Kirjoittaja Aihe: Minun rasismini  (Luettu 48559 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anemone

• Vieras
Minun rasismini
« : ke 13.04.2016, 17:13:41 »
"Rasismi Suomessa"-ketjun inspiroimana avaan ketjun havainnoille omasta rasismista.

Olen aina pitänyt itseäni rasistina - samalla periaatteella kuin itsessäni ilmenevät kaikki muutkin ihmisluonnon heikkoudet; valehtelu, laiskuus, viha, ylpeys jne. Jos olisin syntynyt toisenlaisiin olosuhteisiin, voisin olla mitä vain, vaikka murhaaja.

Konkreettisesti en kohtaa rasismiani elämässä kovin usein. En pohdi paljon mamu-asioita. Minulla on ollut työkavereina miespuolisia muslimeja kuten monia muitakin ulkomaalaisia. Eräs ystäväni meni nuorena naimisiin mustan afrikkalaisen kanssa Ruotsissa, missä he edelleen asuvat. Häät olivat muslimien rukoushuoneella. Ystäväni ei kääntynyt muslimiksi. Elettiin 80-lukua eikä silloin liene juuri kukaan suomalainen saanut päähänsä kääntyä islamiin.

Olen havainnut itsessäni rasistisia tunteita mm. katsoessani jotakin suomalaista huippumalli-tyyppistä tv-ohjelmaa. Mallikokelaiden joukossa oli joku musta tyttö ja joku aasialainen (en muista olivatko samalla tuotantokaudella). Ihan kivoja nuoria tyttöjä, mutta muistan ajatelleeni nyrpeänä, että toivoin heidän tippuvan kisasta varhain, koska minusta on enimmäkseen turhaa tuottaa suomalaisille mainosmarkkinoille tummaihoisia malleja, sillä he eivät kelpaa referenssiksi itseni kaltaiselle kalpealle vaateostajalle.

Samankaltainen kokemus tuoreimman kauden Voice of Finlandista. Lopetin ohjelman katsomisen kun alkukierroksella oli mukana niin monta kilpailijaa, jotka eivät osanneet Suomea. Taisivat olla tummempia henkilöitä kaikki tällä kertaa, mutta virolainen/amerikkalainen/saksalainen olisivat kyllä turhauttaneet tässä tapauksessa yhtä paljon.

Lisäksi matkakokemus Venäjältä useita vuosia sitten. Olin eräässä kaupungissa, jossa oli aika paljon engel-tyyppistä arkkitehtuuria, mikä sai kaupungin muistuttamaan Suomea "idyllisenä" aikana ennen merkittävää ulkomaalaisväestöä. Ostosparatiiseja ja muuta länsimaista hapatusta ei kaupungissa myöskään juuri ollut. Huomasin nauttivani siitä, että tunnelma oli kiireetön ja sain kokea aikamatkan nuoruuteeni, jolloin ulkomaalaiset katukuvassa olivat harvinaisuus.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Vs: Minun rasismini
« Vastaus #1 : ke 13.04.2016, 21:02:49 »
http://jatkumo.net/index.php?topic=1197.msg69228#msg69228

^ Minun rasismini.

