Kirjoittaja Aihe: Rasismi Suomessa  (Luettu 51353 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma B

• Konkari
Vs: Rasismi Suomessa
« Vastaus #20 : to 24.03.2016, 20:53:32 »
Oletko äänestänyt Perussuomalaisia?

En. Äänestä aina henkilöä jota vaalikone tarjoaa parhaaksi vaihtoehdoksi testissä, ja tähän mennessä henkilö on ollut vihreiden tai SDP:n ehdokas, olisiko kerrano llut vasemmistonkin. Tulevaisuudessa saattaa olla että en äänestä enää ketään, saa nähdä.

Oletko vaatinut rajojen sulkemista maahanmuuttajilta?

Olen, ns. turvaturisteilta (pakolaisstatuksella etuuksien perässä lomailemassa) ja liian suurelta miesmäärältä kappaleittain ja prosentuaalisesti. Pääosa turvapaikanhakijoista pitäisi olla perheitä ja lapsia, yksittäisiä miehiä ei pitäisi ottaa oikeastaan yhtään. Normaali maahanmuutto tuskin tulee ikinä olemaan merkittävä ongelma, sillä ilman etuuksia työn perässä tulevathan tukeutuvat itseensä ja se karsii pois hyväksikäyttäjät.

Oletko vaatinut rikoksiin syyllistyneiden maahanmuuttajien karkottamista?

Olen. "Tekeväthän suomalaisetkin rikoksia" - no niin tekevätkin, eikä enempää tarvita kun on tarpeeksi omastakin takaa. Kliseinen inte ja kliseinen vastaus.

Oletko vaatinut ankarampia rangaistuksia seksuaalirikoksiin syyllistyneille maahanmuuttajille?

Hell yeah, mutta toisaalta kansallisuudella ei oikeastaan pitäisi olla tässä merkitystä. Paitsi tietysti niin että ulkomaalaiset seksirikolliset pitäisi karkoittaa (kts. edellä). Pelkkä lääppiminen ei ehkä karkottamiseen saisi johtaa, mutta raiskaus (kerta riittää).

Uskotko, että eri etniset ryhmät eroavat toisistaan muutenkin kuin vain ulkonäöltään?

Minänkin eroan muista ihmisistä muutenkin kuin vain ulkonäöltäni. Ulkonäkö ja perusluonne eivät ole välttämättä mikään haitta, vaan se millaisen aivopesun yksilön kulttuuri on hänelle tuottanut.

Oletko esittänyt huolesi siitä, että maahanmuuttajien mukana voi tulla myös terroristeja?

Varmaankin jossain vaiheessa.

Oletko arvostellut islamia tai islamin harjoittajien tapoja ja kulttuuria?

Tottakai, koska olen feministi ja haluaisin että uskonnot ovat henkilökohtainen valinta, eikä joku suvun lapseen siirtämä aivoistute jota ei saa poistaa tai nirri lähtee, taikka yhteisö hylkää.

Käytätkö nettikeskustelussa pilkallisia tai halventavia sanontoja maahanmuuttajista?

Ainakin terroristeista, raiskaajista ja muista rikollisista. Mutta näidenhän ei mitään maahanmuuttajia pitäisi ollakaan.

Oletko esittänyt nettikeskustelussa kielteisiä näkemyksiä Suomen romaneista?

Siinä mielessä ainakin että olen kertonut että romanit varastivat isältäni rahaa ja omaisuutta useiden tuhansien (mk) arvosta (tarkkaa summaa en voi edes tietääkään) ja se oli suoraan pois perinnöstä kun isäni kuoli. Pankkikorttikin oli varastettu tai saatu käsiin. Itse vielä vuokrasin yhdelle romaniperheelle omistani asunnon ja jäi vuokraa saamatta kun mustalaisleiri muutti toisaanne (naapurit räksyttivät minulle miten alle 30 neliön asunnossani oli yöpynyt 30 mustalaista - naapurit sitä sakkia minulle myös suosittelivat vuokralaiseksi, kun olivat uskossa...)

Kannatatteko monikulttuurisuutta?

Sellaista missä kulttuurit ovat ilo, eivät uhka, risti ja riesa. Esim. erilaiset ruokakulttuurit voivat olla mielenkiintoinen tutustumisen aihe. Muslimien vaatteet myös saattavat olla toisinaan hyvin kauniita, jos ei takerru siihen huiviin, ja pitäisin (kuitenkin) epätodennäköisenä että kasvot peittäviä asusteita ikinä tulisi Suomeen. En ole ihan varma olenko yhden ainoan tällaisen nähnyt. Erityisen kannatettavaa kuitenkin olisi että jos tulee muiden kulttuurien edustusta Suomeen, niin se olisi oikeasti moninaista, eikä pelkkää islam sitä ja islan tätä!

