Kirjoittaja Aihe: Minun rasismini  (Luettu 48136 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Toope

• Konkari
Vs: Minun rasismini
« Vastaus #20 : ti 26.07.2016, 00:47:47 »

Mulla on kuitenkin kestävämpiä ennakkoluuloja, jotka vaikuttavat toimintaani. Esim. entisessä kotikaupungissani pidin tasan laukustani kiinni, jos metrossa vieressäni seisoi lauma "vääränvärisiä" nuoria. En mä tiedä oliko se rasismia, koska röyhkeät varasjoukot olivat tunnetusti värillisiä nuoria. Epäreilua se oli, koska ihonvärin lisäksi minulla ei ollut mitään muita todisteita heidän potentiaalisista aikeistaan. Mutta maailma on joskus julma paikka, myös tällaisten arkisten kokemusten kohdalla. Kunniallisesta mustaihoisesta nuoresta tuskin on mukava seisoa metrossa ja katsella kuinka ytmpärillä tarrataan tiukemmin laukuista :)

Ennakkoluuloisuudessa minua häiritsee lähinnä julkisessa tilassa toitotettu ennakkoluuloisuus. Jos ajatuksensa ikuistaa poliittiseksi julistukseksi, se ei enää ole "vain" ajatus, vaan se on sementoitu osaksi keskustelukulttuuriamme. En kaihda rankkojakaan näkemyksiä politiikassa, päin vastoin, kannatan niitä, mutta poteroista tapahtuvaa Maverick-huutelua pidän kammottavana. Erityisesti jos kyse on yksipuolisista ennakkoluuloista.

Monikulttuuri/moniuskonto/monietnisyys luovat epäluuloja yhteiskuntaan. Ihmiset ovat luottavaisimpia samankaltaisiaan kohtaan. Mitä erilaisempia ihmiset ovat, sitä vähäisempää luottamus on. USA:ssakin  Maine, New Hampshire tms. osavaltiot ovat rauhallisia, Louisiana ei sitä ole, koska väestörakenne. Yhtäläinen kulttuuri luo harmoniaa, jokainen tämän tajuaa.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

taneh

• Vieras
« Vastaus #21 : ti 26.07.2016, 01:03:07 »
No, minä ainakin tykkäisin yhteiskunnasta, joiden edustajat jakavat samoja yhteiskunnallisia arvoja kuten minäkin. Ei tule kulttuurista konfliktia, vaan sopeudutaan kivasti.

Mikä ihme on siinä, ettei tuollainen malli sovi kaikille?

Siinä on se että kaikki eivät jaa samoja arvoja kanssasi.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #22 : ti 26.07.2016, 09:21:41 »
Kun suhtautuu yhtä epäluuloisesti kaikkii ihmisiin, niin sittenpähän kukaan ei voi tulla syyttämään erityisesti rasismista... Mutta syyttää tietysti aina voi jos ei tiedä että laukkuunsa tarrautuja tekee sitä kaiken aikaa kaikkialla, tai ainakin silloin kun kuka tahansa ihminen tunkeutuu epätavallisen lähelle jossain joukossa.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #23 : ti 26.07.2016, 12:20:02 »
No, minä ainakin tykkäisin yhteiskunnasta, joiden edustajat jakavat samoja yhteiskunnallisia arvoja kuten minäkin. Ei tule kulttuurista konfliktia, vaan sopeudutaan kivasti.

Eniten tässä minuakin huolestuttavat nämä, jotka innokkaimmin pyrkivät yhteiskunnan eudstajiksi. Kun ei ne arvot aina meinaa kohdata.

T: Xante

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #24 : ti 26.07.2016, 15:06:59 »
Rasistiset näkemykseni ovat syntyneet tiedotusvälineissä olevien uutisten ja artikkelien lukemisen seurauksena. 1990-luvun alussa minulla ei ollut minkäänlaisia rasistisia ajatuksia.

