Kirjoittaja Aihe: Rasismi Suomessa  (Luettu 40612 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Norma B

• Konkari
Vs: Rasismi Suomessa
« Vastaus #1020 : pe 14.07.2017, 15:06:26 »
Erään firman bussikuski on sanottu irti, hän itse kertoo somessa syynä olleen että hän on firman mukaan rasisti. Miehen nimi ei ole suomalaisperäinen, mutta mistään ei käynyt ilmi mistä hän itse on lähtöisin. Joka tapauksessa tämä rasismi hänellä ilmeni niin että hän on videoinut mm. somalien tempauksia bussissa. Tässä näitä tempauksia miehen itse kertomana:

LAINAUS:
En tiedä, onko alaikäisistä asiakkaista otetut videot ja niiden julkaiseminen youtubessa riittävä syy potkuihin. Mutta eiköhän se rasismi kuitenkin ilmennyt pikemminkin siitä, että julkaisi ne videot (ilmeisesti vihapropagandatarkoituksessa?) nimenomaan rasistisessa roskajulkaisussa, mv-"lehdessa", joka on tunnettu mm. keksityistä "uutisistaan", joilla pyritään nostattamaan vihaa, halveksuntaa tms. ulkomaalaistaustaisia kohtaan.

Tai mistäs sitä tietää, jos työnantaja olisi närkästynyt ko. henkilön poliittisesta toiminnasta Perussuomalaisissa, muistaakseni hän on ollut ainakin ehdokkaana jossain vaalissa: meinaan, jos hän on ottanut keppihevosekseen tietyn matkustajaryhmän, ja omien poliittisten tarkoitusperien takia esittää valikoitunutta ja vääristynyttä "tietoa" heistä?

Kuitenkin nimen perusteella kuski itsekin saattaa olla maahanmuuttajataustainen. Jos hän puuttuu muiden maahanmuuttajien rötöstelyyn, eli pummilla ajeluun (jopa asiakirjojen väärentämiseen, mitä lienee käyttää tekaistua bussikorttia), niin aika jännää että siitä hyvästä lähtee duuni alta. Hänhän voisi, JOS on maahanmuuttaja, itse käräyttää työnantajansa rasistisin perustein annetuista potkuista.

Poliittisen näkemyksen ei käsittääkseni pitäisi olla syy erottaa ihmistä työstään. Mutta tässä on tietysti nyanssinsa. Jos korostaa rikosten vääryyttä, se ei liene väärin, mutta jos alkaa leimaamaan jotain tiettyä ihmisryhmää rikollisiksi, niin siitähän tietysti nalli napsahtaa. Mutta mitäs sitten jos kyseinen ihmisryhmä ihan oikeasti kunnostautuu rikollisuudessa? (Tämä kyseinen bussikuski jostain päin nettiä lukemani mukaan oli tainnut kyllä käsitellä muidenkin kuin vain somaleiden häiriökäyttäytymistä busseissa.)

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #1021 : pe 14.07.2017, 15:17:15 »

Pelkkä pummilla ajamisen esiinnostaminen tuskin oikeuttaisi potkuihin, mutta jos asian rodullistaa, jos sitä käyttää (rasistisesti)  lyömäaseena jotain vähemmistöä kohtaan, niin semmoinen voisi olla peruste potkuille. Jos vaikka on itse mukana luomassa videojulkaisuillaan ennakkokäsityksiä jostain ihmisryhmästä, niin muutkin kuskit kiinnittävät samaan ihmisryhmään enemmän huomiota kuin muihin ihmisryhmiin. - Ja se mihin ihmisryhmään enemmän kiinnitetään huomiota, siitä tietysti sitten bongataan helpommin ne pummilla ajavat tapaukset. (Ylipäätänsä ne asiat huomataan, joita erityisesti etsitään.) Olettaisin, että jossain bussikuskien ohjesäännössä voisi lukea jotain sellaista, että ketään asiakasta ei saa syrjiä esimerkiksi ihonvärin tai etnisyyden takia, vain omiin ennakkoluuloihin perustuen, vaan kaikkia pitäisi kohdella tasapuolisesti.

