Kirjoittaja Aihe: Batesin motelli  (Luettu 12124 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma B

• houru
  • Konkari
  • susi kukassaan
Vs: Batesin motelli
« Vastaus #40 : ma 28.03.2016, 23:05:23 »
Alan kyllä olla sellaisessa kantturakunnossa että noinkohan tästä vielä tulee kalua.

Painoni on aikuisen elämäni varrella vaihdellut välillä 52 - 68 kg. Painavimmillanikaan en ylittänyt maagista kaksivitosen rajaa BMIssä, mutta sain silti läskivekit käsivarsiin ja vyötärölle. Ei ollut hyvä. Alimmassa painossani, johon painoni on romahtanut kolmesti voimakkaan stressin seurauksena, näytin puolestaan keskitysleiriltä karanneelta. Ei hyvä.

Vuodesta 2010 olen kesäisin ollut hoikka tai hoikahkon normaali, ja talvet normaali. Viime talvena näytti jo vähän lässähtäneeltä olemus, nyt vieläkin lässähtäneemmältä. Kun en varsinaisesti ole kiinnostunut mistään valtavasta ja tietoisesta vaivannäöstä fittiyden eteen, niin ainoa syy miksi minusta on kesällä tullut enemmän ihmisen näköinen on ollut se että olen aloittanut uimisen toukokuussa, kävellyt joka päivä ja syöminen on luonnostaan jäänyt vähemmälle kun en ehdi olla kotona puputtamassa, kun pitää nauttia luonnosta ja kesästä. Mutta jokaisen talven jälkeen olen aina vaan hirveämpi haaska, joten joka kerta jännittää entistä enemmän että tuleeko sitä kesäkondista enää tänä vuonna.

Taannoin ihmettelin moneen kertaan että olenko läski vai enkö ole, kun vaaka näyttää jo vaikka mitä, mutta en äkkiseltään näytä pläskiltä kun seison suorana peilin edessä. Nyt kun menin jostain syystä siinä jotenkin kumartumaan, niin hyi helvetti. Jos en pidätä hengitystäni enkä jännitä lihaksia, alavatsa roikkuu kuin joku saatanan säkki etukumarassa asennossa. Vanhemmiten iho selvästi veltostuu ja jos sinne alle on mennyt keräämään laardia, niin tulos on kammottava. Ja ihan asennosta kiinni että se tökkää silmään kuin nyrkki.

Pitäisi kai olla kiitollinen siitä että minulla rasva kertyy nimenomaan ihon alle klassisen päärynävartalotyyppisesti, eikä sisäelimien päälle. Tämä kävi ilmi toissatalvena kun sain tutustua ilmaiseksi ihan aitoon, viralliseen laitteeseen joka mittaa kehon rasvaprosentin ja rasvan sijainnin.

No, jos ei enää tule kesäkondista, niin eipä sitten tule. Luomuna mennään, en minä jaksa alkaa rääkkäämään itseäni jotenkin erityisesti kun ei tätä ihmisrauniota ole edes kukaan läheltä katsomassakaan, hah.
Reippaina käymme rekkain alle.

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #41 : ma 28.03.2016, 23:27:43 »
Lakkaa nyt Norma miettimästä turhia asioita!

Jos minäkin olisin alkanut elämässäni murehtimaan tätä "ei niin täydellistä" kroppaani muiden juttujen lisäksi, niin 7.62 olis odottanut.

Leuka rintaan, ja kohti uusia pettymyksiä!
Mongo mogo...

Poissa Norma B

• houru
  • Konkari
  • susi kukassaan
« Vastaus #42 : ti 29.03.2016, 10:06:19 »
On tuo vatsa kyllä ihan litteä kun makaa aamulla sängyssä. Kai siellä vaan tavara törröttää miten sattuu, ties vaikka sisäelimet, asennosta riippuen. On niin löysät nuo vatsalihakset siis.

Mitenkähän tämän nyt kuvailisi. Minun kehosta "murehtimiseni" on ajanvietettä jota harrastan mieluummin kun murehdin jotain oikeasti merkittävää asiaa. Taannoisessa ulkonäöstään kiinnostuneita nuoria brittimiehiä käsittelevässä dokumentissa oli joku äklön "hyvän" näköinen poitsu joka otti varmaan joku sata selfietä päivässä, käytti tukkansa laittoon vähintään tunnin ja touhusi ja touhusi kokoajan pärstänsä parissa. Ne jotka malttoivat katsoa dokun alkua pidemmälle saivat kuulla että häneltä oli koulussa hakattu nenä kirjaimellisesti poskelle kahteen kertaan ja sen vuoksi häntä ahdisti edes liikkua seudulla jossa hän oli koulunsa käynyt. Tämän lisäksi hänen rakas veljensä, jota hän piti sielunveljenään, oli kuollut ja sehän tietysti oli ylitsepääsemätön tuska.