Ennen 1990-alkua ”ihmisrotuja” koskeva maailmankuvani oli peräisin amerikkalaisista elokuvista ja sarjafilmeistä, joissa mustat ja valkoiset ihmiset esitetään fyysisiltä ja älyllisiltä ja seksuaalisilta ja henkisiltä ominaisuuksiltaan täysin samanlaisina, jälkimmäiset joskus ilman syytään edellisten sortamana. Tämän maailmankuvan mukaan musta mies tai nainen voi olla mitä tahansa, mitä valkoinen mies ja nainenkin. Amerikkalaisten elokuvien ja sarjafilmien maailmassa mustia ihmisiä toimii fyysikkoina ja kemisteinä ja  matemaatikkoina ja avaruustiedemiehinä ja tietokonenörtteinä ja toimitusjohtajina ja senaattoreina siinä missä valkoisiakin.

Tähän piti tulla luettelo muutamasta lukemastani artikkelista - enimmäkseen Helsingin Sanomista - jotka ovat viitoittaneet tietä rasistisiin ajatuksiin. En jaksa kirjoittaa. Maailma ei siitä viisastuisi. Ehkä joskus toiste. Perusidea on ollut kuitenkin se, että yksittäinen uutinen tai artikkeli on kylvänyt epäilyksen siemenen mieleen. Onko siitä kasvanut rasistinen ajattelun kukkanen, vai ei, on riippunut siitä, miten paljon ja millaisia tätä ajatusta tukevia uutisia ja artikkeleja on ilmestynyt myöhemmin. Ensimmäinen artikkeli on ollut ikään kuin säkin suun avaaminen, ja sen jälkeen säkkiin on ropissut samanlaista aineistoa vuodesta toiseen, kunnes säkki on ollut läpeensä rasismin kyllästämä.

Käänteinen prosessi vaatisi uudenlaisia ”ahaa” -elämyksiä ja kokemuksia, jotka avaisivat väylän tämän tyyppisille tiedolle. Siis ”ei-rasistiselle”.

Aion palata tähän asiaan myöhemmin eri yhteydessä, mutta totean nyt kuitenkin lyhyesti, että ihmisillä näyttää olevan ajattelurakenteessaan tai maailmankuvassaan jonkinlainen lukittujen mielipiteiden linnake - tai minkä nimen sille nyt keksii - joka auttaa heitä kokemaan ympäristön ennakoitavana ja siten turvallisena. Tämän ”linnakkeen” sisällä olevia mielipiteitä ei helposti muuteta. Sen sijaan niiden tueksi kerätään tietoa ja todisteita, jonka jälkeen niiden muuttaminen on luonnollisesti vieläkin vaikeampaa. ”Linnakkeen” keskellä oleva ydinmielipide voi olla jokin tietty uskonto tai jokin tietty poliittinen suuntaus, esimerkiksi vasemmistolaisuus. Se voi olla tietysti paljon muutakin kuten isänmaa, kansainvälisyys, rasismi, antirasismi, liberaalisuus, konservatiivisuus, suvaitsevaisuus, suvaitsemattomuus jne. Näin ollen erilaisen ydinmielipiteen omaavat tulkitsevat täsmälleen samoja asioita eri tavoilla sen mukaan, miten hyvin tulkinta tukee ydinmielipidettä.

Aikoinaan Neuvostoliitossa käyneet vasemmistolaiset näkivät siellä työläisten paratiisin (koska sellainen sosialistisen maan kuului opin mukaan olla), ja oikeistolaiset näkivät siellä kurjalan (koska sellainen sosialistisen maan kuului heidän oppinsa mukaan olla). 

Samanlainen tulkintojen ero vallitsee siinä, miten nykyistä maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta arvioidaan. Ihmiset näkevät, mitä haluavat.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #25 : ke 27.07.2016, 21:19:17 »

Yhteiskunta toimii sitä paremmin, miten samankaltaisia arvoja jäsenet edustavat ja vice verca...
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

taneh

• Vieras
« Vastaus #26 : ke 27.07.2016, 21:29:00 »

Yhteiskunta toimii sitä paremmin, miten samankaltaisia arvoja jäsenet edustavat ja vice verca...

Miksi et sitten muuta arvojasi sellaisiksi kuin mitä suurin osa täspäisistä länsimaalaisista edustavat?

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #27 : ke 27.07.2016, 21:38:17 »

Miksi et sitten muuta arvojasi sellaisiksi kuin mitä suurin osa täspäisistä länsimaalaisista edustavat?