Juu, pelkkä poliittinen laillisessa puolueessa toimiminen tuskin on peruste potkuihin, mutta pikemminkin se, että esittää vihapropagandaa jostain vähemmistöstä, jos siis ratsastaa semmoisella keppihevosella rasistissa tarkoituksissa.
« Viimeksi muokattu: pe 14.07.2017, 15:23:03 kirjoittanut kertsi »

Paikalla Norma B

• Konkari
« Vastaus #1022 : pe 14.07.2017, 15:30:43 »

Pelkkä pummilla ajamisen esiinnostaminen tuskin oikeuttaisi potkuihin, mutta jos asian rodullistaa, jos sitä käyttää (rasistisesti)  lyömäaseena jotain vähemmistöä kohtaan, niin semmoinen voisi olla peruste potkuille. Jos vaikka on itse mukana luomassa videojulkaisuillaan ennakkokäsityksiä jostain ihmisryhmästä, niin muutkin kuskit kiinnittävät samaan ihmisryhmään enemmän huomiota kuin muihin ihmisryhmiin. - Ja se mihin ihmisryhmään enemmän kiinnitetään huomiota, siitä tietysti sitten bongataan helpommin ne pummilla ajavat tapaukset. (Ylipäätänsä ne asiat huomataan, joita erityisesti etsitään.) Olettaisin, että jossain bussikuskien ohjesäännössä voisi lukea jotain sellaista, että ketään asiakasta ei saa syrjiä esimerkiksi ihonvärin tai etnisyyden takia, vain omiin ennakkoluuloihin perustuen, vaan kaikkia pitäisi kohdella tasapuolisesti.

Juu, pelkkä poliittinen laillisessa puolueessa toimiminen tuskin on peruste potkuihin, mutta pikemminkin se, että esittää vihapropagandaa jostain vähemmistöstä, jos siis ratsastaa semmoisella keppihevosella rasistissa tarkoituksissa.

Tummentamastani kohdasta: sittenpähän jäävät rötösherrat kiinni.  ;D

Entä jos kuvaa kaikki bussiintulijat? Silloinhan on pummilla matkustajista tai sitä yrittävistä itsestään kiinni jos he sieltä erottuvat - sillä että yrittävät sitä rikosta. Jos lähtisin itse tonkimaan ja selvittelemään ihmisten touhuja, tekisin varmaan juurikin näin. Järkkäisin matskua tasapuolisesti kaikista, ja jos siellä sitten rikollisuus rehottaa, niin olisi täysin rikollisten omaa syytä ja ongelma. Esittäisin siis itse viatonta?

- Lapinlahden linnuilla taisi olla joku sketsi jossa hesalainen mies kiukkusi siitä että maalaiset Hesaan tullessaan eivät osaa maksaa liikennevälineissä oikein, ja että mikä helvetti siinä oikein on. Nykyään nämä joilla on loputtomasti ongelmia ovat ulkomaalaisia. Vaikken siis PK-seudulla asukaan, niin onhan noita minunkin aisteihini osunut. En välttämättä kuule mikä marina bussin etuosassa on meneillään, kun en yleensä istu itse edessä (mummopaikoilla), mutta aina silloin tällöin joku näytelmä siellä ovella käydään. Joku romaniryhmäkin taisi kerran käydä "neuvottelemassa" lipuista. Tällainen ärsyttää, kun hinta on se mikä se on, ei sitä tinkaamaan aleta.

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #1023 : pe 14.07.2017, 17:21:32 »
Erään firman bussikuski on sanottu irti, hän itse kertoo somessa syynä olleen että hän on firman mukaan rasisti. Miehen nimi ei ole suomalaisperäinen, mutta mistään ei käynyt ilmi mistä hän itse on lähtöisin. Joka tapauksessa tämä rasismi hänellä ilmeni niin että hän on videoinut mm. somalien tempauksia bussissa. Tässä näitä tempauksia miehen itse kertomana:

LAINAUS:
En tiedä, onko alaikäisistä asiakkaista otetut videot ja niiden julkaiseminen youtubessa riittävä syy potkuihin. Mutta eiköhän se rasismi kuitenkin ilmennyt pikemminkin siitä, että julkaisi ne videot (ilmeisesti vihapropagandatarkoituksessa?) nimenomaan rasistisessa roskajulkaisussa, mv-"lehdessa", joka on tunnettu mm. keksityistä "uutisistaan", joilla pyritään nostattamaan vihaa, halveksuntaa tms. ulkomaalaistaustaisia kohtaan.