On ihmisiä jotka käyvät oman kehonsa kimppuun tai joilla näkyy kropasta tavalla tai toisella jos on paha olla. Joku saattaa alkaa näännyttämään itseään hengiltä, toinen päinvastoin tekee kaikkensa että keho olisi mahdollisimman priima. Kun minulla oli teininä vaikeaa, melkeinpä helvetillistä (henkisessä mielessä), aloin vihaamaan kasvojani. Omasta mielestäni siihen on/oli  konkreettinen syykin: eivät niistä ilmeisesti muutkaan pitäneet. Yhden luokan luokkakuvassa kaksi poikaa katsoo osittain vinosti minua kohden, koska heitä ällöttää että koulun friikki seisoo siinä ryhmässä heitä lähellä. (Minkäs minä sille voin.) Koko loppuelämäni saan olla tietoinen siitä että minua inhottiin koulussa niin paljon että se piti luokkakuvaankin ilmiantaa, vaikka vahinkohan se heidän taholtaan tietysti oli, tai kuvaaja olisi voinut valita paremmankin kuvan. Kuvitelkaa itse kohdallanne, porukat, miltä se tuntuu kun sinua halveksutaan...

Hyvin helpostihan alitajunta, jollei peräti tajunta, järkeilee että jos olen vastenmielinen ja minua ei haluta lähelle, se johtuu kehostani. Kyllä minulle oli ihan tervetullut kokemus 40+ iässä että nakusaitilla kroppani alkoi kelpaamaan useillekin miehille. Vaikka sitä oli toki eksäkin kehunut silloin kun minulla ei ollut läskikausi menossa, niin silti. En ole enää pitkään aikaan saanut nakusaitista mitään irti, ja ne kehutkin ovat vain sellaista lypsämistä että heruisikohan edes tolta ämmältä. Kissa kiitoksilla elää. En hyödy siitä yhtikäs mitään onko vatsa litteä tai perse piukka. Mutta joskus se voi olla niitä ainoita iloja elämässä, jos ne ovat. Mitään minua ei erikoisemmin huvita tehdä niiden hyväksi, koska masentuneena ihmisenä en kumminkaan tuntisi mitään tyydytystä karseasta ja karmeasta rääkistä. Jos saan taas kesällä sivuvaikutuksena kelvollisen kropan ihan sen vuoksi että nautin uida ja on pakkokin kävellä että pääsee uimaan, niin ihan kiva.

Oli miten oli, elämässähän on aina kaikenlaisia tragedioita tulossa tai menossa. En viitsi viimeisimmästä tänne julkisesti alkaa hölöttämään, koska pelkään että joku sanoo jotain mistä poltan päreeni, enkä kaipaa enää yhtään enempää pahaa oloa. Tämä viimeisin juttu ei liity millään tavalla parisuhteisiin, että ei tarvitse kenenkään alkaa jäkättämään ja saarnaamaan mistään miesasioista nyt mitään!

Pienet asiat jokatapauksessa ovat helpompia, ja pienenpieni asia se on että millainen on vatsa taikka perse taikka reidet. Vaikka aika heviä shittiä pystyn analysoimaan esiin sitäkin kautta (kuten tuon itseeni kohdistuneen halveksunnan - ei alitajunnalle voi sanoa että ei sillä ole enää mitään merkitystä miten jotkut teinipojat käyttäytyivät, koska alitajunta ei tunne aikaa!), niin on sekin siedettävämpää kuin jotkut muut asiat elämässä. Ainakin sitä pystyy käsittelemään.
« Viimeksi muokattu: ti 29.03.2016, 10:07:11 kirjoittanut Norma Bates »

Tuco

• Vieras
« Vastaus #43 : ti 29.03.2016, 12:50:02 »
En viitsi viimeisimmästä tänne julkisesti alkaa hölöttämään, koska pelkään että joku sanoo jotain mistä poltan päreeni, enkä kaipaa enää yhtään enempää pahaa oloa. Tämä viimeisin juttu ei liity millään tavalla parisuhteisiin, että ei tarvitse kenenkään alkaa jäkättämään ja saarnaamaan mistään miesasioista nyt mitään!

Ne saarnat ja jäkätykset ovat usein vain kömpelöitä yrityksiä osoittaa myötätuntoa. Ei ole meidän miesten vahvin laji.

