, mutta Afrikassa väestö kasvaa yhä käsittämättömän nopeasti."

"Afrikassa on pian satoja miljoonia ihmisiä, jotka asuvat maan kantokykyyn nähden väärissä paikoissa. Eurooppa ei voi ottaa vastaan satoja miljoonia ihmisiä, mutta paljon se joutuu ottamaan."

"Riitelin joskus 1970-luvun alussa jonkun taistolaisen kanssa siitä, voiko väestönkasvu jatkua rajatta. Tieteelliseen maailmankatomukseen uskonut riitapukarimme xsanoi, että tekniikka voittaa väestönkasvun. Sanoin, että jo 6000 vuoden kuluttua ihmiskunta muodostaa pallon, jonka säde laajenee valonnopeudella tai siis ylittää valonnopeuden. Siinä alkaa raja tulla vastaan."

Eivätköhön edellä olevat lainaukset - vai joko niitä on liikaakin - riitä kertomaan, mitä Osmo Soininvaaran mielessä liikkuu. Hän on samaa mieltä kuin minä siitä, että pakolaisuutta synnyttävä taustasyy on liiallinen väestönkasvu, vaikka välitön syy olisikin konfliktin jaloista pakeneminen. Jostakin syystä tästä asiasta ei kovin paljon kirjoitella ja keskustella. Koska pakolaisuuden syy on väestönkasvu, ihmisten ottaminen pakolaisina vastaan Eurooppaan ja siirtolaisuuden taakan jakaminen maiden kesken ei auta kuin hetken. Niin kauan kun väestö lisääntyy "holtittomasti" lähtömaissa, pakolaisia/siirtolaisia tulee riittämään. Siinä sivussa Europpa tulee muuttuman mustien musmien maanosaksi.

Poissa Vitel afGastro

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #50 : su 31.07.2016, 21:44:07 »

Kopekin ja O. Soininvaaran kanssa samaa mieltä. Eli täysin eri mieltä Tahan kanssa, jonka mukaan Suomi voi elättää vielä useita kymmeniä miljoonia afrikkalaisia.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Chama

• Vieras
« Vastaus #51 : su 31.07.2016, 23:03:35 »
Minusta ydinjuttu on ymmärtää se, mitä toisaallakin esitän, että me elämme jo sellaisessa globaalissa tuotantotilassa, joka ei kunnioita kansallisvaltioiden rajoja. Tämä on fakta, jota ei voi enää peruuttaa! Maailma sekä on hyötynyt että koko ajan hyötyy globaalista taloudellisesta toimeliaisuudesta, Suomi muitten mukana. Ei ole mahdollista syödä kakkua ja olla syömättä sitä. Tässä mielessä realisteja eivät ole ne, jotka väittävät, että esimerkiksi Suomen tulisi ajaa pelkästään omia kansallisia etujaan. Se ei ole realismia, koska se on sula mahdottomuus.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että nostetaan lapaset pystyyn vaikkapa Afrikan väestöräjähdyksen edessä. Poliittisten ratkaisujen etsiminen on kuitenkin ainoa järjellinen tie. Se ei ainakaan ole polku kohti parempaa huomista, mikäli jonkinlainen inho alkaa ohjata suomalaisten tekoja, ajatuksia ja tunteita. Tällaisten uhkakuvien edessä pää on pidettävä kylmänä: jos et tiedä, mitä tulee tapahtumaan, kannattaa yrittää olla reilu.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #52 : ma 01.08.2016, 01:21:10 »
Jos musta ihminen Suomessa käyttäytyy kyseenalaisesti, kyse lienee pääosin totutuista tavoista ja kulttuuritaustasta ja ehkä ”yhteiskuntaluokastakin” mutta ei niinkään rodusta. En pitäisi viimeksi mainittua asiaa kuitenkaan täysin merkityksettömänä. Jos Suomessa asuvien mustien älykkyysosamäärä suhteessa valkoisten älykkyysosamäärään vastaa sitä, mistä muualla maailmassa raportoidaan - eli on keskimäärin 10 - 20 pistettä alhaisempi - tämän voisi kuvitella näkyvän jotenkin myös päälle päin yleisessä "fiiliksessä" mikä ihmisestä huokuu. Lukeeko hän bussissa omiin ajatuksiinsa keskittyneenä Dostojevskia vai kuunteleeko hän kovaan ääneen ”rappiä” musiikin rytmissä hytkyen.
 Seksuaalisen käyttäytymisen alalla voi myös olla eroja. ...
Vähemmän älykkäät, tupakoivammat ja sekstailevammat ammattikoululaiset vs lukiolaiset ja siitä
->työväenluokka vs korkeammin koulutetut johtavat toimihenkilöt.  Edellisissä seksirikostaajuus jopa 30x.
Tyhmyyseroista (kohu)otsikoitakin UK:ssa ollut
(Telegraph: Working classes lack intelligence to be doctors...).
Bussissa tuo ero - kirja vs äänekkäät musakuulokkeet - toisi ensin mieleen luokkaerot eikä ihonväriä!