Tai mistäs sitä tietää, jos työnantaja olisi närkästynyt ko. henkilön poliittisesta toiminnasta Perussuomalaisissa, muistaakseni hän on ollut ainakin ehdokkaana jossain vaalissa: meinaan, jos hän on ottanut keppihevosekseen tietyn matkustajaryhmän, ja omien poliittisten tarkoitusperien takia esittää valikoitunutta ja vääristynyttä "tietoa" heistä?

Kuitenkin nimen perusteella kuski itsekin saattaa olla maahanmuuttajataustainen. Jos hän puuttuu muiden maahanmuuttajien rötöstelyyn, eli pummilla ajeluun (jopa asiakirjojen väärentämiseen, mitä lienee käyttää tekaistua bussikorttia), niin aika jännää että siitä hyvästä lähtee duuni alta. Hänhän voisi, JOS on maahanmuuttaja, itse käräyttää työnantajansa rasistisin perustein annetuista potkuista.
Vain jos kantasuomalaiselle kuskille moinen käytös olisi sallittua?

Paikalla Norma B

• Konkari
« Vastaus #1024 : pe 14.07.2017, 19:58:44 »

LAINAUS:

Vain jos kantasuomalaiselle kuskille moinen käytös olisi sallittua?

Ihme logiikkaa. Nimenomaan näin päin että maahanmuuttajataustaisella luulisi olevan oikeus - jos ei kellään muulla - arvostella maahanmuuttajien toilauksia. Vai onko näissä muuttajaryhmissä jotain luokituksia että tietyt reppanat ovat aina kaiken arvostelun ulkopuolella, koska ovat niin helvetin reppanoita ja täysiä lapsia etteivät voi olla vastuussa tekemisistään. Pai, pai, sili, sili.

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #1025 : pe 14.07.2017, 21:23:33 »
No ei. Maahanmuuttajallakaan ei ole oikeus olla rasistinen.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #1026 : pe 14.07.2017, 21:51:54 »

- Lapinlahden linnuilla taisi olla joku sketsi jossa hesalainen mies kiukkusi siitä että maalaiset Hesaan tullessaan eivät osaa maksaa liikennevälineissä oikein, ja että mikä helvetti siinä oikein on....

Ilmeisesti ulkopaikkakuntalaiset sentään yrittävät maksaa, kun taas Hgissä asuvat "tietyt ryhmät" yrittävät välttyä maksuilta. Noita "maalaisia" Helsinki tarvitsisi enemmän!
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #1027 : pe 14.07.2017, 21:54:06 »
Antisemitismi on yksi sitkeimmistä rasismin muodoista. Tunnetusti se oli hyvin suosittua mm. Natsi-Saksassa Vaan ketkäs ovat antisemitistejä nykyisin? Suomessa asiaa ei liene tutkittu, mutta Ruotsissa, Ranskassa, Saksassa Britanniassa. Eniten antisemitistejä löytyi muslimeista ja seuraavaksi eniten vasemmistolaisista. Niin se maailma muuttuu.
http://www.smp.se/ledare/det-osynliga-vansterhatet/

Kaikki tuon tietävät, mutta kyseessä on asia, jota ei ilmeisesti pitäisi sanoa ääneen.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Paikalla Norma B

• Konkari
« Vastaus #1028 : pe 14.07.2017, 22:22:17 »

Mitä rasismia se on että puuttuu rikoksiin? Jos kuvaa kaikki bussiintulijat ja nimenomaan rikolliset tekevät rikoksia, niin se on rikollisten vika.

Mutta tietty jos se kuski on kuvannut vain tietyn kansallisuuden omaavia, niin sitten sen voi mieltää vääräksi. Minä en tiedä onko hän keskittynyt vain somaleihin, vai onko kuvannut kaikki.

Poissa mikainen

• Konkari
« Vastaus #1029 : pe 14.07.2017, 22:36:27 »

Mitä rasismia se on että puuttuu rikoksiin? Jos kuvaa kaikki bussiintulijat ja nimenomaan rikolliset tekevät rikoksia, niin se on rikollisten vika.