Pitäisikö maahanmuuttoa lisätä nykyisestä, jotta työvoimaa riittäisi tulevaisuudessakin?

Ei. Täällähän alkaa väki vähetä ja arvelisin että mitä vähemmän väkeä, sitä vähemmän hommia niiden vuoksi pitää painaa. Automaatio hoitaa loput.

Nimitteletkö nettikeskustelussa muita rasisteiksi?

Joskus olen saattanut jollekulle moista piruilla.

Pitäisikö rasismiin kiinnittää Suomessa nykyistä enemmän huomiota?

Jos se on tasapuolista, eli muistetaan että myös maahanmuuttaja saattaa olla rasisti.

Onko rasismista tullut ase, jolla eri mieltä olevia ihmisiä syyllistetään?

Lievästi sanottuna on...

Onko maahanmuutto Suomelle yhtä hyödyllistä riippumatta siitä, mistä maista maahanmuuttajat tulevat, ja minkä uskonnon harjoittajia he ovat?

Ei. Valitettavasti.
Paska hyppy lattia koitukoon teidän kohtaloksenne, näin sanoo Herra.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #21 : to 24.03.2016, 21:33:42 »
Tässä suvakkilänkkäri yrittää vihjailla siihen suuntaan että pitäisi mukamas olla kiinnostunut raiskaajien omasta näkemyksestä että mitä oikein tapahtui ennen tuomiota.

Itse en todellakaan ole tässä käytävässä kulttuurikamppailussa suvakkileirin puolella, mutta totean suoraan, että rikoksesta syytetyn oma näkemys on ihan äärimmäisen tärkeä. Itse asiassa se on yhtä tärkeä kuin uhrin näkökulmakin. Ja ei todellakaan ole väliä sillä, mistä rikoksesta on kyse.

Kannattaa muuten itse kunkin miettiä hiukan ennen kuin rupeaa kiistämään sitä mitä juuri kirjoitin.

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #22 : to 24.03.2016, 21:44:01 »
Tässä suvakkilänkkäri yrittää vihjailla siihen suuntaan että pitäisi mukamas olla kiinnostunut raiskaajien omasta näkemyksestä että mitä oikein tapahtui ennen tuomiota.

Itse en todellakaan ole tässä käytävässä kulttuurikamppailussa suvakkileirin puolella, mutta totean suoraan, että rikoksesta syytetyn oma näkemys on ihan äärimmäisen tärkeä. Itse asiassa se on yhtä tärkeä kuin uhrin näkökulmakin. Ja ei todellakaan ole väliä sillä, mistä rikoksesta on kyse.

Kannattaa muuten itse kunkin miettiä hiukan ennen kuin rupeaa kiistämään sitä mitä juuri kirjoitin.

Varmaan oikeudellisessa mielessä, mutta käsittääkseni oli kyse jo tuomituista miehistä. Olen sen verran telaketjufeministi kai sitten että minua ei ne jälkikäteisvikinät kiinnosta. Raiskasit, kärsi siis tuomio ja tuki turpasi. Jos tuli väärä tuomio, niin sitten voi tietysti valittaa. Jos siis ei raiskannut, tai lavastettiin.

Mutta vaikka se muija tanhuaisi peniksen ympärillä ja sitten sanoisi että ei, niin mielestäni ihminen osaa lopettaa leikin kesken, eikä ota väkisin. Jos taas on pelkkä eläin, niin sitten ei osaa lopettaa.

Ollut netissä uutinen että turvapaikanhakija perusteli seksinpuutteella sen että raiskasi pikkupojan. Tällaiset seikat saavat minut paaduttamaan sydämeni vielä entisestään lisää, niin että ei todellakaan kiinnosta raiskaajien ja hyväksikäyttäjien lässytykset. Eivät ole kiinnostaneet vuosikausiin, tai -kymmeniin. Voi niistä tietysti vaikka jonkun elokuvakässärin laatia. Kerran tuli telkasta sellainen elokuva että mies pani tytärtään, kärsi tuomion, ja sai tyttäreltään anteeksi. En katsonut elokuvaa, mutta kai se voi joillekin ihmisille olla kovakin juttu ja kertoo vaikka siitä miten elämä ei ole mustavalkoista. Ei ole ei, mutta itse otan sen mustan kanssa että pikkusormeakaan en anna sille että raiskaus tai seksuaalinen väkivalta olisi jossain tapauksissa hyväksyttyä. Ei sellaisia tapauksia ole minun hammurabilaisessa maailmassani.