Moni varmaan kokee tämän epäuskottavana, mutta taidan olla netissä kirjoittaessani huomattavasti rasistisempi kuin olen live-elämässä. Helpompi on varmaan uskoa asian menevän niinpäin eli että keskusteluissa yrittäisi esittää kovastikin suvaitsevaista, mutta sitten salaa elättelisi kaikenlaisia sysimustia rasistisia ajatuksia ja suhtautuisi ainakin sisällään hyvinkin kopeasti "toiseutta" edustaviin ihmisiin. Mutta huomaan että kun näen kaupungilla tai kylillä ulkomaalaisia, ei minulle tule sellaista hyi yäk -tuntemusta josta jotkut netissä liikkuvat maahanmuuttokriittiset ovat puhuneet. Epämiellyttäviä tuntemuksia tulee ainoastaan silloin jos joku ulkomaalainen mies tuijottaa minua pitkään - ja tällaisen tuntemuksen koen kyllä tarkemmin ajatellen suomalaisten kanssa. Aina jos joku jää tuijottamaan minua tulee se ajatus että helvettiäkö tuo tuossa kyttää. Olenko tosiaan niin vastenmielisen näköinen että pitää oikein kyyläämään jäädä. Ja tämä ajatus tulee siitäkin huolimatta että lukemattomat miehet ovat ylistäneet bikinikroppaani nakusaitilla netissä. Se on vaan jotenkin niin totaalisen eri asia se että hilluu bikineissä kesällä kun on kondiksessa, kuin että liikkuu monta vaatekerrosta yllään niin että näkyy vaan se naama jota itse(kin) inhoaa. En tiedä sitten että piruako tosiaan jotkut ihmiset jäävät tuijottelemaan. Mutta se epämiellyttävä tunne mikä siitä seuraa on kyllä suoraan peruskouluajoille vievää jatkumoa. Jos siellä katseet kohtasi jonkun kanssa, niin se joku tuli aina kiusaamaan. Aina.

Mutta jos ei tuijotella murhanhimoisesti, eikä käyttäydytä rumasti, niin ulkomaalaisten läsnäolo on ihan yhdentekevää. Ei kammota, ei kiinnosta. Siksihän minä osasin oikeastaan alkaa heistä huolestumaan tässä maassa vasta viime syksynä, kun sitä kaikkea kamalaa alkoi tulemaan mediassa vastaan.

Koen vieraaksi ihmisten jutut netissä joissa he iloitsevat jostain epämukavuudesta tai vastoinkäymisestä joka kohtaa ulkomaalaista Suomessa. Mutta toisaalta jos kuulen että joku VOK suljetaan, niin siitä tulee hyvä mieli. Toivoo että tämä turvisten invaasio olisi loppusuoralla. Samalla pelkää että jos tämä oli vasta eka aalto. Onko se vaan sitten tosiaankin niin että yksilötasolla en toivo yksilölle pahaa, jos hän ei ole paha, mutta kun tulee kysymys kokonaisista isoista ihmisryhmistä, niin sitten negatiiviset tuntemukseni heitä kohtaan lisääntyvät sitä mukaa mitä isommasta ryhmästä kyse?

Anemone

• Vieras
« Vastaus #2 : ke 13.04.2016, 21:35:42 »
Minä kaipaan ajoittain hyvinkin voimakkaasti nuoruusvuosieni henkistä ilmapiiriä, johon ei lainkaan sisältynyt mitään tarvetta olla mitään mieltä ulkomaalaisista tai ajatella heitä. Samoin tunnen myös närkästystä nähdessäni ulkomaalaisia mökkipaikkamme lähimaastoissa, esim. uimarannalla. Olen huomannut, että mielestäni tummaihoiset eivät kuulu Suomen luontoon - tässä tapauksessa männikköön (koivikkoa ei ole  ;D). Seuraavaksi eniten ärsyttävät venäläiset, jotka eivät osaa käyttäytyä uimarannalla suomalaisittain. Hiekkaranta on aika pieni ja he leiriytyvät porukoineen sinne koko päiväksi, jolloin paikan ilmapiiriä dominoi venäläinen tunnelma. Lisäksi he sytyttävät aina käryävän tulen, jonka katku sitten leviää aika laajalle lähimaastoon.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #3 : ke 13.04.2016, 22:00:45 »
Ai perhana juu, nämä uimarannat. Kaupungin parilla rannalla minua eivät ulkomaalaiset haittaa, mutta annas olla täällä "maaseudulla"... Yhdellä rannalla haittaa yksi venäläinen perhe jonka kersat huutavat kokoajan. Eivät siis itke, vaan huutavat. Ilmeisesti vaativat vanhempiensa huomiota jokaikiselle sekunnille. Toisella rannalla viime kesänä joku seurue jossa naiset pukeutuivat muslimityyliin otti asiakseen oikein leiriytyä alueelle, ja alkoi valmistaa jotain sapuskaa käryttäen koko tienoon jollain polttoaineella. Piti itsekin siirtyä uimarannan toiseen ääripäähän että pääsi siitä katkusta eroon.