Poissa Norma B

• houru
  • Konkari
  • susi kukassaan
« Vastaus #44 : ti 29.03.2016, 19:03:12 »
En viitsi viimeisimmästä tänne julkisesti alkaa hölöttämään, koska pelkään että joku sanoo jotain mistä poltan päreeni, enkä kaipaa enää yhtään enempää pahaa oloa. Tämä viimeisin juttu ei liity millään tavalla parisuhteisiin, että ei tarvitse kenenkään alkaa jäkättämään ja saarnaamaan mistään miesasioista nyt mitään!

Ne saarnat ja jäkätykset ovat usein vain kömpelöitä yrityksiä osoittaa myötätuntoa. Ei ole meidän miesten vahvin laji.

Tarkoitin lähinnä semmoisia saarnoja joissa ideana on se että pitää väkisin ottaa vaan joku mies, ihan sama kuka. On niin moneen kertaan vuosien varrella saanut kuulla sitä että ei muka kelpaa kukaan ja jäkäti jäkäti, vaikka eihän nyt kokonaista ihmissuhdetta sillä tavalla polkaista kasaan että vaan otetaan sinkkuna joku toinen sinkku ja tät's it. On tietysti ihmisiä joilta tuo onnistuu, ovat kai yleensä aika ekstrovertteja ihmisiä jotka eivät paljon rassaa päätään turhien pohtimisella. Sitten vaan aletaan oleen ja paneen, ja sitä kestää minkä kestää.

Mjulkulle henk.koht. se tokaisu ei sitten ollut, enkä usko että hän alkaa saarnaamaan, eli siis se oli sitten kaikille. On sen verran nyt kaikenlaista elämässä että ei koko hemmetin sinkkuus/suhde-asia ole ollenkaan päällimmäisenä mielessä. Sen takia en mieti omaa kehoani, vaan sen takia että sekin on parempaa miettimistä kuin mitä muuten on mietittävänä.

Poissa Norma B

• houru
  • Konkari
  • susi kukassaan
« Vastaus #45 : pe 01.04.2016, 11:59:56 »
Ainoa läppäri jonka olen koskaan omistanut on yksi Fujitsun raato, BIOS:n mukaan vuodelta 2002. Siinä toimii WinXP, tai toimisi jos ei kone menisi aina juntturaan kun sen kanssa yrittää jotain operoida, esim. asentaa sitä Windowsia... En ole rakkinetta käyttänyt pitkään aikaan ja aikoinaan se tuli ostettuakin käytettynä vähän sellaiseksi paskakoneeksi millä saa tehdä semmoisia mitä ei käyttökoneella viitsi tai uskalla. Viimeisin käyttöaihe taisi olla yksi ikivanha astrologiaohjelma joka ei pelitä uudemmilla wineillä.

Vuodesta 1998 asti olen ollut uskollinen pöytäkoneiden räplääjä, mutta nyt sitten vihdoin viimein ostin ensimmäinen upouuden kannettavan jolla aion operoida ihan normaalisti, ehkä hivenen rajoitetummin kuitenkin kuin peruskoneellani, koska tässä ei järin kummoisesti herkkuja ole. Itsekin jo havaitsin hivenen hankalaksi sen mitä oli arvostelussa mäkätetty tästä Lenovo 100S -koneesta että hiirestä puuttuu vieritystoiminto. FB:ssa se on heti harmillinen haitta kun pitäisi käydä läpi uusimmat kommentit eri ryhmissä. Kaivoin esiin yhden varahiiren, mutta siltä on tainnut mennä lopullisesti vintti pimeäksi, eli ei syttynyt valo, ei toiminut hiiri. Peruskoneen hiiren tötsää en viitsisi olla kokoajan kiskomassa irti. Ja letkuhiirtä en Luoja paratkoon ala käyttämään (semmoinenkin kamoista löytyisi).

Eilen ilmennyt langattoman yhteyden ongelma oli näemmä sillä ohitettavissa että kun kone ei kumminkaan huolinut yhteyteni salasanaa, niin sen saattoi sivuuttaa painamalla Mokkulasta yhtä näppäintä. Sitäpä en nyt sitten tiedä että vetelenkö tässä suojaamattomalla koneella. Eilen kun yritin sitä yhteyttä langattomasti koneeseen muodostaa, tuli pitkä lista käytettävissä olevista verkoista. Siellä oli jonkun tytönkin nimi, tyyliin "Maijan älypuhelin"! Olisivatko näiden kaikkien (joku alta 10 kpl) ihmisten yhteydet tosiaan olleet ulkopuolisen loisen käytettävissä?