;)

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #23 : to 24.03.2016, 21:48:08 »
Sanoivat toisaalla että tapaus Valtteri on nyt A-studiossakin. Jos me suomalaiset olemme niin rasistisia kuin väitetään, niin eikö uhreja löydy enempää ettei tarvitse tätä Valtteri-poikaa kierrättää sinne ja tänne?

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #24 : to 24.03.2016, 21:51:41 »
Ei ole ei, mutta itse otan sen mustan kanssa että pikkusormeakaan en anna sille että raiskaus tai seksuaalinen väkivalta olisi jossain tapauksissa hyväksyttyä. Ei sellaisia tapauksia ole minun hammurabilaisessa maailmassani.

Oikeudenkäynnissä on kyse siitä, tapahtuiko ylipäätään rikosta. Laajemman keskustelun aihe on sitten se, mikä milloinkin lasketaan rikokseksi. Tällä hetkellä taitaa kulttuuri ja oikeudenkäyttö olla aikamoisessa käymistilassa esim. juuri seksuaalisen häirinnän tultua rangaistavaksi.

Muuten: niissä sinunkin kammoamissasi taantumuksellisissa maissa raiskauksista saa todella kovia rangaistuksia. Ehkä juuri siksi niissä tuomitaan hyvin vähän raiskaustapauksia (huomaa, etten väittänyt, että niissä tapahtuisi vähemmän raiskauksia!).

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #25 : to 24.03.2016, 21:56:45 »
Ei ole ei, mutta itse otan sen mustan kanssa että pikkusormeakaan en anna sille että raiskaus tai seksuaalinen väkivalta olisi jossain tapauksissa hyväksyttyä. Ei sellaisia tapauksia ole minun hammurabilaisessa maailmassani.

Oikeudenkäynnissä on kyse siitä, tapahtuiko ylipäätään rikosta. Laajemman keskustelun aihe on sitten se, mikä milloinkin lasketaan rikokseksi. Tällä hetkellä taitaa kulttuuri ja oikeudenkäyttö olla aikamoisessa käymistilassa esim. juuri seksuaalisen häirinnän tultua rangaistavaksi.

Muuten: niissä sinunkin kammoamissasi taantumuksellisissa maissa raiskauksista saa todella kovia rangaistuksia. Ehkä juuri siksi niissä tuomitaan hyvin vähän raiskaustapauksia (huomaa, etten väittänyt, että niissä tapahtuisi vähemmän raiskauksia!).

Tai, jos länsimaihin asti vuotaneet uutiset paikkansa pitävät, ko. maissa kärkkäästi tuomitaankin uhri nimikkeellä avioliiton ulkopuolisen seksin harjoitus. Ei kai kukaan nainen käräytä miestä poliisille jos siinä sitten lähtisi nirri itseltä(kin)? Toisaalta poliisi saattaa nauraa muijan ulos toimistostaan, tai raiskata hänet itsekin. Olikohan se Egypti jossa raiskattu nainen onnistui tappamaan raiskaajansa ja hänet tuomittiin silti kuolemaan, sen vuoksi että se raiskaaja nimenomaan oli joku iso kiho ja tällä ja tämän organisaatiolla oli enemmän painoarvoa kuin jollain yksittäisellä, Allahia apuun huutaneella, naisella.

Ikävä kyllä juuri se että tuomiot ovat niin kepeät saattaa houkuttaa "raiskausmatkailuun" länsimaihin. Sehän on kiva vaan kun saa katon päälleen ja ruokaa syödäkseen siitä hyvästä että raiskasi, jos sinne vankilaan asti edes päätyy. Ehdollinenkin kun on olevinaan jonkunlainen tuomio (missä mielessä, en tajua).

Jos kaikesta tästä paskasta koituu se että Suomessa naisille tulee vähän enemmän jonkinlaista oikeuttakin osakseen, niin hyvä kun edes niin. Epäilen kyllä, ja hitaasti se varmaan käy, jos käy.

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #26 : ke 30.03.2016, 11:38:29 »
http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/psykiatri_hannu_lauerma_rasismi_on_pikkuporvarillinen_yritys_olla_aatelinen

Toki huono itsetunto voi selittää joitakin tekoja. Rasismi ylipäätänsä on pikkuporvarillinen yritys olla aatelinen – eli halutaan kuulua joukkoon, jota pidetään ”parempana joukkona”.