Mistä moskeijasta hyväksyt "täspäiset länsimaalaiset arvot" on noudettavissa?

Entä, jos ei nouda?

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #28 : pe 29.07.2016, 21:19:15 »

Enkös minä haluakin ajaa yhteiskunta-arvoja, joihin länsimaat ovat tottuneet, enkä sopeuttaa niitä joihinkin tulijoihin?
goo

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #29 : pe 29.07.2016, 22:54:11 »

Enkös minä haluakin ajaa yhteiskunta-arvoja, joihin länsimaat ovat tottuneet, enkä sopeuttaa niitä joihinkin tulijoihin?

Et. Mutta hämmästyttävää on se, ettet millään tätä tajua.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #30 : pe 29.07.2016, 23:07:00 »

Et. Mutta hämmästyttävää on se, ettet millään tätä tajua.

Mitä en tajua? Hyviä arvoja yhteiskunnallemmeko? Lähi-idän vai Afrikan arvojako haluaisit meille? Ihan kun niistä ei olisi jo opittu tarpeeksi?
goo

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #31 : la 30.07.2016, 08:57:59 »
On rasismia väittää että jokainen ulkomailta tullut vääntää turhaan itkua ja valehtelee jos sanoo kokeneensa rasismia Suomessa. On naivia olettaa että jokainen ulkomaalainen on pikku hellanlettasreppana, marttyyri ja suomalaisten sylkykuppi.

Mutta mitäs sitten jos tulee toistuvasti ikäviä kokemuksia ulkomaalaisista ja ulkonäöltään valtaväestöstä poikkeavista ihmisistä? Kuinka paljon kokemuksistaan voi päätellä, vai pitääkö ajatella että aina on vaan huono onni törmätä ikäviin ihmisiin?

Olen yrittänyt olla myönteinen ns. mustaihoisia kohtaan, koska minusta on naurettavaa, tympeää, kliseistä ja junttia tarrata nimenomaan ihmisen ihonväriin. Mieluummin kritisoisin kulttuuria. Mutta alkaa vähän tuntua siltä että tällä seudulla afrikkalaisperäisille ihmisille kihahtaa jotenkin kusi hattuun ja käyttäydytään miten huvittaa. Pari mustaa bussikuskia on sieltä ikävimmästä päästä, ei tervehdi, ja toinen haisee hielle niin että koko bussi lemuaa perälle asti. Yksi musta siivooja kerran riehui kiukkuisena kirjastossa siihen malliin että hirvitti. Erään koulukodin porukoita tuli kerran vastaan ja tervehti, ja kun vastasin, mustaihoinen poika joukosta mulkaisi vihaisesti ja näytti keskisormea. Ja nyt sitten tuossa yksi päivä kun viereeni bussissa istui musta tyttö, tämä hosui ja häiläsi kokokoajan kamojensa kanssa, ja en tiennyt kuinka pikkuruiseksi minun olisi pitänyt liiskata itseni siellä ikkunan puolella että olisin välttynyt jatkuvalta käsivarsikosketukselta, kun en pidä ventovieraiden ihmisten ihokontaktista. Minkään väristen, että siitä on turha mussuttaa...!

Aikuisista kuten ne kuskit ja vanhemmista ihmisistä kuten se siivooja on vaikea sanoa mitään että mikä mättää, mutta nuorempien kohdalla tulee helposti mieleen että suomalaiset kasvattajat nämä varmaankin pilaavat. Voiko olla että sitä itsetuntoa tsempataan sen verran paljon että kilahtaa jo vittumaisuuden puolelle? Vai onko kyseessä normaali nuoruus että muille ihmisille saa tehdä viittomaeleitä ja huitoa käsivarteen bussissa? Taannoin juuri yksi suomalaisen näköinen nainen teki samaa, mutta hän oli selvästi jotenkin häiriintyneen oloinen ja näköinen, likainen tukkakin. Änki viereen vaikka muitakin paikkoja olisi ollut vapaana, ja hyvä kun ei sylissä istunut kun oli niin liki. Mutta hulluilla on hullun touhut.

En odota että mustaihoisen ihmisen Suomessa tulee olla nöyrä, taikka suu messingillä kuin milläkin autuaalla orjalla "ylempiään" mielistelemässä ja lepyttelemässä. Mutta jos ei onnistu ihan normaali asiallinen käytös, jossa huomioidaan muut, niin missä mättää?

