Kirjoittaja Aihe: Facebook  (Luettu 10084 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vaihdokas

• Täysjäsen
Vs: Facebook
« Vastaus #60 : la 06.05.2017, 20:14:24 »
Kyllä, jotakin tähän tapaan. Optimaalinen "ilmoittelu" olisi jotakin hyvin samantapaista kuin puhelinluettelo ennen vanhaan. Tietysti nykyaikaista teknologiaa hyväksikäyttämällä siitä saisi käytettävyydeltään aivan eri tasoisen systeemin.
Jäi vielä mieleen siitä edellisestä kirjoituksestasi, kun käytit ilmaisua "nykyaikainen mainonta", mutta et varmaankaan tarkoittanut sitä erotuksena jostain aiemmasta mainonnasta, joka oli jotenkin eettisempää? Meinaan että jos lukee jotain vanhoja lehtiä, siltä ajalta kuin nyt mitään mainoksia on ollut, niin nehän vasta härskeiltä kuulostavat (tyyliin jos haluat että lapsesi on terve ja onnellinen, annat hänelle näitä pastilleja, jotka pitävät sairaudet loitolla), eikä ole tainnut ihmisillä olla mitään medialukutaitoa ja -kriittisyyttä senkään vertaa kuin meillä nyt. Toki mainontakin kehittyy ja saa uusia muotoja koko ajan, mutta me sentään ymmärretään, että meihin vaikutetaan.

Miksi muuten hyvän kirjan pitäisi maksaa? Miksi tiedon, ideoiden, teorioiden, tai vaikkapa taiteen pitäisi maksaa? Miksi kaikki sellainen ei voisi olla jo lähtökohtaisesti vapaasti jaettavissa? Varsinkin nykyään, kun kaikki sellainen on aineetonta, ja kopioiminen ei edellytä fysikaalisen esineen tuottamista. Mistä päästäänkin helposti vaikkapa vapaiden ohjelmistojen ideologiaan, mutta ei ehkä mennä vielä sinne.
Varmaan koska ihminen ei ole sellainen eläin, joka kykenisi toimimaan yhteisen edun hyväksi ilman, että itse saa itse suoraa palkintoa (=lähinnä rahaa). Jos ihminen lajina olisi toisenlainen, niin varmaan meillä olisi sellaisia toimivia yhteiskuntia, joissa jokainen tekisi parhaansa ja kantaisi oman osuutensa yhteiseen kuormaan ja ottaisi sieltä mitä kohtuudella tarvitsee. Kaikki olisi ilmaista, mistään ei tarvitsisi kilpailla, mutta jokainen tekisi mitä ikinä kykenisi kaikkien yhteiseksi hyväksi.

Ja jos pudotaan utopiasta todellisuuteen, niin kirjat eivät voi olla ilmaisia siksi, että ei ole oikein ja kohtuullista, että kirjailija antaa ilmaiseksi työpanoksensa, kun muutkaan eivät anna, ja koska kirjailijoidenkin pitää syödä.

Rupesin vain mietiskelemään tätä probleemaa koska koen oman nettikäyttöni hieman ristiriitaiseksi. Pitäisiköhän ottaa sellainen koesessio, vaikkapa vuoden ajan, että altistaa itsensä täysillä kaikenlaiselle mainonnalle. Ottaa pois käytöstä blokkerit, ja oikein märehtii sitä mainostulvaa, ja sitten noudattelisi kaikkia impulssejaan? Voisi olla ihan mielenkiintoinen kokeilu, mutta taaskin, ei huvittaisi maksaa sitä omasta pussista.
Se olisikin kiinnostava kokeilu, jossa seurattaisiin kulutusta ja rahankäyttöä vuosi ilman mainontaa ja vuosi mainonnan kanssa.