Pöytäkoneellanikin saa Mokkulaan langattoman yhteyden, mutta sille salasana kelpaa (sillähän minä sen loinkin). Välillä yhteyden muodostumisessa kuitenkin on ollut ongelmia ja olen joutunut taistelemaan että pääsen nettiin, mutta samaa vikaa on ollut silloinkin kun olen kytkenyt Mokkulan suoraan koneen USB-porttiin

Jostain syystä tämän kannettavan välilyöntinäppäin ei välillä reagoi, tai sitten peukaloni osuu minne sattuu. Näin litteillä näppäimillähän en ole tottunut kirjoittamaan, joten aikansa se ottaa että tämä luonnistuu siinä missä "normaalin" näppiksenkin takominen sillä 10-sormijärjestelmällä johon olen koulutuksenkin saanut. (Tosin vasen peukalohan on kokolailla tyhjänpanttina...)

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #46 : pe 01.04.2016, 19:23:47 »

Sen jälkeen kun Microsoft päivityksillään sai Windows XP koneeni käynnistymättömäksi ja laitoin koneeseen Linuxin,  Windowsia olen käyttänyt työkoneessa jonka ylläpito on firman hoidossa. Win 10:een juuri en ole koskenut. Toisaallakin yhteysongelmiasi tuskittelit, mutta paljoa kertomasi perusteella ei osaa kommentoida.

Kun haluat kytkeytyä WiFi-yhteyteen (käytännössä termeillä WLAN, WiFi ja 802.11 tarkoitetaan samaa asiaa, vallalla olevaa langattoman lähiverkon toteutusta), sinulle näytetään käytettävissä olevat langattomien verkkojen verkkotunnukset (SSID), joita ei ole piilotettu. Muistaakseni kaikissa laitteissa joita olen nähnyt, on siinä yhteydessä tieto, onko verkko suojattu vai avoin. Suojattuun verkkoon liittyäksesi sinun on annettava ensimmäisellä kerralla salasana. Aikaisemmat verkkoon liittymiset muistetaan ja niihin yritetään yleensä automaattisesti uudelleen.  Voit vallan mainiosti laittaa omaan WLAN-tukiasemaasi (joka keromuksistasi päätellen lienee langattoman verkon tarjoava kannettava matkapuhelinverkon internetmodeemi) verkkosi nimeksi Norman namut, joka on helppo itsesi tunnistaa jos se alunperin oli 21z4933 tai laitteen tyyppinimi joita voi lähistöllä olla muitakin. Tämä langaton verkkosi tarkoittaa siis niitä laitteita jotka ovat WLAN-tukiasemaasi yhteydessä, joka puolestaan on yhteydessä internetyhteydentarjoajasi verkkoon. Ja tuollainen HotSpot WLAN-tukiasema "Maijan älypuhelin" voidaan tarjota älypuhelimesta ja se on ihan vastaava liittyä kuin tavallinen kiinteä tai liikkuva WLAN-tukiasema. Sellaisen jättämin avoimeksi ilman salasanaa on lähinnä typeryyttä. Jos sen kautta tehdään rötöksiä, tukiaseman pitäjään otetaan selvittelyssä yhteyttä. Puhumattakaan, jos älypuhelimen datapaketti on rajallinen. Avoimessa langattomassa verkossa voidaan myös seurata muiden käyttäjien tietoliikenne, mikä kelmejä kiinnostaa.

Salasana ei ole ainoa asia mikä pitää olla langattoman verkon tukiasemalla ja käyttäjällä yhteensopiva. Suositeltu suojaus langattomalle verkolle on WPA2 AES salakirjoituksella. Salakirjoitusavaimena toimii salasana (sille näkee erilaisia nimityksiä, esim. Pre-Shared Key PSK). Tämä ei kommunikoi aikaisemman WPA:n (WiFi Protected Access) TKIP salakirjoituksen kanssa. WPA:lle tunnetaan murtamiskeinot. Mutta jos sovellus tai laite ei toimi WPA2:lla niin vanhempaan on tyytyminen  Tuossa voisi olla yksi syy langattoman yhteyden ongelmiin.

Poissa Norma B

• houru
  • Konkari
  • susi kukassaan
« Vastaus #47 : pe 01.04.2016, 19:38:11 »
Mää en ymmärrä noista asioista yhtään mitään. Kun sain tuon uusimman Mokkulani, se alkoi toimimaan ihan sillä että painettiin nappia missä lukee WPS. Välillä olen pitänyt laitetta pistokkeen kanssa pistorasiassa ja hankkinut siis virtaskan sitä kautta, välillä koneen USB-portissa. Langaton se nettiyhteyshän puolestaan tietenkin lienee aina, tuli virta mistä hyvänsä. Mutta salasanaa värkki ei kysellyt kuin ollessaan koneeseen langattomalla yhteydellä, siis pistorasiassa(*. Jossain vaiheessa sitten loin kumminkin sinne jonkun salasanan kun luin jostakin jotakin. Mitään ohjeitahan en asiaan ole mistään saanut. Ainakaan tietääkseni.