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #32 : la 30.07.2016, 09:39:29 »
On rasismia väittää että jokainen ulkomailta tullut vääntää turhaan itkua ja valehtelee jos sanoo kokeneensa rasismia Suomessa. On naivia olettaa että jokainen ulkomaalainen on pikku hellanlettasreppana, marttyyri ja suomalaisten sylkykuppi.

Mutta mitäs sitten jos tulee toistuvasti ikäviä kokemuksia ulkomaalaisista ja ulkonäöltään valtaväestöstä poikkeavista ihmisistä? Kuinka paljon kokemuksistaan voi päätellä, vai pitääkö ajatella että aina on vaan huono onni törmätä ikäviin ihmisiin?

Olen yrittänyt olla myönteinen ns. mustaihoisia kohtaan, koska minusta on naurettavaa, tympeää, kliseistä ja junttia tarrata nimenomaan ihmisen ihonväriin. Mieluummin kritisoisin kulttuuria. Mutta alkaa vähän tuntua siltä että tällä seudulla afrikkalaisperäisille ihmisille kihahtaa jotenkin kusi hattuun ja käyttäydytään miten huvittaa. Pari mustaa bussikuskia on sieltä ikävimmästä päästä, ei tervehdi, ja toinen haisee hielle niin että koko bussi lemuaa perälle asti. Yksi musta siivooja kerran riehui kiukkuisena kirjastossa siihen malliin että hirvitti. Erään koulukodin porukoita tuli kerran vastaan ja tervehti, ja kun vastasin, mustaihoinen poika joukosta mulkaisi vihaisesti ja näytti keskisormea. Ja nyt sitten tuossa yksi päivä kun viereeni bussissa istui musta tyttö, tämä hosui ja häiläsi kokokoajan kamojensa kanssa, ja en tiennyt kuinka pikkuruiseksi minun olisi pitänyt liiskata itseni siellä ikkunan puolella että olisin välttynyt jatkuvalta käsivarsikosketukselta, kun en pidä ventovieraiden ihmisten ihokontaktista. Minkään väristen, että siitä on turha mussuttaa...!

Jos kerran värillä ei ollut tässä väliä niin miksi ylipäätään mainitsit tämän tytön?

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #33 : la 30.07.2016, 09:44:21 »
Ei kuulkaa kyllä Norma on oikeassa. Ei vääränvärinen saa käyttäytyä Suomessa samalla tavalla ärsyttävästi kuin yleensä ärsyttävästi käyttäytyvät ihmiset käyttäytyvät, vaan jos väri on tietty, pitää olla suomalaisella oikeus odottaa normaalia, asiallista käyttäytymistä, joka huomioi muut. Kyllähän väri on se, joka määrittää ihmisen velvollisuuden olla muita huomiova.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #34 : la 30.07.2016, 10:34:48 »
Jos kerran värillä ei ollut tässä väliä niin miksi ylipäätään mainitsit tämän tytön?

Kysymys on (minulle) siitä että yllyttävätkö tai kasvattavatko jotkut suomalaiset mustaihoisia käyttäytymään täällä huonosti. Toinen mahdollisuus on että jotkut mustaihoiset kuvittelevat että kaikki valkoihoiset ovat vastuussa USA:n orjien kärsimyksistä, Afrikan riistosta, lähetyssaarnaajien hillumisista ja mitä näitä sortoja sun muita onkaan tehty.

Tietenkin musta ihminen voi käyttäytyä huonosti koska on ihminen, aivan kuten kuka tahansa, jos on huono päivä, tai pysyvästi kusta päässä. Mutta haluaisin tietää onko olemassa erityisesti altistavia seikkoja huonoon käytökseen. Se että tuollaista altistavuuden mahdollisuutta pohtii ilmeisesti tekee minusta rasistin erittäin poliittisesti korrektien silmissä.