Kuulostaa jotenkin oudolta, kun äkkiseltään vaikuttaisi että paremminkin erityisen painokkaasti rasismia vastustavat tahot ovat sitä "bätre folkea". Jotkut rasistit itsekin isottelevat ennemminkin antisankarimaisesti omalla junttiudellaan. Oikeassa oleminen keskilinjan rasisteille on tärkeämpää kuin fiininä oleminen. Mutta ehkä tämä outous on vain omien korvieni välissä, koska itse en saa kiksejä siitä että pitäisi päivät pääksytysten julistaa miten muka joku tietty "rotu" on parempi tai huonompi, tai lapsellisesti pitäisi jankuttaa siellä täällä n-sanaa ihan kuin saisi orkut joka kerta kun sen sanoo. Oli miten oli, natsiupseerien aika on ohi. Rasismi ei aateloi ketään.

Sitä kyllä voisi pohtia, jos ei ajatuspoliisi uhkaisi sieltä ja täältä, että onko taustalla rasismi kun jotkut suomalaiset haluavat löytää muista suomalaisista pelkkää pahaa... Sitä kaiveluahan on tässä ollut nyt kuukaudet putkeen. Varmaan suomalaisia mustamaalaavat ihmiset puolestaan saavat onnentunteita joka kerta kun joku jossain todistaa miten rasistisia suomalaiset ovatkaan. Muun muassa.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #27 : ke 30.03.2016, 11:43:49 »

Sitä kyllä voisi pohtia, jos ei ajatuspoliisi uhkaisi sieltä ja täältä, että onko taustalla rasismi kun jotkut suomalaiset haluavat löytää muista suomalaisista pelkkää pahaa... Sitä kaiveluahan on tässä ollut nyt kuukaudet putkeen. Varmaan suomalaisia mustamaalaavat ihmiset puolestaan saavat onnentunteita joka kerta kun joku jossain todistaa miten rasistisia suomalaiset ovatkaan. Muun muassa.

Osuvasti sanottu ja havaittu. Ei tarvitse tätä foorumia kauemmas lähteä kun tuota suomalaisten mustamaalausta löytää vaikka kuinka.

Poissa Holger M. Kutuharju

• Konkari
« Vastaus #28 : ke 30.03.2016, 12:08:01 »

Oikeudenkäynnissä on kyse siitä, tapahtuiko ylipäätään rikosta.
.....

Jossakin kulttuureissa on tapana rangaista ensisijaisesti uhreja ("aviorikoksesta"), jonka on todettu todella tahattomasti vähentävän rikosilmoituksia.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

• Konkari
« Vastaus #29 : to 31.03.2016, 08:09:41 »

Sitä kyllä voisi pohtia, jos ei ajatuspoliisi uhkaisi sieltä ja täältä, että onko taustalla rasismi kun jotkut suomalaiset haluavat löytää muista suomalaisista pelkkää pahaa... Sitä kaiveluahan on tässä ollut nyt kuukaudet putkeen. Varmaan suomalaisia mustamaalaavat ihmiset puolestaan saavat onnentunteita joka kerta kun joku jossain todistaa miten rasistisia suomalaiset ovatkaan.

Omaa poliittista agendaa ajetaan esittämällä "väärin äänestävät" rikollisina tai ainakin perus-teellista uudelleenkasvatusta tarvitsevina. Huhua siitä, että joku suomalaisen näköinen on melkein tönäissyt ruuhkajunassa tai laiturilla jotain ulkomaalaistaustaisen näköistä vatvotaan etusivun uutisena viikkokausia....

Mutta entäs tämä:

"Porvoon islamilaisen yhteisön imaami ja islamilaisen kulttuurikeskuksen puheenjohtaja Jamil Jamal: .....

– Isis levittäytyy ympäri Eurooppaa. Pitää olla varovainen ja valvoa tiukemmin rajoja. Pitää tietää, kuka pyrkii maahan ja miksi.
Jamil Jamal ei tarkoita sitä, etteikö pakolaisia pitäisi ottaa vastaan, vaan se pitäisi tehdä hallitusti.

– Ei ole rasismia pohtia, mitä ongelmia vapaasta maahanmuuttopolitiikasta voi kehittyä ja miten sitä voisi hallita, Jamal lisää.
......

Suvaitsevaisuuteen liittyy läheisesti myös rasismi. Sitä Hakamiehen ja Jamalin mukaan Suomessa ei onneksi juurikaan ole.
......