Nyt kun uusi koneeni ei tuosta salasanasta perustanut, mikä sana vilahtaa Mokkulan pinnalla joka kerta kun siihen laittaa virrat, niin johtuneeko siitä että salasanaa ei ole luotu tällä koneella.

Tänään asensin pönttökoneelle Windows 8.1:n uudestaan, ja nyt sekään kone ei enää hyväksynyt Mokkulan salasanaa. Ainoastaan painamalla WPS-nappulaa sain yhteyden koneeseen, kuten olen saanut tällä läppärilläkin. Eli salasana on nyt aivan hyödytön, kun ilmeisesti joudun kiertämään sen. Vai onko tämä kiertämistä?

Onko yhteyteni suojattu kun Mokkulassa itsessään ON salasana, vaikka koneeni eivät sitä sanaa hyväksykään?

En tiedä kannattaako minulle yrittää näitä selittää kun en ehkä kumminkaan tajua. :P

*) Tai ei se aina ole kysellyt, se riippuu ihan siitä kai miten olen milloinkin itse räpeltänyt konetta asennettuani Windowsin uudestaan. Minullahan on tapana asennella sitä tuon tuostakin. Se on jo pitkä aika jos olen puoli vuotta asentamatta...
« Viimeksi muokattu: pe 01.04.2016, 19:39:49 kirjoittanut Norma Bates »

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #48 : pe 01.04.2016, 20:03:21 »

Tyly totuus: kun muu ei auta, käyttöohje on luettava.

Noin kyllä tietenkin on, että paljon jää käsittämättömäksi. Jos se jokin Mokkula on hankittu operaattorilta, aloittaisin hakemalla ohjeita operaattorin sivuilta, jos laitteen mukana ei tullut parisivuista lähes ymmärrettävää ohjetta.

Näissä yhteyksissä kuuluu aina muistuttaa, että reitittimen (tämän Mokkulan) hallinnointisalasana on turvallisuuden vuoksi aihetta vaihtaa alkuperäisestä. Ohjeen mukaisesti kirjaudutaan webbiselaimella mokkulassa olevalle html-sivulle jossa muutokset tehdään.

WPS:n heikkoudesta: https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/tietoturvanyt/2012/01/ttn201201041606.html

Poissa Norma B

• houru
  • Konkari
  • susi kukassaan
« Vastaus #49 : pe 01.04.2016, 20:08:36 »
Olen varmaankin tuon muutoksen tehnyt, mutta pitäisikö lie tehdä toisen kerran kun ei salasana koneille kerta kelpaa. Mitään ohjekirjaa en kyllä laitteen mukana saanut. En muista enää mistä sen salasanan vaihtojutun katsoin. Netistä?

Trendi tuntuu olevan se että laitteen mukana nykyään ei saa niin mitään. Tämän läppärinkään kanssa ei tullut kuin joku lappu missä oli lähinnä että mistä kone aukeaa ja mistä sen saa auki jos se ei aukea normaalisti. Ja maininta että akku kannattaa ladata kerran vuodessa täyteen. Mutta ei kerrottu että kauanko lataus kestää ja mistä tiedän että se on valmistunut. Pitänee etsiä joku ohjekirja netistä tällekin.

Tässähän ei edes ole Windowsia sillä tavalla kuin pöytäkoneessani, että jos tulee tarvis asentaa Win uudestaan, niin koneelta se ei onnistu. Pitäisi imuttaa netistä Windows 10 tikulle jos sille joskus tulee tarvista. Pitäisi hankkia tikku. Ja selvittää että kuinka tilava sen pitää olla.

Toista oli ennen kun tuli läjä levyjä. Oli Windows rompulla, oli näytönohjaimen ajurit ja jotain muuta sälää, vaikkapa joku Works. Jota en tosin koskaan ole käyttänyt, kun käytän aina Wordia. Käytin Word 7 -ohjelmaa siihen asti että joku kone ei sitä enää hyväksynyt, ja siirryin pitkin hampain Word 2007:ään. Saas nähdä kauanko sitä voi käyttää.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #50 : pe 01.04.2016, 20:33:26 »
WLAN-tukiaseman (reitittimen, Mokkulan) hallinnointisalasanalla (käyttäjätunnuksena monilla tukiasemilla on admin tai vastaava) ei ole mitään tekemistä sen salasanan kanssa joka WiFi-yhteyttä muodostettaessa on annettava, paitsi että senkin voi hallinnoinnissa vaihtaa. Kun vaihtaa, niin niille laitteille jotka nyt osaavat yhteyden muodostaa, uusi salasana sitten on myös syötettävä.