Se taas jonka mielestä kaikki mustat ovat jo syntyjään sitä tai tätä on minun silmissäni rasisti.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #35 : la 30.07.2016, 10:53:19 »
Eräs vanha tuttavani syljeksii ja haisee hielle. Jos satumme tapaamaan, yritän hivuttautua vaivihkaa tuulen yläpuolelle, ettei tarvitsisi nirpistellä nenäänsä ja pelätä sylkipärskeitä. Tyyppi vain tahtoo itse kiertää tuulen yläpuolelle - enkä usko, että samoista syistä kuin minä (koska käsittääkseni ei ole tarvetta). Tämä vanha tuttavani ei ole musta vaan vanha kunnon valkoihoinen rasisti ja taitaa olla vähän fasistikin. Ei mikään syvällinen ajattelija.

Kun aikoinaan tein ulkomaanmatkoja autolla, kiinnitin huomioni siihen, että yleinen tuoksu huoltoasemilla Euroopassa oli miellyttävämpi kuin Suomessa. Täällä huoltoasemien haju oli yhdistelmä ihmiseritteiden, hien, tupakan, munkkirasvojen ja minkä kaiken löyhkää. Huoltoasemat eivät olleet miellyttäviä. Ne kertoivat Suomen kansan sivistyksen tasosta selvemmin kuin värikkäät matkailumainokset matkatoimistojen hyllyillä. (Länsi)Euroopassa tuoksut olivat raikkaampia ja "puhtaampia" ja tunnelma miellyttävämpi. Eroja tietenkin oli maiden välillä.

Suomalaiset ovat kirineet aika hyvin eroa umpeen viimeisinä vuosikymmeninä. ABC:t ja muut vastaavat paikat alkavat olla jo vähintään yhtä hienoja ellei hienompia kuin monissa muissa maissa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa huoltoasemat ovat havaintojeni mukaan keskimäärin varsin vaatimattomia, melkein kuin aikamatka 1970-luvun Suomeen. Mutta suurissa maissa on luonnollisesti monenlaisia ja monen tasoisia huoltoasemia.

Jos musta ihminen Suomessa käyttäytyy kyseenalaisesti, kyse lienee pääosin totutuista tavoista ja kulttuuritaustasta ja ehkä ”yhteiskuntaluokastakin” mutta ei niinkään rodusta. En pitäisi viimeksi mainittua asiaa kuitenkaan täysin merkityksettömänä. Jos Suomessa asuvien mustien älykkyysosamäärä suhteessa valkoisten älykkyysosamäärään vastaa sitä, mistä muualla maailmassa raportoidaan - eli on keskimäärin 10 - 20 pistettä alhaisempi - tämän voisi kuvitella näkyvän jotenkin myös päälle päin yleisessä "fiiliksessä" mikä ihmisestä huokuu. Lukeeko hän bussissa omiin ajatuksiinsa keskittyneenä Dostojevskia vai kuunteleeko hän kovaan ääneen ”rappiä” musiikin rytmissä hytkyen.

Seksuaalisen käyttäytymisen alalla voi myös olla eroja. Mustat – varsinkin miehet – ovat tilastojen ja tutkimustiedon ja myös käytännön havaintojen perusteella seksuaalisesti aktiivisempia kuin valkoiset. Mustilla miehillä on elämänsä aikana enemmän seksipartnereita kuin muihin rotuihin kuuluvilla miehillä. Heillä on keskimäärin enemmän lapsia useiden eri naisten kanssa. Mustat naiset aloittavat seksielämän nuorempana kuin muiden rotujen naiset. Mustien vanhempien perheistä useammat ovat äidin ja lasten yksinhuoltajaperheitä (Yhdysvalloissa noin 70 prosenttia) kuin muiden rotujen keskuudessa. Meno on villiä ja huoletonta, jos asian muutamalla sanalla tiivistää. Kun tähän yhdistetään keskimäärin 10 – 20 pistettä muita rotuja alhaisempi älykkyysosamäärä, meno on sitäkin huolettomampaa, kuten uutiset Afrikasta kertovat.

https://www.health-e.org.za/2014/11/25/true-life-escaping-hellish-past/
http://www.iol.co.za/news/crime-courts/my-uncle-raped-me-and-killed-our-son-1888035
http://www.iol.co.za/news/south-africa/my-boyfriend-raped-me-and-took-pictures-444038
https://youtu.be/8SBw9uPV8S4

Se, miksi ihmiset toimivat niin kuin toimivat, voi olla seurausta kulttuurista. Mutta se, millainen kulttuuri on, on seurausta ihmisistä ja siitä, miten he toimivat.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #36 : la 30.07.2016, 10:55:04 »
Mutta haluaisin tietää onko olemassa erityisesti altistavia seikkoja huonoon käytökseen.