Suomalaisetkin joskus mekastavat rannalla, mutta ei heistä muuta löyhkää ole lähtenyt tähän mennessä kuin kessun ja yhden (kylläkin helvetin pahanhajuisen) spreijattavan aurinkoöljyn haju.

Liekö kaupungin rannoilla sitten opittu olemaan, tai tajutaan ettei siellä olla kuin leirintäalueella taikka omalla takapihalla. Maaseudulla voi tehdä mitä vaan kun se on maaseutua?

Chama

• Vieras
« Vastaus #4 : to 14.04.2016, 19:38:31 »
Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Minä puolestani olen 20 vaellusvuoteni aikana tottunut siihen, että ympärillä olevat ihmiset sekä näyttävät että kuulostavat milloin miltäkin. Tämä on ilmeisesti mennyt niin veriin, että kun me miehen kanssa viime kesänä eksyttiin Itäkeskukseen kumpikin huomasi ajattelevansa, että wau - täällähän on kunnon säpinät. Me jopa ryhdyttiin funtsaamaan sellaista vaihtoehtoa, että hankittaisiinkin eläkekämppä jostakin niiltä nurkilta, saataisiin halvemmallakin kuin jostakin Töölöstä.

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #5 : to 14.04.2016, 20:31:18 »
Näin me ihmiset ollaan erilaisia.
....kun me miehen kanssa viime kesänä eksyttiin Itäkeskukseen kumpikin huomasi ajattelevansa, että wau - täällähän on kunnon säpinät. Me jopa ryhdyttiin funtsaamaan sellaista vaihtoehtoa, että hankittaisiinkin eläkekämppä jostakin niiltä nurkilta,....

Joo - elo on vähän kuin Monacossa. Siis kukaan ei käy töissä eikä kenenkään tarvitse maksaa veroja....

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #6 : to 14.04.2016, 21:27:14 »
On kaksi asiaa mitä itse en siedä. Toinen on vahvat ja pahat hajut, toinen kovat ja rumat äänet. Tiedän muutaman rannan joilla yleensä on todella hiljaista. Ne kun eivät ole ihan yleisimpiä, virallisia uimarantoja, niin sen takia se hiljaisuus kai läsnä onkin. Korkeintaan joku koira välillä riehaantuu, tai pikkulapsi, mutta se rauhallinen ranta jolla lapsi voi riehaantua on sen muotoinen tai tapainen ettei siellä joudu olemaan ihan kylki kyljessä kiinni. Mutta se venäläinen perhe, se on sellainen että se tulee tosi lähelle ja sitten siitä kuuluu kokoajan baabuska baabuska baabuska ja meinaa otsasuoni revetä... Ehkä heillä on erilainen tottumus siitä kuinka lähellä muita ihmisiä ollaan. Kun on suomalaisia perheitä, niin nämä ripottautuvat todella kauas toisistaan, jos mahdollista.

Jonkun polttoöljyn käryttäminen ei mitenkään voine kuulua millekään rannalle. Ja tätä harjoitettiin oikealla, virallisella uimarannalla. Vähän ajattelin että soittaisiko poliisille, mutta en sitten viitsinyt. Ei se asia minua hautaan asti rassaa - jos ei toistu. Samalta rannalta oli myös revitty lehtipuita, mutta tämän olivat huhun mukaan suorittaneet suomalaiset nuoret, että kyllähän toki kaikenlaista riesaa löytyy kotimaistakin sortimenttia.