Siis ilmenikö ongelma niin, että läppärilläsikin näkyy valittavana, suojattuna sinun verkkosi (ja olet varma ettet yritä naapurin verkkoon, johon sinun salasanalla ei pääse). Kun kirjoitat sille sanasanan, saat ilmoituksen ettei yhteyttä voitu muodostaa (koska credentiaalit eivät täsmää). En ole paneutunut, mutta lukenut, että oman tukiaseman SSID:n ("verkon nimen") piilottamisella ei onnistuta parantamaan turvallisuutta, koska laite huhuilee ilman yhteyttä verkkoa ja huhuilu on kuultavissa ja voidaan tekaista sille nimelle avoin verkko toivossa että saadaan kaikki verkkoliikenne seuratuksi. Piilotettuun verkkoon ei liitytä listasta vaan kirjoittamalla itse piilotettu verkon nimi.

Tuskin laitteitasi tuntematta kovin pitkälle täällä osataan ongelmaa sevittää. Pakko selvittää juuri niiden laitteiden toimintaa.
« Viimeksi muokattu: pe 01.04.2016, 20:34:13 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Norma B

• houru
  • Konkari
  • susi kukassaan
« Vastaus #51 : la 02.04.2016, 12:28:49 »
Käsittääkseni olen aina yrittänyt valita nimenomaan oman verkkoni, enkä naapurin verkkoja, mistä nytkin liene todisteena se että ylipäätään kirjoitan nettiin.(*

Vaikka siis se WLANia varten annettava salasana mikä DNA:n jollain sivulla netissä on vaihdettavissa ei koneille eilen kelvannutkaan, WPS-näppäimellä pääsin kiertämään salasanan annon ja pystyin eilen käyttämään kumpaakin konetta niin että niillä oli langaton yhteys Mokkulaan. Mutta menin sitten tänään vaihtamaan salasanaa ja nyt en pääse lainkaan nettiin kannettavalla mikäli Mokkula ei ole siinä kiinni USB-piuhalla. Mokkulan ja kannettavan välinen yhteys ei siis pelaa. Netti pelaa: pöytäkoneella saan yhteyden Mokkulaan.

Soitin DNA:n tukeen ja kyselin asiaa. Ei osannut neuvoa. Kuulema jos yksi kone toimii, niin ongelman ei pitäisi olla Mokkulassa. Mutta mistä se yhtäkkiä olisi kannettavaan se ongelma tullut, kun eilen kummallakin pääsi nettiin? Neuvoja totesi että DNA:n kaupasta voi kyllä kysellä vielä kun Mokkulassa on takuukin vielä jäljellä. (Syytä ollakin, kun maksaminenkin on vielä kesken.) Nythän on niin niin että Mokkula on temppuillut koko sen vuoden jona olen sitä käyttänyt, eli välillä en ole normaalisti automaattisesti päässyt nettiin kuin WPS-nappulaa runnomalla taikka tietokoneen kokonaan uudelleenkäynnistämällä. Joskus on jopa auttanut Windowsin vianetsintäkin.

Resetoinkin sen Mokkulan, eli salasana ei ole enää vaihtamani, vaan alkuperäinen numerosarja. Tosiaan kun on tässä ennenkin tapeltu, niin kai paras käydä siellä kaupassa jossain vaiheessa.

Toki saan molemmat koneet yhtäaikaa verkkoon jos Mokkula on USB-pihalla kannettavassa, mutta ei se oikein hyvältä tunnu kun Mokkulalla pitäisi saada olikos se peräti 11 laitetta langattomaan verkkoon yhtäaikaa. Älytöntä.

*) Vai pystyisikö toisen talouden verkkoon pääsemään sen salasanaa kysyessä painamalla oman Mokkulansa WPS-näppäintä? Enpä usko.
« Viimeksi muokattu: la 02.04.2016, 12:29:49 kirjoittanut Norma Bates »

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #52 : la 02.04.2016, 14:25:57 »

Ei taida arvailuni paljon avittaa. On minullakin olemassa DNA:n Mokkula mutta ihan erilainen (Huawei E3372). Tarjoaa vain 4G yhteyden USB:n kautta. Se piuhayhteys on toinen ja sinun Mokkulassa lisäksi oleva WLAN tukiasema on toinen. Minulle ei vielä kirkastunut toimiiko sinun Mokkulalla siis toinen tietokone tai puhelin WiFillä Mokkulaan samaan aikaan kun uusi kannettavasi ei saa WiFi-yhteyttä muodostumaan.