Mutta tietty jos se kuski on kuvannut vain tietyn kansallisuuden omaavia, niin sitten sen voi mieltää vääräksi. Minä en tiedä onko hän keskittynyt vain somaleihin, vai onko kuvannut kaikki.

En tiedä onko tuollaisen videon julkaiseminen laillista ylipäätään, mutta luulen, että sen julkaiseminen mv-sivustolla oli ainakin vikatikki.

Enkä tiedä minäkään onko keskittynyt somaleihin vai ei.

Paikalla Norma B

• Konkari
« Vastaus #1030 : pe 14.07.2017, 22:40:29 »

En tiedä onko tuollaisen videon julkaiseminen laillista ylipäätään, mutta luulen, että sen julkaiseminen mv-sivustolla oli ainakin vikatikki.

Joskus kuitenkin videoiden julkistaminen on hyvä asia. Voi vaikka jotain muutosta saada aikaiseksi, jos ei muuten mene rötöstelijöille viesti perille. Ja tämä koskee kaikkia kantasuomalaisiakin. Tarkemmin en halua kertoa kun menee omalle paikkakunnalle, mutta "eräs tilanne" videoitiin ja kyllähän siitä haloo nousi. En muista että sen koommin olisi vastaavasta tarvinnut kenenkään enää valittaa, kun tietty ei-toivottu toiminta julkistettiin kaikelle kansalle.

Poissa MrKAT

• Konkari
« Vastaus #1031 : pe 14.07.2017, 23:52:29 »

Me jotka emme katso emmekä tiedä mitään voimme siis ihmetellä pitääkö tämän katselijan lausuma paikaansa:

Petteri Halttunen
Ainakin yhden videon katsottuani, ei tuo homma kuskin osaltakaan aivan putkeen mennyt.

Siinä kaveri nälvi jotain Allahiin liittyen, kieltäytyi myymästä kahdelle somalille kertalippua ja möykkäsi näille tarpeettoman suureen ääneen että häipyvät bussista.

Mikäli joku väittää tuota asialliseksi käytökseksi ja ettei tilanteessa ollut mitään agitointia tai kärjistämistä, niin omiaan veistelee.
...
Petteri Halttunen
Ei yhteiskunnallinen status tai rotu mikään mittari tai vastakkainasettelun paikka olekaan. Katsopas vaikka YouTubesta video jossa kuljettaja mesoaa kahdelle somalinaiselle. Kyllähän tuo menee jo rasistisen nälvimisen puolelle kun ivataan toisten uskontoa. Toisella videolla kaveri korostaa somalikundeille kuinka suomalaisetkin ostavat lippunsa. Somalinaisille ei sellaisia suostunut edes myymään. Mikäli noilla eväillä ei sällin ulosannista löydä rassikan piirteitä, niin fuulaa vain itseään.

- http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707142200265956_u0.shtml

Jos tuo pitää kutiansa niin minäkin antaisin tuommoiselle "asiakaspalvelijalle" potkut. Kai nyt jokaiselle on selvää (jatkumon ulkopuolella tuolla ulkona ainakin) ettei asiakkaan uskoa, ulkonäköä, lihavuutta jne ei aleta nälvimään*.
  Jotenkin vaikuttaa että persukuskin kamelinselkä on katkennut jo aikaa sitten ja sitten kun työnantaja huomaa videot kun tulee julkiseksi niin lopulta siltäkin kamelinselkä on katkennut. Ei siis ainoastaan yhden videon takia...

*Vaikka monet lihavat huijais niin lihavia ei aleta sättimään asiakas-ihmisryhmänä, vielä vähemmän julkisesti videoilla.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #1032 : la 15.07.2017, 00:50:56 »
Kunhan eivät matkusta ilmaiseksi, koska silloin matkustavat meidän rahoillamme.
goo

Poissa MrKAT

• Konkari
« Vastaus #1033 : ma 17.07.2017, 00:29:11 »
"Mistä hemmetistä tässä on kyse?!?!"  oli ensi ajatukseni kun ajatukseni sekoitti äskeinen Venäjän nootti johon tämän ao jutun sekoitin. Mutta jutussa kyse ei ollutkaan siitä vaan rasistisesta bussikuskista ja voin toistaa tuon ihmettelyni edelleen koska bussikuskilta on(?) väitetysti löytynyt yhteyksiä Donetskiin ja Venäjän ulkoasiainministeriin:

Tunnollinen kuski Gleb Simanov: uhri vai syötti?
Vuoden 2017 huhtikuussa surffatessani Facebookissa törmäsin Gleb Simanovin nimeen hieman yllättävässä kontekstissa: hän jakoi selvästi venäjämielisen Olga Tchizhik-Kinnusen vetoomuksen Suomen venäläisiin, jossa ks. Olga pyysi lähettämään hänelle tietoa ”russofobia -tapauksista” toimittaakseen ne Venäjän ulkoasiainministeri Sergei Lavroville. En ehkä kiinnittäisi siihen sen enempää huomiota, mutta pian sen jälkeen FB-ystäväni Kerkko Paananen jakoi linkin, joka todisti Glebin vierailun tunnistamattoman Donetskin tasavallan edustustoon Prahaan. Yllätyin jälleen ja
...
Gleb Simanovin Nobina -potkujen ”tunnusmerkit” periaatteessa voisivat sopia Venäjän medialle: Gleb on venäläistaustainen, hän yritti olla rehellinen ja häntä on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti. Hieman vaihtelua huostaanottokisoihin, joista viimeisin oli propagandan mielestä selvä epäonnistuminen ja lisää jännitystä jo meneillä olevaan noottikriisiin.

Ottamatta kantaa Gleb Simanovin poliittisiin mielipiteisiin toteaan, että hänen näkyvä asettumisensa ”suvaitsevaisuuden” uhrin asemaan voi tehdä hänestä propagandan syötin jota käytetään Suomea vastaan ei pelkästään venäläisessä, ...

- US-blogi, Polina Polykova

Kyseessä on siis se sama Perussuomalaisten ehdokkaana ollut bussikuski Gleb Simanov, jonka Norma aiemmin nosti esiin.
Erään firman bussikuski on sanottu irti, hän itse kertoo somessa syynä olleen että hän on firman mukaan rasisti. Miehen nimi ei ole suomalaisperäinen, mutta mistään ei käynyt ilmi mistä hän itse on lähtöisin. Joka tapauksessa tämä rasismi hänellä ilmeni niin että hän on videoinut mm. somalien tempauksia bussissa. Tässä näitä tempauksia miehen itse kertomana:  ...

Onko kyseessä joku salainen operaatio ja ajankohta osuu nootin kanssa? Jos olisin salaliittoteorioihin kallellaan niin herkkua tarjolla mutta nyt  olen vain hämmentynyt.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #1034 : ke 26.07.2017, 01:56:52 »
Vietin toissa yön ”retkiolosuhteissa” erään aluksen hytissä ja valvoin pitkään sängyssäni saamatta unta. Mielessäni liikkuivat monenlaiset asiat. Yksi teema oli rasismi, eli mieleeni tuli rasistisiksi määriteltyjä ajatuksia.

Mietin aihetta käsitteleviä foorumikeskusteluja ja sitä, mitä argumentteja rasismin vastustajilla on esittää näkemystensä tueksi. En keksinyt muuta kuin sen, että huudetaan rasismia ja rasistia ja suljetaan – jos mahdollista – rasisti pois keskustelusta.

Kun valvoin yöllä sängyssäni ja mietin näitä asioita, mieleeni tuli suihkumatkustajakoneen moottori. Tiedättehän, ne isot pöntöt useimmiten koneiden siipien alla. Saksalaiset käyttivät suihkumoottoreita ensimmäisen kerran taistelutoiminnassa ME 262 hävittäjissä toisen maailmansodan loppuvaiheessa. Suihkumoottoreiden käyttöikä oli tuolloin vain muutamia kymmeniä tunteja. Wikipedia kertoo asiasta seuraavaa:

”The engine operating lifetime of 50 hours was severely decreased due to the shortages of strategic material especially in metals for ferritic heat-resistant steel with addition of silicon or aluminium, that could resist high temperature up to 1700° Celsius. However, with adequate maintenance between the major overhauls, a pilot could expect an engine life of 20–25 hours from the 004's.”