Lukiossa opin yht.kuntaluokka-rasistiksi ja siitä on vaikea päästä täysin eroon.
Joku vuosi sitten tein jenkkiläisen rasismitestin* ja minä olisin sen mukaan lihavuusrasisti. Väitän vastaan puolustautumalla että reaktioni johtuisi lähes automaattisesta huolestuneisuudestani "potilasparan" terveydestä. En tehnyt muita rasismitestejä kuin tuo. Ties mitä kauheita pimeitä rasismivoimia ja fobioita mielen syvyyksistä paljastuisi...;D

*JK. Se oli ehkä tämä ennakkoluuloisuus-nettitesti:
UnderstandingPrejudice.org: Implicit Association Test
http://www.understandingprejudice.org/iat/
Test yourself for hidden racial and gender biases with the Implicit Association Test at UnderstandingPrejudice.org.
« Viimeksi muokattu: ma 01.08.2016, 01:23:58 kirjoittanut MrKAT »
Islamilaisen kulttuurin leviäminen eurooppaan, varsinkin Portugaliin ja Espanjaan, jätti lähtemättömät -  monessa mielessä positiiviset - jälkensä näiden maiden kulttuureihin. - ministeri Jaakko Iloniemi, Uhkakuvat, 2018 s. 38

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #53 : ma 01.08.2016, 08:41:36 »
Olen minäkin kaikkialla maailmassa tavannut jos mitä öykkäriä ja ikävää ihmistä, meissä taitaa vain olla se ero, että minä en niinkään ole viitsinyt vaivautua pohtimaan heidän ihonväriään tai kansallisuuttaan, saatika nyt sitten traumojaan tai kotikasvatustaan.

No, sinua ei ihmisten motiivit kiinnosta, minua kiinnostaa. Sitäkin enemmän koska livetilanteissa itse en sitten niin missään nimessä halua olla ikävä ventovieraita kohtaan, joten kai sitä sitten ottaa itseensä kun törmäilee ihmisiin joille on herttaisen yhdentekevää miten tulevat muita kohdelleeksi.

Asiakaspalvelussa mielestäni sillekin pitäisi tehdä jotain jos on voimakas hienmuodostus.

Ei, vaan minua ei kiinnosta omassa päässäni kehitellä motiiveja toisille ihmisille, motiiveja, jotka perustuvat heidän ulkoiseen olemukseensa. Mitään muuta tietoahan minulla ei ventovieraasta, vaikkakin ehkä juuri sillä hetkellä ärsyttävästä, ihmisestä ole.

Poissa Taha Islam

• Lukija
  • Konkari
  • *
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #54 : ma 01.08.2016, 10:46:43 »
Soininvaara on väärässä. Pakolaisuuden syy ei ole väestön määrä tai edes konflikti, vaan osattomuus. Ihmiset muuttavat paremman elämän perässä jopa tiheämmin asuttuihin maihin kuin mistä lähtevät. Ainoa pysyvä ratkaisu on valtioiden ja niiden rajojen poistaminen.
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Poissa Caius Smirnoff

• Täysjäsen
« Vastaus #55 : ma 01.08.2016, 11:02:28 »
Ainoa pysyvä ratkaisu on kiihkouskovaisuuden poistaminen maailmasta. Lisää valistusta. Mitään satuolentojumalia joilla on viattomien tappamisen vastikkeeksi taivaassa pilluja ei ole olemassa.

Ei ole.

Poissa Taha Islam

• Lukija
  • Konkari
  • *
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #56 : ma 01.08.2016, 11:04:16 »
Ainoa pysyvä...

Voitko mennä suorittamaan mediaperformanssiasi jonnekin muualle?
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Poissa Caius Smirnoff

• Täysjäsen
« Vastaus #57 : ma 01.08.2016, 11:07:40 »
Ainoa pysyvä...

Voitko mennä suorittamaan mediaperformanssiasi jonnekin muualle?

Miten olisi naisten pyöräilytapahtuma. Lähetkö liottelemaan varpaita.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #58 : ti 02.08.2016, 00:34:22 »
Soininvaara on väärässä. Pakolaisuuden syy ei ole väestön määrä tai edes konflikti, vaan osattomuus. Ihmiset muuttavat paremman elämän perässä jopa tiheämmin asuttuihin maihin kuin mistä lähtevät. Ainoa pysyvä ratkaisu on valtioiden ja niiden rajojen poistaminen.

Väestönkasvu keharimaissa on suurin globaaleista ongelmistamme, jokainen tuon tajuaa, jos haluaa ymmärtää.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #59 : ti 02.08.2016, 01:28:48 »
Soininvaara on väärässä. Pakolaisuuden syy ei ole väestön määrä tai edes konflikti, vaan osattomuus. Ihmiset muuttavat paremman elämän perässä jopa tiheämmin asuttuihin maihin kuin mistä lähtevät.

Konflikteilla ei ole mitään tekemistä paremman elämän kaipuuseen?

Väestön ylimääräkin tulee vastaan joku päivä vaikka olisi kaikki rajat auki. Paitsi jos kalifaatin tiedemiehet panostavat muiden taivaankappaleiden asuttamiseen.