Se minkä näköistä porukkaa on liikkeellä ei tosiaan minua kiinnosta, ainoastaan se että mitä he tekevät. Ja jos pahojaan tehdään, niin sitten jurppii.

Chama

• Vieras
« Vastaus #7 : to 14.04.2016, 21:39:09 »
Joo - elo on vähän kuin Monacossa. Siis kukaan ei käy töissä eikä kenenkään tarvitse maksaa veroja....

Ainakin Itäkeskuksesta löytyi monta parturia, jotka olivat selvästi syntyneet muualla kuin Suomessa. Kaipa minun on sitten ymmärrettävä, että olen suomalaiseen enemmistöön nähden kummajainen, kun mulle ei tämmöisillä ihonväreillä, erilaisilla tavoilla sun muilla ole erityistä merkitystä. Olen ilmeisesti ollut poikkeava jo nuorena, kun 25 -vuotiaana rupesin kansainvälistä adoptiotakin puuhaamaan. Siinä vaiheessa elämää adoptio tuli maksamaankin aika paljon, kun sen suhteutti opiskelijan ja sosiaalityöntekijän tuloihin. Paperisotakin kesti vuosia. Ei me vaan ymmärretty silloinkaan ajatella mitään ihonvärejä, vaikka tuskin oltiin Tukholmaa kauempana käyty. Ehkä tämä tämmöinen hulluus on geeneissä... ?

Anemone

• Vieras
« Vastaus #8 : to 14.04.2016, 21:41:12 »
Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Minä puolestani olen 20 vaellusvuoteni aikana tottunut siihen, että ympärillä olevat ihmiset sekä näyttävät että kuulostavat milloin miltäkin. Tämä on ilmeisesti mennyt niin veriin, että kun me miehen kanssa viime kesänä eksyttiin Itäkeskukseen kumpikin huomasi ajattelevansa, että wau - täällähän on kunnon säpinät. Me jopa ryhdyttiin funtsaamaan sellaista vaihtoehtoa, että hankittaisiinkin eläkekämppä jostakin niiltä nurkilta, saataisiin halvemmallakin kuin jostakin Töölöstä.

Kaikkein eniten veetuttaa kummiski suomalaiset. Esmes semmoset, jotka on niin saatanan kansainvälistä, että! On muka Itäkeskuksessa mukavaa!!! Ottakaa Itäkeskuksenne ja viekää se jonnekin Saharaan, saatana. Minullakin oli kansainväliset vuoteni, mutta enää en jaksa. Liikaa päässy kv leviämään. Jotain rotia!

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #9 : to 14.04.2016, 22:05:00 »

Asuin yli 30 vuotta Kontulassa ja käytin Itistä suurin piirtein siitä asti, kun Itis oli pelkkä sittari. Jännä juttu, miten Itä-Helsinkiä haukkuvat ne, jotka eivät siellä ole koskaan asuneet. En tiedä parin edellä olevan kirjoittajan asuinpaikkoja, vaan nyt puhun muista tapaamistani ihmisistä. Eli koko sen ajan, milloin tuo "kansainvälistyminen" vähitellen tapahtui elimme sen keskellä eikä ainakaan minulle tai lapsilleni jäänyt siitä mitään kielteisiä kokemuksia.

Nyt olen pian pari vuotta asunut muualla ja vain harvakseltaan käynyt Itiksessä ja totta tosiaan paluu sinne on kuin vieraaseen maahan joutuisi. Vantaallakin kaiketi on myös aika paljon ulkomaalaisia, mutta ilmeisesti he ovat keskittyneet laajan kaupungin joillekin alueille, sillä Tiksin ja Jumbon tienoilla heitä ei huomattavia määriä ole. Joten nyt asustelen valkoisessa osassa Vantaata, joten siksi kontrasti Itikseen on todella vahva.