Viimeksi mainittu numero viittaa koneen tyyppimerkkiin ”Jumo 004”.

Suihkumoottorit ovat kehittyneet paljon noista ajoista lähtien. On keksitty kestävämpiä materiaaleja. On käytetty tietokonetta suunnittelussa. Moottorin käyttötunnit ovat jotakin aivan muuta kuin 1940-luvulla.

Jotta yleensä pystyttiin rakentamaan ensimmäiset suihkumoottorit toisen maailmansodan kynnyksellä ja sen aikana, tarvittiin paljon edeltäviä keksintöjä ja insinöörityötä ja tiedemiesten laskelmia. Metallien tuntemuksen ja käsittelyn ja koneistamisen piti olla korkealla tasolla, jotta pystyttiin rakentamaan suihkumoottori, jonka osien on kestettävä kuumuutta ja rasituksia, ja jonka on käytävä tasaisesti erittäin suurilla kierroksilla.

Innovaatioiden keksiminen ja tieteellinen kehitys, johon suihkumoottorit perustuvat, on kestänyt satoja vuosia. Sitä ovat vieneet eteenpäin huippuälykkäät ihmiset, ja se on ollut mahdollista vain sen tyyppisessä yhteiskunnassa, jossa on rahaa ja yhteistyökykyä ja taitavia työntekijöitä ja tarvittavat organisaatiot asioiden eteenpäin viemiseen. Jokaisessa vaiheessa ja jokaisessa merkittävässä asiassa tarvitaan älykkyyttä. Kaiken tämä yhteisen älykkyyden tulosta ovat niin suihkumoottorit kuin tietokoneet kuin avaruusraketitkin eli toisin sanoen nykyaikainen huipputekniikka, joka näkyy joka puolella elämässämme.

Mitä tekemistä edellä kerrotulla on rasismin kanssa, joku ehkä ihmettelee. Ehkä seuraava kysymys selittää asian.

Miksi suihkumoottoreita ja tietokoneita ja avaruusraketteja ja muuta huipputekniikkaa ei ole keksitty ja kehitetty eräällä tietyllä mantereella?

Rasistisena pidettävä vastaus on se, että tuon mantereen asukkaiden keskimääräinen älykkyys ei ole riittänyt korkeamman teknologian keksimiseen ja kehittämiseen. Älykkäitä yksilöitä on toki ollut, mutta muutama älykäs ihminen ei pysty tekemään paljon, jos apuna ei ole riittävän paljon yhteistyöhön kykeneviä ja halukkaita taitavia ihmisiä. Jos näin ei ole, voidaan keksiä lähinnä sen tyyppisiä asioita, joita keksijä voi itse kokeilla ja rakentaa. Tällaisia ovat jousipyssyt, keihäät, saalisansat ja muut tämän tyyppiset asiat. Mutta moderni terästehdas olisi jo mahdoton toteuttaa, koska ajatuksen keksijän pitäisi saada suuri määrä ihmisiä uskomaan asiaan ja tekemään se hänen apunaan ja hänen johdollaan. Hänellä pitäisi olla käytettävissään joukko hänen kaltaisiaan älykkäitä keksijöitä ja kokeilijoita, jotta jotain alkaisi tapahtua. Ja tietenkin tarvittaisiin myös rahaa ja ympärille taloudellinen järjestelmä, jonka avulla rahaa voisi saada kerättyä.

Terästehdas ei ole tietenkään mahdoton silloin, jos ulkopuoliset rahoittavat ja suunnittelevat ja rakentavat sen, ja vain perustoiminnat käynnistymisen jälkeen jäävät paikallisten tehtäväksi. Jos ulkopuoliset poistuvat, tarvittavaa uudistumista ei tapahdu, ja tehdas alkaa mennä rappiolle, ja sen toiminta loppuu. Eli ei kannettu vesi kaivossa pysy, niin kuin sanonta kuuluu.
« Viimeksi muokattu: ke 26.07.2017, 01:59:38 kirjoittanut Kopek »