Paikalla Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #61 : su 06.08.2017, 10:47:37 »
Facebookista löydetty:

IHMISTYYPIT FACEBOOKISSA
1. Juoksin 10 000 km, nostin salilla penkistä 150kg ja illalla vielä bodycombattia!
2. Lapseni on maailman ihanin ja lutuisin ja nyt se oppi sanomaan ”kakka” ja tässä taas kuvia sen ilmeistä ja kaikkia varmasti kiinnostaa. KYLLÄ Koirat kuuluu tähän osastoon myös!
3. Vittu sitä vittu tätä, elämä on perseestä ja vihaan kaikkia. Syksyllä tuulee liikaa, lumi on saatanasta, kesällä liian kuuma ja keväällä nyppii allergiat. Vittu.
4. Tein illalliseksi sipuliomenabanaani-cremeä ja viini vuodelta miekka ja kivi odottaa jäähtymistään kylmäkaapissa. Ai niin. Aamulla söimme punaherukkavillimarjainkivääriginoagojamarjahedelmävitamiini-smoothiet ennen joogahetkeämme.
5. Elämä on ihanaa! Sä oot ihana! Mä oon ihana! Vaahtokarkit on vaaleanpunaisia ja sydän.
6. Lukee päivittäin kavereiden päivityksiä ja syynää tarkkaan keskustelut kommentoimatta itse juurikaan mihinkään mitään ikinä. Tämä kaveri on kuitenkin eniten perillä siitä, mitä naamakirjassa tapahtuu. Kummallista.
7. FARMVILLE;CITYVILLE;VILLE;VILLE;VILLE.
8. ”Vaihtoi profiilikuvansa”, ”Vaihtoi profiilikuvansa”, ”Vaihtoi profiilikuvansa”…
9. Aina hauskaa sanottavaa-tyyppi. (todellisuudessa vain 0,9% kavereista nauraa hänen jutuilleen, vaikka hymy- ja naurunaamoja lisäillään solkenaan)
10. Kertoo avoimesti krapulansa tason, pikkujoulukohelluksistansa ja kenen kanssa tuli baarissa sekoiltua. Facebookin viihdyttävin ihmistyyppi.

Paikalla Kopek

• Konkari
« Vastaus #62 : su 06.08.2017, 15:23:05 »
Tunnistaako NB luettelosta oman tyyppinsä?

socrates

• Vieras
« Vastaus #63 : su 06.08.2017, 15:25:14 »
Mä operoin feikkiprofiileilla eli olen kutonen.

Poissa Hänen pyhyytensä

• Konkari
« Vastaus #64 : su 06.08.2017, 15:33:17 »
Facebookista löydetty:

IHMISTYYPIT FACEBOOKISSA
1. Juoksin 10 000 km, nostin salilla penkistä 150kg ja illalla vielä bodycombattia!
2. Lapseni on maailman ihanin ja lutuisin ja nyt se oppi sanomaan ”kakka” ja tässä taas kuvia sen ilmeistä ja kaikkia varmasti kiinnostaa. KYLLÄ Koirat kuuluu tähän osastoon myös!
3. Vittu sitä vittu tätä, elämä on perseestä ja vihaan kaikkia. Syksyllä tuulee liikaa, lumi on saatanasta, kesällä liian kuuma ja keväällä nyppii allergiat. Vittu.
4. Tein illalliseksi sipuliomenabanaani-cremeä ja viini vuodelta miekka ja kivi odottaa jäähtymistään kylmäkaapissa. Ai niin. Aamulla söimme punaherukkavillimarjainkivääriginoagojamarjahedelmävitamiini-smoothiet ennen joogahetkeämme.
5. Elämä on ihanaa! Sä oot ihana! Mä oon ihana! Vaahtokarkit on vaaleanpunaisia ja sydän.
6. Lukee päivittäin kavereiden päivityksiä ja syynää tarkkaan keskustelut kommentoimatta itse juurikaan mihinkään mitään ikinä. Tämä kaveri on kuitenkin eniten perillä siitä, mitä naamakirjassa tapahtuu. Kummallista.
7. FARMVILLE;CITYVILLE;VILLE;VILLE;VILLE.
8. ”Vaihtoi profiilikuvansa”, ”Vaihtoi profiilikuvansa”, ”Vaihtoi profiilikuvansa”…
9. Aina hauskaa sanottavaa-tyyppi. (todellisuudessa vain 0,9% kavereista nauraa hänen jutuilleen, vaikka hymy- ja naurunaamoja lisäillään solkenaan)
10. Kertoo avoimesti krapulansa tason, pikkujoulukohelluksistansa ja kenen kanssa tuli baarissa sekoiltua. Facebookin viihdyttävin ihmistyyppi.

11. Henkilö joka ei osallistu juurikaan keskusteluihin tai seuraa facebook-kavereittensa päivityksiä vaan seuraa ihan oikeita uutisia.
« Viimeksi muokattu: su 06.08.2017, 16:08:19 kirjoittanut -:)lauri »
Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

Paikalla Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #65 : su 06.08.2017, 18:54:04 »
Tunnistaako NB luettelosta oman tyyppinsä?