Aika vaikeaksi ihminen tekee elämänsä ainakin täällä PK-seudulla, jos on ankarasti kaikkia maahanmuuttajia vastaan. En muista, milloin minua olisi kuskannu viimeksi suomalainen taksikuski, luultavasti yli puolet meidän bussikuskeista on muualta kotoisin, kampaajani on virolainen, minulla kävi muuttosiivouksen tekemässä britti/skotti? ja ostin sen palvelun Hondurasista tulleelta, työpaikallani siivoaa venäläinen ja kongolainen jne.

Chama

• Vieras
« Vastaus #10 : to 14.04.2016, 22:06:19 »
Kaikkein eniten veetuttaa kummiski suomalaiset. Esmes semmoset, jotka on niin saatanan kansainvälistä, että! On muka Itäkeskuksessa mukavaa!!! Ottakaa Itäkeskuksenne ja viekää se jonnekin Saharaan, saatana. Minullakin oli kansainväliset vuoteni, mutta enää en jaksa. Liikaa päässy kv leviämään. Jotain rotia!

Itse en ajattele lainkaan niin, että olisin joku kansainvälinen suomalainen. Olen suomalainen, joka on asunut pitkiä aikoja muualla kuin Suomessa. Ei se minua kuitenkaan yhtään vähemmän suomalaiseksi ole tehnyt. Kyse ei ole loppuviimeksi siitä, että esimerkiksi minä jotenkin ehdoin tahdoin haluaisin kansainvälistää Suomea. Kyse on siitä, että yhä pienemmäksi käyvässä maailmassa Suomikaan ei voi säilyä minään erillisenä enklaavina, koska köyhyys ja kurjuus ei tunne rajoja... sori. 

Anemone

• Vieras
« Vastaus #11 : to 14.04.2016, 22:09:01 »
Lässyn lässyn. Pahimmat viholliset on aina suomalaisia. usein myös perheenjäseniä. Niillä vasta tyhmän ärsyttäviä tapoja onkin.

Poissa Rampsi

• Konkari
« Vastaus #12 : to 14.04.2016, 22:23:12 »
Te entte olle rasismeja koska mielestäni esim. Moni on vain kriittinen koska jos emme ollisinsi saisimme lähi itää kenskuuteemme ja jumala er RANKAISISIII!!!

Vopi vitti minkä teki Ruzlanas!!!

Anemone

• Vieras
« Vastaus #13 : to 14.04.2016, 22:35:32 »
Näin me ihmiset ollaan erilaisia.
....kun me miehen kanssa viime kesänä eksyttiin Itäkeskukseen kumpikin huomasi ajattelevansa, että wau - täällähän on kunnon säpinät. Me jopa ryhdyttiin funtsaamaan sellaista vaihtoehtoa, että hankittaisiinkin eläkekämppä jostakin niiltä nurkilta,....

VA.

Tytöttömät maksavat veroja...jopa korkeammalla prosentilla kuin työssäkäyvät. Lisäksi he saattavat joutua tekemään työtä ilmaiseksi tai melkein ilmaiseksi (esim. 9e/pv).

http://www.uusisuomi.fi/raha/171723-tyottoman-veroprosentti-ihmetyttaa-jopa-kansanedustajia-jotain-pielessa-jos-ihmiset