Jamil Jamal on samaa mieltä. Hän on päivittäin tekemisissä kantasuomalaisten kanssa ajaessaan leipätyökseen Porvoon Liikenteen kaukoliikenteen linja-autoja.

– Olen ajanut jo kymmenen vuotta. En ole kohdannut rasismia. Joskus joku on ehkä sanonut jotain, mutta se ei tee Suomesta rasistista maata."

Kaikkea sitä saakin sanoa.....

VA.

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #30 : to 31.03.2016, 18:01:24 »
Ei sellaisia tapauksia ole minun hammurabilaisessa maailmassani.

melko vanhoillinen oikeuskäsitys sinulla. lyö laudalta jo vanhoillisimmat islamistitkin.

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #31 : to 31.03.2016, 18:24:50 »
http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/psykiatri_hannu_lauerma_rasismi_on_pikkuporvarillinen_yritys_olla_aatelinen

Toki huono itsetunto voi selittää joitakin tekoja. Rasismi ylipäätänsä on pikkuporvarillinen yritys olla aatelinen – eli halutaan kuulua joukkoon, jota pidetään ”parempana joukkona”.

Kuulostaa jotenkin oudolta, kun äkkiseltään vaikuttaisi että paremminkin erityisen painokkaasti rasismia vastustavat tahot ovat sitä "bätre folkea". Jotkut rasistit itsekin isottelevat ennemminkin antisankarimaisesti omalla junttiudellaan. Oikeassa oleminen keskilinjan rasisteille on tärkeämpää kuin fiininä oleminen. Mutta ehkä tämä outous on vain omien korvieni välissä, koska itse en saa kiksejä siitä että pitäisi päivät pääksytysten julistaa miten muka joku tietty "rotu" on parempi tai huonompi, tai lapsellisesti pitäisi jankuttaa siellä täällä n-sanaa ihan kuin saisi orkut joka kerta kun sen sanoo. Oli miten oli, natsiupseerien aika on ohi. Rasismi ei aateloi ketään.

linkissä kuvailtua psykologista ilmiötä on yleisesti hyödynnetty maailmalla.
silmiinpistävimpänä esimerkkinä natsit.
juuri katsoin dokkarin ku klux klanista, jossa sielläkin menestyksekkäästi ksoiskeltiin pelokasta ja syrjäytynyttä valkoista köyhälistöä ja alempaa keskiluokkaa - aidosti huutosaarnaamalla heille sulosanoja paremmuudestaan ihmisinä, toisia parempina ihmisinä ja tulevasta rasistien maanpäällisestä taivaasta.
ei klaanin(luit oikein, klaanikulttuuria vanhoillisempaa saa hakea jo eläintieteiden puolelta) johtajakaan halunnut väärän värisille ihmisille mitään pahaa, siis ihan kiva kaveri - kunhan eivät haitanneet valkoihoisten elämää millään lailla.

lievemmässä muodossa tätä inhimillistä tarvetta tuntea itsensä tärkeäksi käytetään myös suomalaisten koulutuksessa maailman parhaaksi kansaksi ja edistyksen etujoukoksi.

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #32 : to 31.03.2016, 18:45:35 »

Raskauttavimpia kysymyksiä olisi se, jossa kysyttäisiin etnisten ryhmien eroista. Vastaisin nimittäin, että etnisten ryhmien välillä on eroa myös ei-näkyvissä ominaisuuksissa kuten älykkyydessä, seksuaalisessa aktiivisuudessa ja jossakin määrin kenties luonteessakin. Tämä olisi tietysti umpirasistinen vastaus. Katson kuitenkin empiiristen havaintojen tukevan sitä niin vahvasti, että valehtelisin itselleni ja muille, jos vastaisin toisin. Arvostan totuutta, vaikka se ei olisikaan ”salonkikelpoinen” niissä salongeissa, joissa sitä punnitaan.
millä perusteella tuo olisi umpirasistinen vastaus?

tuo olisi mielstäni vain hyvin perusteltu huomio, josta ei kuitenkaan voi vetää huonosti perusteltuja yleistyksiä.

mitä muuten tarkkaan ottaen tarkoitat "totuudella"?

mielestäni rasistiksi leimaamiseksi riittää katsoa, löytyykö kulloisellekin toiminnalle hyviä perusteita.
siksi suomessakin voi harjoittaa myös etnistä erottelua, sortumatta rasismiin:
Etnisin perustein tapahtuva syrjintä on Suomessa kielletty muun muassa perustuslaissa ja yhdenvertaisuuslaissa. Kielto ei kuitenkaan koske viranomaisten harjoittamaa ulkomaan kansalaisten erityiskohtelua silloin, kun se on lakiin perustuvaa, eikä se yleensä koske myöskään yksityisten henkilöiden välisiä suhteita työelämää lukuun ottamatta.[
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rasismi

mitä tahansa voi tehdä, jos sille on hyvät perusteet.