Mokkulan WPS kai lähettää jollain tekniikalla, jota en tässä käy kaivamaan, WiFin salausavaimen langattomasti yhteyttä hakevaan laiteeseen, ettei sitä tarvitse siellä naputella useaan kertaan kun kuitenkin tekee muutaman kerran näppäilyvirheen.  Jos toinen laite WPS:n avulla saa ensimmäisen WiFi-yhteyden rakennettua ja toinen ei, niin se jälkimmäinen ilmeisesti ei ole otollisessa tilassa. Siis jos joku vekotin langattomasti käyttää WiFiä, niin ongelmasi näyttää olevan rakentaa uudelta läppäriltä WiFi-yhteys ensimmäisen kerran. Toisella kerrallahan WiFiin tulo käy jo helposti. Sinulla tuskin on DNA-kauppa 15 minuutin päässä helposti käydä Mokkulaa ja kannettavaa näyttämässä.

Poissa Norma B

• houru
  • Konkari
  • susi kukassaan
« Vastaus #53 : la 02.04.2016, 14:42:18 »
Ehkä ei kannata tällä paljon päätänsä rassata, kun kumminkin tuo Mokkula on temppuillut pelkän pöytäkoneenkin kanssa lähes koko sen ajan kun olen sen omistanut. En jaksa uskoa että läppärissä on vikaa, kun kuitenkin eilen sain molemmat koneet langattomasti Mokkulaan ja nettiin yhtäaikaa.

Menen DNA-kauppaan inisemään sitten kun olen ensin tutustunut läppäriin ja maksanut sen. Jos kävisi niin että joudunkin olemaan ilman nettiyhteyttä, niin olisihan se ihan Aunuksesta kun on uusi kone jota ei pysty käyttämään/testailemaan. Taisi olla 2011 kun silloinen nettitikkuni meni rikki ja jouduin odottamaan kuukauden ajan että saisin uuden tilalle. Ja tämä vain sen takia että DNA tutki koko sen ajan että olenko itse rikkonut sen tikkuni. Olisin ehkä saanut tikun silloin lainaksi toisesta liikkeestä, mutta minulla ei ollut varaa seikkailla ympäri lääniä kun sitä ei sattunut siinä liikkeessä olemaan tarjolla josta vikailmoituksen tein. Nyt minulla on kyllä mahdollisuus hypätä vaikka kaikki liikkeet läpi, että sikäli olisi ihmeellistä jos ei mistään saisi varalaitetta, jos tutkimuksia pitää tehdä.

Asiakasystävällisintä olisi tietysti automaattisesti ojentaa uusi tilalle jos takuuaikana mitä hyvänsä häikkää tulee. Ehkä minun olisi pitänyt kurnuttaa asiasta jo ajat sitten, en vaan ole jaksanut kun yhteyden kumminkin on aina lopulta saanut, äheltämisen jälkeen. (Joskus auttanut WPS-näppäin, joskus Mokkulan virran katkaisu, josku koneen virran katkaisu, joskus vikatutkimus, joskus ties mikä.)

Tässä jossain vaiheessa Mokkulassa vilahti jopa teksti että WPS ei käytettävissä. Ehkä se vaan kertakaikkiaan on paska.

Näprään mitä näprään, jos jaksan. Jos jotain selviää, niin laitan tähän, muuten kai parempi lopettaa hourailu tänne koska kyseessä virallisesti DNA:n tuenkin mielestä Hämmästys & Kummastus...

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #54 : la 02.04.2016, 16:15:32 »

Teit varmaan jo vianmäärityksen Windowsissa
http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows-10/getstarted-why-cant-i-get-connected

DNA:n keskustelusivujen https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/ tekstihausta ei ole mihinkään, mutta voi siellä kysellä yrittää. Jotain Wlan mokkula ja windows 10 ongelmaa varmaan löytyy tekstihaullakin.
Nimenomaisen WLAN Mokkulan ohjeet tietenkin kannattaa tsekata DNA:n sivuilta https://www.dna.fi/tuki-mokkulat.

Poissa Norma B

• houru
  • Konkari
  • susi kukassaan
« Vastaus #55 : la 02.04.2016, 17:52:03 »
Nyt on sitten tilanne se että kun tulin kotiin ja painoin läppiksen käynnistysnappulaa, muuta ei tapahdu kuin että näkyy että virta on päällä, mutta näyttö pysyy mustana. Kytkin laitteen johtoon imuttamaan virtaa pistorasiasta, sillä akku oli kyllä ihan viimeisillään tuossa aamulla, mutta edelleenkään ei näy muuta kuin että virta on päällä ja lataus on päällä. Vaikka akku olisikin päässyt ihan nollille, niin kai nyt sentään laitetta käyttämään pääsisi kun sen on laittanut lataukseen?

