Kirjoittaja Aihe: Il buono, il brutto, il cattivo  (Luettu 588 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuco

• Vieras
Il buono, il brutto, il cattivo
« : su 27.03.2016, 13:31:13 »
Avaan itsellenikin jupinaketjun. Kaikki mikä surisee saa kiinnostukseni heräämään. Erityisesti autot. Koska täällä ei ole varsinaista tekniikkaketjua, toimikoon tämä myös sellaisena.

Minulla on kolme autoa, joita voisi luonnehtia sanoilla hyvä, ilkeä ja ruma. Hyvä ja Ruma ovat ranskattaria, Ilkeä sen sijaan on kissaeläin, jollaisen ainakin miespuolinen väki muistaa olleen eräällä antifasistisia saarnoja pidelleellä kirkkoherralla.

Ilkeän alle piti vaihtaa tänään kesärenkaat, mutta kaksi niistä alkaa olla jo sakoilla. Toisaalta nastojen runtelema asvaltti syö keväällä rengasta poikkeuksellisen nopeasti, joten voisihan nuo ainakin vielä kuukaudeksi laittaa alle. Katsastukseen pitää mennä jo uusilla.

Olen hylännyt jo aikaa sitten ns. laaturenkaat ja siirtynyt käyttämään halpoja kiinalaisia. Itse en huomaa niissä mitään eroa kallimpiin "testivoittajiin" nähden. Renkaat tilaan aina suoraan nettikaupasta kotiovelle toimitettuna ja vannetyöt teetän paikallisessa rengasliikkeessä.

Päivä olisi kyllä ihanteellinen renkaanvaihtoon. Joka toinen vuosi vaihdan samassa yhteydessä jarrunesteen ja tänä vuonna vuorossa olisi Ruma ja Ilkeä. Minulla on päässyt vanha jarruneste kerran kiehahtamaan Alpeilla helvetin pitkässä alamäessä ja toista kertaa se tapahdu.

Poissa Harald

• Konkari
  • Harald Reinholdt Finnhalsbruken
Vs: Il buono, il brutto, il cattivo
« Vastaus #1 : su 27.03.2016, 14:00:56 »
Pojalla on aina ollut ranskalaisia autoja, koska niitä on mukava ajaa. Itselläni japanilaisia. Vuosimalleiltaan suunnilleen samanikäisiä.

Jos nyt yht´äkkiseltään saisimme vertailtua pojan kanssa autojemme korjailemiseen menneitä laskuja, niin noin karkeasti  ottaen minun laskuni n. 100 €/vuosi (öljynvaihdot yms)

Poitsulla ranskalaisten autojen kanssa n. 1500 €/vuosi. (jäähdytinneste häviää, starttimoottori ötköttelee, käy vain vajailla pytyillä, öljyt häviävät taivaan tuuliin, jne jne.

En ainakaan itse luota ranskalaiseen osaamiseen.

Ranska on myös pääpomona AREVA-yhtiössä, kun näihin maisemiin rakennetaan TVO:lle ydinvoimalaa. Ydinvoimalan valmistuminen on kymmenkunta vuotta jo myöhässä, koskahan se valmistuessaan  pamahtaa taivaan tuuliin

Teoriasta >> ............ hyvin suunniteltu on kokonaan  tekemättä ?

Tuco

• Vieras
« Vastaus #2 : su 27.03.2016, 14:09:19 »
Pojalla on aina ollut ranskalaisia autoja, koska niitä on mukava ajaa. Itselläni japanilaisia. Vuosimalleiltaan suunnilleen samanikäisiä.

Ennen ajelin vallan japseilla, lähinnä Toyotalla. Niitä on minulla ollut yhteensä 16 kappaletta. Japseissa tekniikka kyllä kesti loputtomiin, mutta kori liukeni turhan nopeasti maantiesuolaan. Pidän autojen korjaamisesta, mutta inhoan yli kaiken peltitöitä ja etenkin ruostevaurioiden korjaamista. Sen jälkeen kun siirryin ranskalaisiin, ruostetta ei ole näkynyt. Niveliä, raidetangon päitä ja koiranluita kieltämättä menee, mutta ne ovat halpoja hankkia ja helppoja vaihtaa.

Poissa Harald

• Konkari
  • Harald Reinholdt Finnhalsbruken
« Vastaus #3 : su 27.03.2016, 14:19:01 »

Ennen ajelin vallan japseilla, lähinnä Toyotalla. Niitä on minulla ollut yhteensä 16 kappaletta. Japseissa tekniikka kyllä kesti loputtomiin, mutta kori liukeni turhan nopeasti maantiesuolaan. Pidän autojen korjaamisesta, mutta inhoan yli kaiken peltitöitä ja etenkin ruostevaurioiden korjaamista. Sen jälkeen kun siirryin ranskalaisiin, ruostetta ei ole näkynyt. Niveliä, raidetangon päitä ja koiranluita kieltämättä menee, mutta ne ovat halpoja hankkia ja helppoja vaihtaa.

Joo, näin on, edellinen Toyotani alkoi kokemaan ruostevaurioita, etulokareissa ja vähän muuallakin, vaikka muuten kyllä toimi moitteettomasti.

Tämä Toyota, millä nyt ajelen oli alustaltaan kokenut täydellisen massauksen. 10 vuotta olen sillä paahtanut, eikä ruostepilkkua näy vielä missään.

Toisaaltaan haluaisi vaihtaa tuoreempaan yksilöön, mutta kun näistä ei saa vaihdossa enää yhtään mitään.