• Konkari
« Vastaus #33 : to 31.03.2016, 19:20:08 »

mielestäni rasistiksi leimaamiseksi riittää katsoa, löytyykö kulloisellekin toiminnalle hyviä perusteita.
siksi suomessakin voi harjoittaa myös etnistä erottelua, sortumatta rasismiin:
Etnisin perustein tapahtuva syrjintä on Suomessa kielletty muun muassa perustuslaissa ja yhdenvertaisuuslaissa. Kielto ei kuitenkaan koske viranomaisten harjoittamaa ulkomaan kansalaisten erityiskohtelua silloin, kun se on lakiin perustuvaa, eikä se yleensä koske myöskään yksityisten henkilöiden välisiä suhteita työelämää lukuun ottamatta.[
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rasismi

mitä tahansa voi tehdä, jos sille on hyvät perusteet.

Rasismia ei myöskään ole ihmisten asettaminen etuoikeutettuun, muita parempaan asemaan uskonnon perusteella eli uskonnottomien syrjiminen.

VA.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #34 : to 31.03.2016, 20:43:41 »
mitä muuten tarkkaan ottaen tarkoitat "totuudella"?

Vaikeampi kysymys kuin äkkipäätään arvaisikaan.

Mietin kauppareissun aikana, miten vastaisin.

Koska kysymys ei kuulu "mitä on totuus" vaan mitä tarkoitan sillä, vastaaminen ehkä helpottuu.

Tarkoitan totuudella kirjoituksessa tai puheessa tai muulla tavalla ilmaistua asiantilaa, josta muutkin sen näkevät ja sen kokevat tekisivät tai ovat jo tehneet samanlaisia johtopäätöksiä.

Jos näen tiellä kuolleen rotan ja kerron joillekin, että tiellä on kuollut rotta, kertomukseni on totta. Sen vahvistaminen todeksi edellyttää kuitenkin, että myös muut ovat nähneet rotan tai käyvät katsomassa sitä. Jos se on edelleen tiellä, kertomukseni osoittautuu todeksi. Jos asiaa ei käydä varmistamassa, kertomukseni voi silti olla totta, mutta siihen jää pieni epäilyksen häivä, koska sitä ei ole todistettu paikkansa pitäväksi. Olenhan voinut keksiä koko jutun.

Ihmisten kanssakäyminen perustuu enemmän tai vähemmän luottamukseen, joten sitä mitä ihmiset kertovat toinen toisilleen, pidetään yleensä totuutena ellei ole erityistä syytä epäillä, että se ei olekaan totta. Jos kertoja on jäänyt aikaisemmin kiinni valheista, tai jos hänen tiedetään yleisesti puhuvan mitä sattuu ja keksivän asioita, hänen kertomansa "totuus" kyseenalaistetaan. Siihen saatetaan uskoa, mutta varauksella.

Yhteiskunnallisissa asioissa olemme pitkälti tiedotusvälineiden varassa. Meille kerrotaan, että ISIS tekee tihutöitä Syyriassa. Uskomme asian, vaikka emme itse pääse varmistamaan, pitääkö se paikkansa. Olemme tottuneet siihen, että tiedotusvälineet kertovat totuuden. Vapaan tiedonvälityksen ilmapiirissä ne ehkä kertovatkin, koska valheesta jää helposti kiinni. Diktatuurivaltion suljetussa mediajärjestelmässä tiedotusvälineet voivat kertoa mitä tahansa, eikä kaikki siitä välttämättä pidä paikkaansa.

Tiedotusvälineen ei tarvitse suoraan valehdella vääristäessään totuutta. Riittää, kun se jättää jotakin kertomatta ja kertoo jotakin sellaista, minkä joku toinen jättäisi kertomatta. Tällä tavalla tietoa painotetaan haluttuun suuntaan. Ei suoraan valehdella, mutta...

Tällaisesta on epäilty tiedotusvälineitä mm. maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä.