Pyörin paljon enemmän ryhmissä kuin omalla seinälläni tai kavereideni seinällä. Luettelosta puuttuu vaikkapa se että "kuvittelee olevansa keskustelufoorumilla". Muutoin kai 9 koska tulee kaikenlaista tsoukkia heitettyä, ja ajoittain ja enempi sitten omalla seinällä 3. Joskus on ollut myös 8.

Lääp-lääpiä en juurikaan harrasta itse, mutta katselen muiden elukka- ja luontokuvat. Noiden kuvien osalta sitten kai 6, koska harvemmin niitä kommentoitua tulee, peukutettua vaan.

Ai niin juu ja tietenkin sellainen että "ramppaa läpi kaikki kavereiden ja ryhmissä laitetut linkit". Sehän se taitaakin olla merkittävin seikka aina välillä...

Paikalla Kopek

• Konkari
« Vastaus #66 : su 06.08.2017, 22:43:28 »
Minulle tulee näkyviin entisen kotipaikkakuntani FB-ryhmään (jossa taitaa olla lähes yhtä paljon jäseniä kuin kunnassa asukkaita) kuuluvia kuvia ja linkkejä. Sen lisäksi tulee muutaman muun ryhmän kuvia ja juttuja. Nämä ryhmät eivät erityisemmin kiinnosta. Eräs tuttavani vain on merkkaillut minua näihin ryhmiin. Muutaman olen blogannut, koska aihe ei kiinnostaa edes sen vertaa, että haluaisin nähdä, mitä tylsää sieltä tulee.

Tuo on pääasiallinen sisältö. Eli mitä itse kukin on tuon kunnan FB-ryhmässä julkaissut.

Oma FB -aktiviteettini on lähinnä satunnaista valokuvien lisäilyä albumeihini. En osaa sanoa, kuinka paljon kuvia on, mutta lukema on tuhansissa. Pitäisi aukaista jokainen albumi erikseen ja laskea sisältö, jos haluaisi tietää määrän. Suurin osa on vanhoja skannattuja kuvia eri vuosikymmeniltä, jotkut hyvinkin vanhoja.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #67 : ma 07.08.2017, 00:52:31 »
Mä operoin feikkiprofiileilla eli olen kutonen.
Olen itsekin FB:ssä feikkiprofiililla, en ikinä aidolla! Niin perc:stä tuo systeemi on.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Paikalla Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #68 : to 21.09.2017, 10:19:58 »
Ihmiset tappelevat sienistä FB-ryhmässä. Suurin osa ilmeisesti ihan ilman että on sienipäissään.

https://yle.fi/uutiset/3-9840545

Suomen Sieniseuran Facebook-ryhmän lähes 30 000 jäsentä on pantu jäähylle jatkuvien riitojen ja asiattomien keskustelunavausten vuoksi. Ylläpidon mukaan ryhmässä on esiintynyt kähinöitä ennenkin, mutta tänä syksynä tilanne on riistäytynyt käsistä.

Ryhmän hankalimmat jäsenet ovat alkaneet myös soitella ylläpidolle kotiin.

– Etenkin viikonloput ovat olleet todella hankalia. Kun sunnuntaiaamuna herää ja avaa Facebookin, siellä on ollut yön aikana ihan hirveät tappelut käynnissä, kertoo ryhmän ylläpitäjänä

socrates

• Vieras
« Vastaus #69 : to 21.09.2017, 11:20:17 »
                         ^
Hyvä sienestäjät! Ottakaa muut mallia.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #70 : to 21.09.2017, 11:30:33 »
                         ^
Hyvä sienestäjät! Ottakaa muut mallia.

Norma on ottanut mallia FB:stä jo vuosikausia ja pitää naamakirjaan kirjoitettuja maahanmuuttovastaisia viestejä täytenä totena ja jakaa niitä edelleen ja luultavasti kärhämöi myöskin ahkerasti "suvakkeja" vastaan. Onhan hän tänne levitellyt vastenmielisiksi katsomiaan näkemyksiä Rasmus-salaseurasta, vai mikä se antirasistinen yhteisö FB:llä nyt olikaan. Sinnekin hän on liittynyt nähdäkseen "suvakkien" antirasistisia mielipiteitä ja kiihottuakseen vihasta ihan orgasmiin saakka.