Kuten ihonväri? En ymmärrä nyt oikein, mitä erityisen altistavia seikkoja etsit.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #37 : la 30.07.2016, 11:07:03 »
Mutta haluaisin tietää onko olemassa erityisesti altistavia seikkoja huonoon käytökseen.

Kuten ihonväri? En ymmärrä nyt oikein, mitä erityisen altistavia seikkoja etsit.

Kysyn tätä:

- jos aikuinen ihminen on mustaihoinen, niin voiko hän ajatella että koska hänen kansaansa on joskus jossain sorrettu, hän voi itse yksilönä käyttäytyä epämiellyttävästi tahi vihamielisesti, koska hän on yksilönä oikeutettu kostamaan koko etnisen ryhmänsä puolesta?

- jos nuori ihminen on mustaihoinen, meneekö suomalaisella biologisella vanhemmalla (useimmiten äiti) tai ottovanhemmilla överiksi niin että yrittäessään tsempata lapsensa itsetunnon hyväksi sietämään mahdollista kiusaamista he tulevatkin aivopesseeksi lapsensa käyttäytymään kuin maailman omistaja joka saa käyttäytyä miten huvittaa (=huono kasvatus)?

Luonnollisesti nämä mahdolliset asiat eivät välttämättä ole epämiellyttävän käytöksen taustalla, mutta kun aloin tässä ynnäilemään miten sekä aikuista miestä (se räkijä siellä bussipysäkillä taannoin) että naista ja nuorta naista ja miestä mustaihoisena versiona on riittänyt öykkäröimään, niin alkaahan tässä jo melkoinen "kerää koko sarja" (ikä, sukupuoli) olla jo kasassa. Suurin osa, elleivät kaikki, pärstäkertoimeltaan suomalaisperäiseksi arvioitavissa olevat huonosti käyttäytyneet ihmiset lähitienoillani ovat aina olleet joko humalassa tai mielenvikaisia. Toki mykkiä bussikuskia löytyy valkoihoisistakin, mutta tietysti jos koko bussikuskien lössissä on pari mustaihoista ja kumpikaan ei tervehdi, niin aika jännältä tuntuu että edes toinen näistä ei sattunut olemaan se "kohtelias ja iloinen" mustaihoinen kuski joita mummot ylistävät yleisönosastokirjoituksissa. En tiedä sitten että onko mahdollisesti seutu jolla asun jotenkin erityisen tympeää niin että täällä tarttuu ulkomaalaisperäisiin heti ensimmäiseksi asenne että kokoajan ollaan pahalla päällä.

On täällä oikeastaan kai pahalla päällä muutkin ulkomaalaiset. Yhden kiinalaisen(?) naisen tiedän joka asiakaspalvelijana on niin kärtty että emmin aina pitkään menenkö syömään siihen paikkaan missä häneen sattaa törmätä, ja olen tavannut yhden virolaisen lääkärin joka oli vähän kolea ihminen, plus pelkään jo valmiiksi puolalaista lääkäriä jolla on ikävä maine. Että noin kaikenkaikkiaan, onko Suomi maa jossa ulkomaalaisia, ulkomailla syntyneitä tai vähänkin vieraamman geeniperimän omaavia alkaa vituttaa?

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #38 : la 30.07.2016, 11:46:03 »

Kysyn tätä:

- jos aikuinen ihminen on mustaihoinen, niin voiko hän ajatella että koska hänen kansaansa on joskus jossain sorrettu, hän voi itse yksilönä käyttäytyä epämiellyttävästi tahi vihamielisesti, koska hän on yksilönä oikeutettu kostamaan koko etnisen ryhmänsä puolesta?

Kai tämäkin mahdollista on, mutta en itse ihan usko, että kovinkaan yleinen syy siihen, että esim. teinityttö höslää ja sählää tai bussikuski haisee hieltä. Eli pitäisin aika kaukaa haettuna selityksenä, eikä tälläinen itselleni tulisi ensimmäisenä eikä vielä kuudentenakaan ajatuksena ärsyttävään käytökseen törmätessäni.