Kun yritän saada selville totuuden median tarjoamista lukuisista lähteistä, tutkin niitä ja vertaan, ovatko tiedot yhteneväisiä muualla esitettyihin tietoihin verrattuna. Pyrin selvittämään myös sen, onko tieto mahdollisesti yhdestä ainoastaan lähteestä peräisin, jolloin muut ovat pelkästään monistaneet sitä. Jos asia on näin, tiedon luotettavuuteen kannattaa suhtautua varauksella. Tällaisiin epämääräisiin tietoihin törmää internetissä aika usein. En halua jäädä kiinni valheiden tai paikkansa pitämättömien tietojen levittämisestä, joten yleensä pyrin selvittämään tietojen alkuperän ja luotettavuuden. Otan huomioon sen, jos huomaan, että tieto on esitetty propagandistisessa mielessä. Sillloin siihen on syytä suhtautua tavallista epäilevämmin. Voi se olla tottakin, mutta toinen samansuuntainen tietolähde olisi eduksi.

Se, että jostakin asiasta väitellään, onko se totta vai ei, ei merkitse, etteikö asian suhteen voisi olla olemassa objektiivista totuutta. Sen löytäminen voi olla vain joskus mahdotonta. Kaukana menneisyydessä tapahtuneet asiat esimerkiksi ovat monesti tämän luonteisia. Historioitsijat selvittävät asioita, mutta siitä huolimatta jää aukkoja, joista ei ole absoluuttista varmuutta, ja jotka joudutaan siksi päättelemään muuta käytettävissä olevaa tietoa apuna käyttäen. 
« Viimeksi muokattu: to 31.03.2016, 20:46:33 kirjoittanut Kopek »

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #35 : to 31.03.2016, 20:52:16 »

linkissä kuvailtua psykologista ilmiötä on yleisesti hyödynnetty maailmalla.
silmiinpistävimpänä esimerkkinä natsit.
juuri katsoin dokkarin ku klux klanista, jossa sielläkin menestyksekkäästi ksoiskeltiin pelokasta ja syrjäytynyttä valkoista köyhälistöä ja alempaa keskiluokkaa - aidosti huutosaarnaamalla heille sulosanoja paremmuudestaan ihmisinä, toisia parempina ihmisinä ja tulevasta rasistien maanpäällisestä taivaasta.
ei klaanin(luit oikein, klaanikulttuuria vanhoillisempaa saa hakea jo eläintieteiden puolelta) johtajakaan halunnut väärän värisille ihmisille mitään pahaa, siis ihan kiva kaveri - kunhan eivät haitanneet valkoihoisten elämää millään lailla.

lievemmässä muodossa tätä inhimillistä tarvetta tuntea itsensä tärkeäksi käytetään myös suomalaisten koulutuksessa maailman parhaaksi kansaksi ja edistyksen etujoukoksi.

USA:ssa on aika luonnollistakin pelätä mustaa miestä, koska orjuus. Ja sisällissota taisi jättää paljon katkeruutta etelän väestöön, jolloinka he halusivat kostaa sen mustille. Vaikea sanoa voiko amerikkalaista rasismia vertauttaa suoraan suomalaiseen rasismiin. Tietysti meilläkin on porukkaa jotka kuvittelevat että mustat ovat jotenkin syntyperäisesti "tyhmempiä", mutta kuvittelisin että suuri osa heihin nyreksien suhtautuvista juurikin pelkää että he saavat enemmän etuisuuksia kuin valkoiset - ja tämä sama pelko tietysti kaikkien muidenkin turvapaikanhakusysteemin kautta maahan tulleiden kohdalla. Moniko sitten järkeilee että voiko pärstäkertoimesta päätellä että on "liian helpolla pääsevä" turvis, vai voiko sittenkin olla mahdollisesti ihan normaalin maahanmuuton kautta maahan tullut opiskelija tai työntekijä.

Itsekin tässä ihmettelin jokusen kerran että minkä takia yhdeltä bussipysäkiltä tulvahtaa niin jumalaton määrä arabin näköistä porukkaa aina bussiin, mutta siinähän onkin yksi opinahjo vieressä, joten ovat ilmeisesti opiskelijoita. Ilmeisesti ulkomaalaiset opiskelijat, tai ainakin muslimiasusteisiin pukeutuvat tytöt, liikkuvat mieluummin ns. omalla porukalla kuin sosialiseeraisivat suomalaisten kanssa?

Oliko tuo sitten arjen rasismia, että asia piti päätellä, eikä ollut itsestäänselvää. En tiedä.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #36 : pe 01.04.2016, 01:04:19 »
Hesari määrittelee rasismin seuraavasti:

"Rasismi ei ole juridiikkaa eikä biologiaa, vaan aatteellinen suuntaus. Niin historiassa kuin nyt, niin maailmalla kuin meilläkin, rasismi kulkee käsi kädessä äärioikeistolaisuuden kanssa. Sen ydinajatus on: koska ihmiset ovat jo synnynnäisesti eriarvoisia, heille eivät kuulu samat ihmisoikeudet. Siksi joitakin ihmisryhmiä on lupa syrjiä, jopa tappaa."