Poissa Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
  • Pyörii työssään & kierii pyöriessään
« Vastaus #71 : to 19.10.2017, 08:37:28 »

Facebook voi olla kirjoitusalusta, jolle ei kannata kirjoittaa asiakannanottoja, ainakaan jos ne ovat jotenkin merkittävämpiä. Tuotetun materiaalin hallinta on käyttäjälle vaikeaa.

Face voi sopia kevyeen heittelyyn ja linkittelyyn. Hetkellisyyteen käy hyvin myös sätti.

Joskus voi olla hyväksi palata aiemminkäytyyn. Jos mahdoton juttu, niin ei hyvä.
Pyöritelmäå: http://jatkumo.net/index.php?action=profile;area=showposts;sa=messages;u=2
(Ehkä alkua tai loppua, tai sitä sun tätä)

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #72 : to 19.10.2017, 14:59:22 »
Jauhaako Facebook aina samoja päivityksiä? Tarkista nämä piilossa olevat linkit

Jos Facebookin Uutiset-näkymä tuntuu itseään toistavalta, löytyy yhteisöpalvelusta nyt uusi tapa löytää kiinnostavaa sisältöä. Uusi Tutki-syöte näyttää linkkejä julkisiin päivityksiin, joiden Facebook arvelee kiinnostavan käyttäjää, mutta ei ole näyttänyt Uutiset-näkymässä.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000005415075.html

Tutki-syöte löytyy Facebookin pääsivun vasemman reunan linkkivalikon loppupäästä...

Facebookin piilottamia ystävien päivityksiä taas löytää Viimeisimmät -näkymästä. Tämä on piilotettu nettiselaimessa Facebookista Uutiset-linkin alle. 

Minä tässä vain, anteeksi.

Paikalla Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #73 : la 02.12.2017, 20:28:03 »
Ei ole pitkään aikaan ollut näin vahva tarvis hujauttaa nyrkillä ja kovaa. Vaan kun kohteena on muovia ja metallia, niin itsehän siinä eniten kärsisi...

Halusin yhdestä FB-ryhmästä pois kommenttejani, vaikka olen sieltä jo aikapäivää sitten lähtenyt. Jätin liittymispyynnön, että josko sitä kautta sitten poistan, jos pääsen sisään. Pyyntöä ei ole noteerattu millään tavalla. Aikani kuluksi olen sitten selvitellyt saako niitä omia höpinöitään pois jotain muuta kautta. Osoittautui että Facessa on joku toimintaloki josta näkee mitä kaikkia kommia on tullut tehtyä. Ainakin omalle seinälle, jos ei ryhmiin. Jäi nyt vielä nimittäin vähän auki mitä kaikkea se näyttää.

Kävi näet niin että kun aloin sahaamaan aikajanaa alaspäin, osoittautui että systeemi ei päästä minua joulukuun ulkopuolelle. Kun valitsen vuosinumeron, pääsen kyseisen vuoden joulukuuhun, mutta en mihinkään muuhun kuukauteen. Jos vaivalloisesti sahailen kokonaisen joulukuun läpi, vastassa on seuraavana edellisen vuoden joulukuu. Ei marraskuu jne. En tiedä mistä kuukausi valitaan, jos ylipäätään mistään, vai onko systeemissä peräti vikaa (yllätyinkö? en).

Face on välillä omin päin tehnyt joistakin ihan omalle seinälleni tekemistä aloituksista julkisia, vaikka ne on korvamerkitty vain kavereille näkyviksi. Eikä tuokaan liene ainoa sekoilu Facelta, mutta kaikkea ei (onneksi?) vuosien varrelta enää muista.

Mutta että en saa selata kuin joulukuuta joka saatanan vuodelta, se on kyllä jo kaiken huippu.  >:(

Jossain vaiheessa olin kyllä jo muissakin kuukausissa, mutta sitä en enää muista että mitä hemmetin kautta se tapahtui. Meni niin pää pyörälle tässä räplätessä. Taisi olla kuluvan vuoden kuukausia, ei aiempien vuosien. Tarkoitus oli päästä kesään 2015, enkä jaksa rullata kahta vuotta kokonaan läpi kun kerta pitäisi voida päästä yhden yksittäisen vuoden sisälle. Mutta joulukuun ympärillä on jotkut ylitsepääsemättömät muurit.