Chama

• Vieras
« Vastaus #14 : pe 15.04.2016, 09:52:47 »
Joskus 90 -luvun alkupuolella laadin seminaarityön, jossa tarkastelin Pentti Linkolan siihenastista kirjallista tuotantoa. Minuun teki vaikutuksen Linkolan lasinkirkas logiikka: maapallo ei kestä kasvavaa ihmispaljoutta, joten on parempi, mikäli ketään ei auteta, jotta ainakin heikoimmat yksilöt kuolevat pois. Tuolloin mietin asiaa paljon. Päädyin lopputulemaan, että vaikka Linkolalla on pointti, niin sen mukaan ei voi kuitenkaan oikeasti elää. Kompastuin samaan kysymykseen, kuin mihin esimerkiksi eugeniikan kaltainen oppirakennelma kaatuu. Missä kulkee raja... ? Mitäpä jos minä jonakin päivänä sairastun, tuleeko minusta silloin listittävä heikko? Kuinka paljon minulla pitää olla perimässäni valkoisia geenejä, että olen riittävän valkoinen? Samaa näkökulmaa voi soveltaa tähän suomalainen - ulkomaalainen akseliin. Jos esimerkiksi äitini on venäläinen/saamelainen/romani, olenko minä riittävän suomalainen? Tällainen lähestymistapa johtaa yksilötasolla umpikujaan. Siksi ainoa vaihtoehto on pyrkimys kohti mahdollisimman suurta yhteiskunnallista avoimuutta, vapautta ja tasa-arvoa.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #15 : pe 15.04.2016, 10:29:26 »
Jos otetaan klassinen esimerkki musta vs. valkea, niin rasismihan voi syntyä siitä että valkoinen ei kykene samaistumaan mustaan. Näin ollen siis tiukan paikan tullen valkoinen ei auttaisi mustaa, vaan jättäisi tämän kuolemaan kurjuuteensa.

Suomalainen rasismi tuntuu minusta usein sellaiselta kaunaiselta rasismilta jossa valkoinen pelkää että musta saa enemmän etuisuuksia, enemmän paijaamista, enemmän kavereita jne. (Tällä hetkellä omasta mielestäni keskiössä eivät tosin ole mustat, vaan toisen sortimentin valkoiset kuin mitä valkoista sorttia suomalaiset edustavat, mutta siitä viis, tämähän on siis esimerkki.) Tietysti kuulee sellaisiakin näkemyksiä että rasismin kohteena olevat ihmiset ovat jotain ali-ihmisiä, mutta kokisin että valtaosin suomalaisten rasismi on sitä että pelätään että jäädään osattomiksi kun "opettajalla on uusi lellipentu".

Tällaista kai omakin rasismini on. Pelottaa että yhtä ryhmää suositaan ja paapotaan, ja tämä ryhmä saa sitten porsastella miten lystää. Mm. tämä ettei enää saa kertoa julkisuuteen turvapaikanhakijoiden tekemistä rikoksista, miltä muultakaan se voisi kuulostaa kuin lellipentujen suosimiselta. Sensuroidaan jo asioita niin ettei vaan kävisi kaikki kolttoset ilmi.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #16 : ma 25.07.2016, 21:07:24 »
Uusi havainto omasta pimeästä puolestani. Olin ulkoilmatapahtumassa, jossa tietenkin romaneja parveili palautuspulloja ja -tölkkejä keräämässä. Kerättävää ei tosin paljon ollut, koska merkittävä osa ohjelmasta oli suunnattu lapsille. Isohko romaniporukka oli siksi kerääntynyt aurinkoon istumaan. Pisti silmään, kuinka intialaisilta he tosiaan näyttivät, vaikka ovat ties kuinka monta sukupolvea asuneet Euroopassa. Viittaan tässä nimenomaan ihonväriin, joka heillä oli paahtunut hyvin tummaksi. Olen aina pitänyt intialaisten ihonväriä rumana, jotenkin samean harmahtavana ja sävyltään likaisena. Afrikkalaisten ihonväriä en koe likaisena. Suomalaiset romanit ovat selvästi todella sekoittuneet suomalaisten tai muiden valkonaamojen kanssa, sillä heillä ei koskaan ole päivettyneenäkään "intialaista" ihonväriä.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #17 : ma 25.07.2016, 23:05:59 »
No, minä ainakin tykkäisin yhteiskunnasta, joiden edustajat jakavat samoja yhteiskunnallisia arvoja kuten minäkin. Ei tule kulttuurista konfliktia, vaan sopeudutaan kivasti.

