Kirjoittaja Aihe: Batesin motelli  (Luettu 46739 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hartsi

• Konkari
Vs: Batesin motelli
« Vastaus #780 : su 08.04.2018, 21:47:05 »
Sekä iho että silmät ovat pirun kovilla, kun saunoo ja lutraa hallilla. Toisaalta myös avannon jääkylmä vesi ärsyttää ihoa.

Eikä hengitystietkään oikein tykkää varsinkaan siitä, kun uimahallista siirtyy kunnon pakkaseen, inha tunne varsinkin nenässä.

Henggitystiesi ovat g-äänteesi jatkuvan turhan käytön takia jumittuneet takalukkoon.

Kokeile irrottaa henGitystiesi sitä aiheuttavasta kylmän ilman virtauksesta niin pääset irti inhan tunteestasi.
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #781 : su 08.04.2018, 22:44:26 »
... seuraavana aamunakin haisen yhä kloorille omaan nenääni ...
Viimeksi viikolla uimahallissa käydessä lueskelin seinältä jotain auktoriteettitekstiä, jossa sanottiin, että kloorinhajun tarttuminen altaasta hiuksiin ja ihoon viittaa huonoon peseytymiseen. Että kloori tarttuisi erityisesti epäpuhtauksiin. Altaasta löylyyn tullessa  esim. mukana tuodusta uimapuvusta kloori höyrystyy joka saattaa olla haitaksi kloorille herkemmille. Aika vähän minun käymissä halleissa nykyisin kloori tuoksuu.

Siinä käsityksessä olen että verensokeritasoa saunassa käynti laskee siinä kuin kuin fyysinen harjoituskin, siis tuon rasituksen lopuksi. Ja vielä enemmän laskee verenpainetta.

Minä kyllä peseydyn uimahallissa, mutta en raahaa sinne mitään pesuaineita, ja jos niin tekisin, niin en pääsisi sieltä ikinä ulos. Näetsen käyttämässäni hallissa vettä tulee niin tuskastuttavan nihkeästi ja haaleana vaikka miten vääntelisi hantaakeja, että ei se nyt ihme olisikaan jos ei siellä kunnolla puhtaaksi tule! Jos siellä sutisi pesuainetta ympäri kroppaa, ei pääsisi siitäkään eroon, se on varma. Luulen että lämpötilalla on aika paljon merkitystä, koska tuntuisi että kylmemmällä vedellä ei ikinä tule niin puhtaaksi kuin lämpöisellä. Mutta sitä en tosiaankaan tajua että kun kotona saan ihan kunnollisen suihkun, niin sekään ei auta ja vielä seuraavana aamunakin haisee kloori. Toisaalta minulla on ultraherkkä hajuaisti. (Vaatteetkin vaihdan uimahallikeikan jälkeen, eli en pidä kotona samoja joissa tulin hallista kotiin.)

Nyt on ollut jotain juttua että sen käyttämäni hallin allas on jotenkin menossa pilalle ja vanhenemassa täysin, joten lieneekö sillä sitten merkitystä. Olen siellä vuosikausia rampannut ja tuntuisi siltä että jälkiärsytys on tullut vaan pahemmaksi. Olen toki atoopikko ollut lapsesta asti, mutta en oikein usko että iho tulee vanhemmiten herkemmäksi. Taikka mistä minä tiedän.

Verenpaineen heittely saunassa voi olla hyvinkin mahdollista. Nimittäin joskus olen kyllä saunareissuilla (niillä järvenrantaan sijoittuvilla joilla saunon ja uin 50/50 yli 2 t putkeen) alkaa välillä kyllä kokolailla huipata. Toisinaan vaikea tulla järvestä ylös kun tassu vähän vippaa. Kylmin vesi jossa saunan yhteydessä uin on 8-asteista. Ilman saunaa uimiseen käy 10 - 12-asteinen vesi.

Nuoresta asti olen myös ollut sellainen että silmissä mustenee jos nousen kyykystä ylös.

Ai niin ja ei sitä uimapukua todellakaan tuoda altaasta saunaan, ärkele! Päässäni pidän uimalakkia koko hallireissun ajan.
« Viimeksi muokattu: su 08.04.2018, 22:48:11 kirjoittanut Norma B »

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #782 : ma 09.04.2018, 00:01:07 »
Nyt muistin miksi uima-asua ei pidä viedä saunaan myöskään ennen altaaseen menoa. Siinä kulkeutuu hikeä altaaseen. Niissä on on yleensä automaattilaitteet jotka säätävät kloorin määrää veden likaisuuden mukaan. Osin vettä puhdistetaan otsonilla - myrkky sekin, mutta täydennetään kloorikäsittelyllä täällä. Välillä käyn koululla uimassa ja siellä on vedessä kummallinen moottoriöljyn haju. Pesutiloissa tulee siellä vettä napista painaen tilaamalla hiljainen lirahdus. Kunnon hallien pesumahdollisuus on ihan toista maata, saunojakin valittavaksi saakka.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #783 : ma 09.04.2018, 09:42:20 »
Minä käyn halvimmassa hallissa mikä koko seudulta löytyy, että sekin selittänee paljon. Kyllähän ne altaat välillä yököttää (kunto- ja terapia-allas) kun niissä on hm... kaikenlaista. Ei sentään verisiä laastareita, kun siellä on roskis missä lukee että tähän laastarit ja purukumit.

No, kerran kuussa minä vain olenkin hallissa käynyt, tuntuu vaan nahkalle olevan sekin liikaa. Järvistä en muista ikinä mitään syyhyjä saaneeni. Kerran alkoi bikinit haisemaan ihan kummalle ja siitä hajusta ei meinannut päästä millään eroon. Muuta syytä en keksinyt sille kuin levän. Olen monessakin leväisessä jorpakossa kyllä mulinut, eikä se yleensä mitään kestolemua aiheuta. (Tapanani ei ole uida suu auki, joten en jätä levähitusten vuoksi uimista väliin jos ja kun olen jälleen kerran nähnyt suunnattomasti vaivaa päästäkseni perille asti johonkin lempparirantaani, kaikki kamat mukana ja bussilla jne.)