En tunnista näkemyksiäni tuosta määritelmästä. En kannata äärioikeistoa. En katso, että ihmiset olisivat synnynnäisesti eriarvoisia. En katso, että joillekin eivät kuuluisi samat ihmisoikeudet. En ole sitä mieltä, että joitakin ihmisryhmiä olisi lupa syrjiä tai tappaa.

Ehkä Hesarin toimittajaa pitäisi valistaa ja ilmoittaa hänelle todellinen rasistin määritelmä.

Rasisti on henkilö, jota nimimerkki hibiscus pitää rasistina.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #37 : pe 01.04.2016, 01:42:00 »
Sampo Terho(PS) sanoi (Pressiklubissa tms melko äskettäin) että myös uskonnon perusteella tapahtuva syrjintä on rasismia.
Tällöin Soini(PS) ja Räsänen(KD) ovat rasisteja.
Valtiovarainministeriö ja Suomen Tasavalta kiittää kun |---|;!;!;!;!;!;!;!|===---  käyt kausi-influenssarokotuksissa!

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #38 : pe 01.04.2016, 01:54:08 »
Hesari määrittelee rasismin seuraavasti:

"Rasismi ei ole juridiikkaa eikä biologiaa, vaan aatteellinen suuntaus. Niin historiassa kuin nyt, niin maailmalla kuin meilläkin, rasismi kulkee käsi kädessä äärioikeistolaisuuden kanssa. Sen ydinajatus on: koska ihmiset ovat jo synnynnäisesti eriarvoisia, heille eivät kuulu samat ihmisoikeudet. Siksi joitakin ihmisryhmiä on lupa syrjiä, jopa tappaa."

En tunnista näkemyksiäni tuosta määritelmästä. En kannata äärioikeistoa. En katso, että ihmiset olisivat synnynnäisesti eriarvoisia. En katso, että joillekin eivät kuuluisi samat ihmisoikeudet. En ole sitä mieltä, että joitakin ihmisryhmiä olisi lupa syrjiä tai tappaa.

Ehkä Hesarin toimittajaa pitäisi valistaa ja ilmoittaa hänelle todellinen rasistin määritelmä.

Rasisti on henkilö, jota nimimerkki hibiscus pitää rasistina.

Määritelköön hesarin toimittaja rasismin kuten hän haluaa sen nähdä. Minusta rasisti on henkilö, jonka ajatukset ovat rasistisia piilottelee hän niitä tai ei vai jääkö rasismi pelkästään ajatusten tasolle, eikä aiheuta muuta toimintaa kuin mielipiteidensä julkituomista verbaalisesti.

Kaikki, jotka pitävät omaa kansaansa etuoikeutettuna ja muita parempana ovat rasisteja.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #39 : pe 01.04.2016, 02:03:28 »
Parhain rasismin määritelmä mihinkä olen törmännyt on tämä US:n päätoimittajan Markku Huuskon 21.3.2016 antama (suurensin):

Rasismi käsitteenä tarkoittaa oletetun ihmisryhmän arvottamista esimerkiksi etnisen alkuperän, ihonvärin, kansalaisuuden, kulttuurin, äidinkielen tai uskonnon perusteella alempiarvoiseksi kuin muut ihmisryhmät. Rasismi on siis ihmisryhmän tai sen jäsenen ihmisarvon alentamista.

Näin määrittelee Suomen Punainen Risti verkkosivuillaan.

- http://markkuhuusko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/214016-nollatoleranssi-rasismille

Kommentissa hän vielä tarkentaa SPR:n avustuksella, josta alleviivasin tarkentavan tärkeän toiminta-ohjeen:
"SPR:n sivuilla todetaan näin: Ongelmana on, ettei rasismia voi määritellä tyhjentävästi ja näkemyserot siitä mitä rasismi on, tekevät keskustelusta vaikeaa. Rasismin tutkijoiden mukaan julkisessa keskustelussa tulisi keskittyä siihen, onko jokin toiminta tai keskustelu epäkunnioittavaa ja ihmisarvoa loukkaavaa ja mikä vaikutus sillä on yksilöihin."

Valtiovarainministeriö ja Suomen Tasavalta kiittää kun |---|;!;!;!;!;!;!;!|===---  käyt kausi-influenssarokotuksissa!