Toinen asia on se, että kun on kiinnikasvanut tuohon kuskinpenkkiin, niin siitä asemasta ja asennosta ei hevin luovu.
Teoriasta >> ............ hyvin suunniteltu on kokonaan  tekemättä ?

Tuco

• Vieras
« Vastaus #4 : su 27.03.2016, 15:22:55 »

Toisaaltaan haluaisi vaihtaa tuoreempaan yksilöön, mutta kun näistä ei saa vaihdossa enää yhtään mitään.

Toinen asia on se, että kun on kiinnikasvanut tuohon kuskinpenkkiin, niin siitä asemasta ja asennosta ei hevin luovu.

Taloudellisessa mielessä ei ainakaan kannata vaihtaa. Tuntuu siltä, että mitä uudempi malli, sitä enemmän kalliita vikoja.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #5 : su 27.03.2016, 15:29:44 »
Pidän autojen korjaamisesta, mutta inhoan yli kaiken peltitöitä ja etenkin ruostevaurioiden korjaamista. Sen jälkeen kun siirryin ranskalaisiin, ruostetta ei ole näkynyt. Niveliä, raidetangon päitä ja koiranluita kieltämättä menee, mutta ne ovat halpoja hankkia ja helppoja vaihtaa.

Korjaaminen on viihdyttävää silloin kun ei puhuta elektroniikasta, joka on valettu hartsiin ja pikeen ja maksaa 1500  per boxi. Korjata et voi, vaihto - jos osaa vielä saa  - on ainoa vaihtoehto. Purkaamoilta saattaa löytyä.
Mitä uudempi auto sitä enemmän elektroniikkaa ja vielä siten, että kaikki toiminnat on ahdettu samaan laatikkoon.

Tuco

• Vieras
« Vastaus #6 : su 27.03.2016, 15:40:49 »

Mitä uudempi auto sitä enemmän elektroniikkaa ja vielä siten, että kaikki toiminnat on ahdettu samaan laatikkoon.

Täsmälleen näin. Ja merkkiliikkeidenkään osaaminen ei yleensä riitä näiden vikojen selvittämiseen. Osia vaihdetaan summassa kunnes auto taas toimii.

Poissa T0ope

• Konkari
« Vastaus #7 : su 27.03.2016, 20:25:28 »
Minulla on päässyt vanha jarruneste kerran kiehahtamaan Alpeilla helvetin pitkässä alamäessä ja toista kertaa se tapahdu.
Alpeilla ovat kovilla niin autot kuin ihmiset. II Maailmansodan aikana siellä kuoli yli 60 000 sotilasta lumivyöryissä, minkä knoppitiedon tulin täysin ohi aiheen jakamaan. :)

Edit: Siis I maailmansodassa, tulin vahingossa kirjoittaneeksi toisesta, kun siitä on tullut käytyä nyt paljon materiaalia läpi.
« Viimeksi muokattu: su 27.03.2016, 20:41:19 kirjoittanut Renttu »

Tuco

• Vieras
« Vastaus #8 : ma 28.03.2016, 11:45:13 »
Ilkeä keksi aamulla taas uuden tempun, jolla kiusata omistajaansa. Ajelin motarilla kun mittaristoon välähti polttoaineen merkkivalo. Ajotietokone ilmoitti, että polttoaine on loppumaisillaan ja nykyisellä vauhdilla sitä riittää enää 50 km matkalle. Ihmettelin suurta kulutusta koska muistelin tankanneeni Ilkeän vain pari sataa kilometriä aikaisemmin, tosin ajassa jo kuukausia sitten.

Käännyin rampin kautta takaisin läheiselle Absille ja ryhdyin tankkaamaan. Sain menemään 20 litraa ja mittari näytti taas täyttä. Tankin tilavuus on muistaakseni 80 litraa. Ja taas mentiin kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Kaikilla autoillani on sielu, mutta tämä kyseinen yksilö ei tule koskaan pääsemään taivaaseen.

Tuco

• Vieras
« Vastaus #9 : ma 28.03.2016, 12:17:25 »
Palaan vielä tuohon pitkän, kuivan Toyota-kauden päättymiseen. Jossakin vaiheessa alkoi tuntumaan, että auto pitää hankkia tunteella eikä järjellä. Auton tulee olla sellainen, että siihen istahtaessaan tulee hyvälle mielelle.

Tiedän, että suhtautumistapani autoihin eroaa valtavirrasta. Vastaavasti nainen pitää hankkia järjellä eikä tunteella.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #10 : ma 28.03.2016, 12:20:48 »
Brutto on pitkälti oikeassa.

Vähän sivuhyppy mutta tuohon tunteeseen: kun Toyota tuli F1-sarjaan, kerrottiin että Toyota pyrkii parantamaan imagoaan ja lisäämään haluttavuuttaan ja myyntiään.
Perskule, sillä asenteella ei formuloissa voiteta. Ainoa oikea lähtökohta on, että pitää voittaa. Joka kisassa.

Tuco

• Vieras
« Vastaus #11 : la 30.04.2016, 10:22:33 »
Tänään on ohjelmassa perä- ja vaihteistoöljyjen vaihto tuohon takavetoiseen. Ei ole ikinä vaihdettu koska valmistaja ei ole sisällyttänyt noita toimenpiteitä huolto-ohjelmaan. Ilmeisesti valmistaja kuvittelee auton elinkaaren olevan korkeintaan kymmenen vuotta/ 150 tkm.