Mikä ihme on siinä, ettei tuollainen malli sovi kaikille?
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #18 : ma 25.07.2016, 23:39:53 »
No, minä ainakin tykkäisin yhteiskunnasta, joiden edustajat jakavat samoja yhteiskunnallisia arvoja kuten minäkin. Ei tule kulttuurista konfliktia, vaan sopeudutaan kivasti.

Mikä ihme on siinä, ettei tuollainen malli sovi kaikille?

Semmoinen malli kelpaisi minullekin. Sellaista ei vain ole koskaan missään ollut eikä tule. Pohjois-Koreassa on kyllä kova yritys.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #19 : ti 26.07.2016, 00:37:18 »
Ihmiselle tuntuu tulevan melko luonnostaan tietynlainen ennakkoluuloinen asenne. Yksinkertaisimmillaan kavahdamme "esitietoisesti" sairaan näköisiä ihmisiä. Tänään viimeksi bussissa melkein säpsähdin kun käytäväpaikalla oli vanhempi nainen, kalpeat kasvot, todella vetiset ja sairaan näköiset silmät. Kävelin pikaisesti bussin takaosaan.

Kulttuuri pitää yllä monenlaisia stereotypioita, ennakkoluuloja, puolueellisuuksia, jne., ja vaikkemme uskoisi niihin, ne heräävät helposti mielessämme. Jos ylipainoinen aiheuttaa ärsytystä, ei ensimmäinen mieleen juolahtava sadattelu ole yleensä "vitun idiootti", tai "vitun homo", vaan "vitun läski". Jos mustaihoinen aiheuttaa ärsytystä, emme ajattele "vitun ropellikorva", vaikka tällä olisi hörökorvat, vaan "vitun neekeri". Itselleni saattaa mieleen ensimmäisenä pompata epäsopiva ajatus, vaikka vastaan tulija ei olisi tehnyt yhtään mitään. En tiedä olenko vain salaa kusipää, vai voiko yllä mainittu kavahtamisreaktio tuoda tietoisuuteen "kaiken varalta" ensimmäisenä sen kaikkein ikävimmän assosiaation, se saattaa varoittaa uhkasta(?)

Yleistän yllä. Mutta ainakin minussa yleiset stereotypiat puhuvat noin. Ja jos jostain syystä haluaisin loukata mustaa, naista, lihavaa, oletan että tarttuisin näihin ilmeisimpiin aseisiin.

---

Yllä oleva liittyi ensiassosiaatioihin, kun havaitsen jotain.

Mulla on kuitenkin kestävämpiä ennakkoluuloja, jotka vaikuttavat toimintaani. Esim. entisessä kotikaupungissani pidin tasan laukustani kiinni, jos metrossa vieressäni seisoi lauma "vääränvärisiä" nuoria. En mä tiedä oliko se rasismia, koska röyhkeät varasjoukot olivat tunnetusti värillisiä nuoria. Epäreilua se oli, koska ihonvärin lisäksi minulla ei ollut mitään muita todisteita heidän potentiaalisista aikeistaan. Mutta maailma on joskus julma paikka, myös tällaisten arkisten kokemusten kohdalla. Kunniallisesta mustaihoisesta nuoresta tuskin on mukava seisoa metrossa ja katsella kuinka ytmpärillä tarrataan tiukemmin laukuista :)

Ennakkoluuloisuudessa minua häiritsee lähinnä julkisessa tilassa toitotettu ennakkoluuloisuus. Jos ajatuksensa ikuistaa poliittiseksi julistukseksi, se ei enää ole "vain" ajatus, vaan se on sementoitu osaksi keskustelukulttuuriamme. En kaihda rankkojakaan näkemyksiä politiikassa, päin vastoin, kannatan niitä, mutta poteroista tapahtuvaa Maverick-huutelua pidän kammottavana. Erityisesti jos kyse on yksipuolisista ennakkoluuloista.