Jos se näyttö vaan pysyy mustana niin pitänee laittaa vempain huoltoon/takaisin. En ole koskaan lataillut kannettavaa, joten en näistäkään asioista tiedä. Vanha rakkine mitä joskus käyttelin oli akkunsa menettänyt jo ennen kuin sen ostin, ja sitä käytin aina niin että virta tuli suoraan pistorasiasta. Uutta akkua siihen haaskaan ei olisi kannattanut ostaa. Joku patterikin sieltä oli kai finito kun aina laitteen käynnistäessä piti kirjoitella BIOSiin oikea aika, muuten se kone ei tiennyt missä mennään.

Eli en nyt sillä kannettavalla pääse tällä erää tekemään mitään.

Poissa Harald

• Konkari
  • Harald Reinholdt Finnhalsbruken
« Vastaus #56 : la 02.04.2016, 17:57:37 »
Onko siellä motellissa ketään nörttiä, joka voisi tulla avustamaan ?

Itse olen täällä melko kaukana, toki lähtisin viivana, jos saisin kutsun, mutta kun pitäisi tehdä vielä näitä  pihahommia.

Kerro tarkemmin vielä, että missä mennään. Voisimmeko yhteistuumin auttaa porkalla täällä verkossa ?
Mielestäni jäsen hibiscus ehkä voisi auttaa, hänelle tuo on selvää pässinlihaa.
Teoriasta >> ............ hyvin suunniteltu on kokonaan  tekemättä ?

Poissa Norma B

• houru
  • Konkari
  • susi kukassaan
« Vastaus #57 : la 02.04.2016, 18:08:17 »
Ei näissä vissiin kukaan auttaa voi. Menevät siis ihan päiväkirjamerkinnöiksi. Läppis on ollut mustana puoli tuntia ja koko sen ajan latauksessa, joten ilmeisesti SE SIITÄ... Ei tule kuvaa, eikä sitä toisaalta saa suljettuakaan. Sekään nappula ei auta mistä voi painaa jos laite ei aukea, koska sehän on jo auki. Mutta ainoastaan sen verran että on virranpalovalo.

Pitää ottaa yhteyttä myyjään jossain vaiheessa. Ärsyttää kyllä ihan helvetisti että se sitten kumminkin lähtee johonkin hevon vittuun huoltoon ja vaikka se kuntoon saataisiinkin, minua tympii että pitää omistaa risa laite. Jos taas palauttaminen olisi mahdollista kun kyseessä on netistä, eikä kaupasta ostettu laite, niin sittenhän minä en saa mitään, ja kyllä se aika kivalta laitteelta vaikutti eilen kun vielä toimi.

Aina jos uusi laite osoittautuu vialliseksi, haluaisin kokonaan uuden tilalle.

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #58 : la 02.04.2016, 18:12:07 »
Nyt on sitten tilanne se että kun tulin kotiin ja painoin läppiksen käynnistysnappulaa, muuta ei tapahdu kuin että näkyy että virta on päällä, mutta näyttö pysyy mustana. Kytkin laitteen johtoon imuttamaan virtaa pistorasiasta, sillä akku oli kyllä ihan viimeisillään tuossa aamulla, mutta edelleenkään ei näy muuta kuin että virta on päällä ja lataus on päällä. Vaikka akku olisikin päässyt ihan nollille, niin kai nyt sentään laitetta käyttämään pääsisi kun sen on laittanut lataukseen?

Jos se näyttö vaan pysyy mustana niin pitänee laittaa vempain huoltoon/takaisin. En ole koskaan lataillut kannettavaa, joten en näistäkään asioista tiedä. Vanha rakkine mitä joskus käyttelin oli akkunsa menettänyt jo ennen kuin sen ostin, ja sitä käytin aina niin että virta tuli suoraan pistorasiasta. Uutta akkua siihen haaskaan ei olisi kannattanut ostaa. Joku patterikin sieltä oli kai finito kun aina laitteen käynnistäessä piti kirjoitella BIOSiin oikea aika, muuten se kone ei tiennyt missä mennään.

Eli en nyt sillä kannettavalla pääse tällä erää tekemään mitään.

Kokeile sellaista, että sammutat laitteen nyt hetkeksi aikaa, (20-30s) ja koitat uudelleen käynnistää. Mulla joskus teki vastaavan tempun, ja tuollainen auttoi.
Minähän en siis tiedä hevon persettä näistä laitteista. :)
Mongo mogo...

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #59 : la 02.04.2016, 18:14:19 »

Ei tule kuvaa, eikä sitä toisaalta saa suljettuakaan.

Paina sitä virtanappulaa vähintään 5 sekuntia tai jopa 10, niin sen pitäisi auttaa sammutuksessa.