- jos nuori ihminen on mustaihoinen, meneekö suomalaisella biologisella vanhemmalla (useimmiten äiti) tai ottovanhemmilla överiksi niin että yrittäessään tsempata lapsensa itsetunnon hyväksi sietämään mahdollista kiusaamista he tulevatkin aivopesseeksi lapsensa käyttäytymään kuin maailman omistaja joka saa käyttäytyä miten huvittaa (=huono kasvatus)?

Ks. edellä.

Luonnollisesti nämä mahdolliset asiat eivät välttämättä ole epämiellyttävän käytöksen taustalla, mutta kun aloin tässä ynnäilemään miten sekä aikuista miestä (se räkijä siellä bussipysäkillä taannoin) että naista ja nuorta naista ja miestä mustaihoisena versiona on riittänyt öykkäröimään, niin alkaahan tässä jo melkoinen "kerää koko sarja" (ikä, sukupuoli) olla jo kasassa. Suurin osa, elleivät kaikki, pärstäkertoimeltaan suomalaisperäiseksi arvioitavissa olevat huonosti käyttäytyneet ihmiset lähitienoillani ovat aina olleet joko humalassa tai mielenvikaisia. Toki mykkiä bussikuskia löytyy valkoihoisistakin, mutta tietysti jos koko bussikuskien lössissä on pari mustaihoista ja kumpikaan ei tervehdi, niin aika jännältä tuntuu että edes toinen näistä ei sattunut olemaan se "kohtelias ja iloinen" mustaihoinen kuski joita mummot ylistävät yleisönosastokirjoituksissa. En tiedä sitten että onko mahdollisesti seutu jolla asun jotenkin erityisen tympeää niin että täällä tarttuu ulkomaalaisperäisiin heti ensimmäiseksi asenne että kokoajan ollaan pahalla päällä.

On täällä oikeastaan kai pahalla päällä muutkin ulkomaalaiset. Yhden kiinalaisen(?) naisen tiedän joka asiakaspalvelijana on niin kärtty että emmin aina pitkään menenkö syömään siihen paikkaan missä häneen sattaa törmätä, ja olen tavannut yhden virolaisen lääkärin joka oli vähän kolea ihminen, plus pelkään jo valmiiksi puolalaista lääkäriä jolla on ikävä maine. Että noin kaikenkaikkiaan, onko Suomi maa jossa ulkomaalaisia, ulkomailla syntyneitä tai vähänkin vieraamman geeniperimän omaavia alkaa vituttaa?

Olen minäkin kaikkialla maailmassa tavannut jos mitä öykkäriä ja ikävää ihmistä, meissä taitaa vain olla se ero, että minä en niinkään ole viitsinyt vaivautua pohtimaan heidän ihonväriään tai kansallisuuttaan, saatika nyt sitten traumojaan tai kotikasvatustaan.

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #39 : la 30.07.2016, 13:55:05 »

Kysymys on (minulle) siitä että yllyttävätkö tai kasvattavatko jotkut suomalaiset mustaihoisia käyttäytymään täällä huonosti. Toinen mahdollisuus on että jotkut mustaihoiset kuvittelevat että kaikki valkoihoiset ovat vastuussa USA:n orjien kärsimyksistä, Afrikan riistosta, lähetyssaarnaajien hillumisista ja mitä näitä sortoja sun muita onkaan tehty.

Tietenkin musta ihminen voi käyttäytyä huonosti koska on ihminen, aivan kuten kuka tahansa, jos on huono päivä, tai pysyvästi kusta päässä. Mutta haluaisin tietää onko olemassa erityisesti altistavia seikkoja huonoon käytökseen. Se että tuollaista altistavuuden mahdollisuutta pohtii ilmeisesti tekee minusta rasistin erittäin poliittisesti korrektien silmissä.

Se taas jonka mielestä kaikki mustat ovat jo syntyjään sitä tai tätä on minun silmissäni rasisti.

Joo, se tyttö hosui ja häsläsi ja sinä et pidä siitä kun kosketti sinuakin. Oliko se nyt sitten huonoa käytöstä?