Paikalla Norma B

• Konkari
« Vastaus #1035 : ke 26.07.2017, 21:48:19 »
Näin tänään kaksikin näitä Kopekin pelkäämiä mulattipikkulapsia, kummallakin tavallisen näköinen suomalainen äitee mukana. Toinen naisista oli hivenen samannäköinen kuin minä, joten yritin salavihkaa vilkuilla lasta että näkisin miltä näyttäisi mulattilapsi jos minä olisin sellaisen pusannut. Toisen lapsen hilluessa järvessä onnessaan sitä vaan mietti että mitenkähän tässä nyt pitäisi olla. Jos yrittää olla kuin ei näkisi lasta, niin se on rasismia, koska maahanmuuttajat ovat valittaneet että "ei edes kohti katsota" (tosin nämä ovat olleet kalpeanaamamussukoita eli eivät afrikkalaisperäisiä ihmisiä). Jos taas menee tuijottamaan, niin siitäkin voi joku hermostua. Lopulta hermostuu itse kun ei ei tiedä mihin silmänsä laittaisi. Pitäisi vain unohtaa koko helvetin rasismillä pelottelu, niin kaikilla olisi paljon mukavampaa.

Minustakin afrikkalaista perimää omaavat lapset ovat kauniita. En tiedä mikä siinä sitten on. Sellainen ruskea lapsi on vaan herttaisempi kuin iänikuiset vaaleanpunaiset porsaanpenikat. Mutta koska en pidä mustia miehiä erityisen kiihottavan näköisenä, niin minun osaltani mulatin laitto olisi jäänyt jos olisin lapsia halunnutkin. En tiedä sitten olisiko mulatin kanssa laittanut jonkun varttimustan lapsen.  ;D Toisaalta en ole kauhean lääpälläni kiharaan tukkaan. Lapsella se kyllä menee, mutta siis jälleen kerran miehellä: ei kiitos.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #1036 : ke 26.07.2017, 23:49:21 »
Monikulttuurisessa yhteiskunnassa noita ei saa tuijottaa, mutta yhtä lailla heidän ignoroiminenkin voi olla rassistista. On tässä valkonaamalla aika vaikeeta, kun ei tiedä miten olla olematta rassisti... 8)

Jos kulkisi omalla autolla ja jättäisi nuo julkiset liikennevälineet...?
goo

Paikalla Norma B

• Konkari
« Vastaus #1037 : to 27.07.2017, 11:42:07 »
Eihän julkisissa liikennevälineissä ole tuijotteluongelmia jos istuu penkille jonka edessä on toisen penkin selkänoja.

Poissa hibiscus

• Konkari
« Vastaus #1038 : to 27.07.2017, 11:46:47 »
Monikulttuurisessa yhteiskunnassa noita ei saa tuijottaa, mutta yhtä lailla heidän ignoroiminenkin voi olla rassistista. On tässä valkonaamalla aika vaikeeta, kun ei tiedä miten olla olematta rassisti... 8)

Minä ymmärrän oikein hyvin, miksi sinun on vaikeata olla olematta rasisti. Se ei sinun kohdallasi ole vain vaikeata, vaan se on mahdotonta.
"Sosiaalipsykologia ja pedagogia tarkoittaa että tarhan tätiä totellaan."

Sepe

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #1039 : to 27.07.2017, 12:31:00 »

Eihän se tuijottamis- poiskatsomisasia ole yhtään erilainen valkonaamaisten suomalaisten suhteen. Täsmälleen samaan tapaan on löydettävä se oikea kohti ja ohitse katsomisen taso. Samaa sitten voi soveltaa kaikkiin - oli kyseessä sitten hassusti pukeutunut, jollain lailla vammainen, erityisen kaunis tai julkisuudessa tunnettu henkilö. Jos osaat katsoa sopivasti suomalaisia riippumatta siitä, onko naama tv:stä tuttu tai vain hämärästi mahdollisesti jostain sinulle tuttu tai mistä tahansa syystä jollain tavalla kiinnostava tyyppi, niin osaat katsoa "ihan oikein" myös maahanmuuttajia. Kaikesta tarvii tekemällä tehdä itselleen ongelmaa. ( On muuten aika suomalaista pohtia sitä, mitäköhän toi maahanmuuttaja musta ajattelee, kun mä katson/ en katso. Miksi tämä vaivaa teitä?)