Poissa Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
« Vastaus #74 : la 02.12.2017, 21:34:04 »

Jos olisi vain Face, niin missä arvioisi tätä mediaa, jos olisi saanut bannia, tai sattunut jotain outoa? Varmaan jotain voisi puhista naapureille, tai tutuille, jos nyt voisi.

Joten hyvä on, että on näitä vaihtoehtoisia paikkoja. Edes jonkinlaisia.
Pyöritelmäå: http://jatkumo.net/index.php?action=profile;area=showposts;sa=messages;u=2

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #75 : la 02.12.2017, 21:52:19 »
Minusta Facebook on aika perc:stä, kömpelö, epäkäytännöllinen ja nyt vielä sensuroitu foorumi.

No, en itse ole tuolla muuten kuin valeprofiililla, koska siten saa seurattua joitakin suljettuja ryhmiä.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Paikalla Kopek

• Konkari
« Vastaus #76 : ke 03.01.2018, 02:19:49 »
Hajoaako Facebook omaan mahdottomuuteensa? Ainakin siitä näyttää tulevan koko ajan entistä mainostavampi. Kaupallista sisältöä on enemmän kuin joskus aikaisemmin. Sensuurit ja muut ikävät asiat on jo mainittu, joten ei niistä enempää.

Latailin Facebookiin kuvia aika estottomasti, mutta viime aikoina on iskenyt jonkinlainen arkuus. Olen ollut lähettämäisilläni kuvan, kunnes olen päättänyt, että ei sittenkään. Kun katselen albumejani, ihmettelen, miksi hullussa olen tuon ja tuon ja tuonkin kuvan pannut yleisesti katseltavaksi. En nyt jaksa niitä poistaakaan. Latailisin mieluummin ikivanhoja historillisia kuvia kuin nykyaikaa esittäviä, mutta en laiskuuttani saa skannatuksi niitä. Albumeissa on vielä materiaalia.

http://mashable.com/2012/06/04/analyst-facebook-disappear/#S22zbS_J18qP

socrates

• Vieras
« Vastaus #77 : ke 03.01.2018, 10:34:33 »
Minusta Facebook on aika perc:stä, kömpelö, epäkäytännöllinen ja nyt vielä sensuroitu foorumi.

No, en itse ole tuolla muuten kuin valeprofiililla, koska siten saa seurattua joitakin suljettuja ryhmiä.

Juuri näin. Siksi itsekin olen siellä vain feikkiprofiililla.

Poissa Juha

• Pyöritelmänkehittäjä
  • Konkari
« Vastaus #78 : ke 03.01.2018, 14:07:01 »
Hajoaako Facebook omaan mahdottomuuteensa? Ainakin siitä näyttää tulevan koko ajan entistä mainostavampi. Kaupallista sisältöä on enemmän kuin joskus aikaisemmin. Sensuurit ja muut ikävät asiat on jo mainittu, joten ei niistä enempää.

Joskus mainitsin eräälle yrittäjälle, että jos haluaa käyttää nettiä, on hyvä pitää mielessä sen muutokset. Facebook ei kelvannut aikoinaan, ja jossain vaiheessa todenta oli, että nyt kelpaa.

Sama toisin päin.

Nettiä ei kannata rakentaa yhden kortin varaan, vaan seurata ympäristöä täälläkin, koska voi vaihtua. Koskee tietysti myös harrastusyhteisöjä. Tämäkin yhteisö oli tipahtaa olemassaolosta, tietynlaisena. Ehkä ei ihan samana säilynytkään, vaan jotenkin muuttuneena, ja hiukan samana, tietty.

Paikalla Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #79 : ma 29.01.2018, 10:55:38 »
Nyt olen kaiken nähnyt. Facebook on päättänyt alkaa ominpäin kääntämään tekstejä sille kielelle mitä pääasiassa käyttää Facessa. Ihmettelin kun yleensä englanniksi kirjoittava ulkomaalainen FB-kaverini oli yhtäkkiä töräyttänyt jotain suomeksi, ja siinä oli sitten valikko alla mistä näkee alkuperäistekstin. Ainoat valinnat että älä näytä alkuperäistekstiä ja arvioi käännös, mutta ei sellaista namikkaa että "älä käännä!"

Tuli jotenkin sellainen olo kuin Facebook pitäisi idioottina ihmisiä, että nämä eivät muka osaa englantia. Jos ei joku helvetin jenkki itse osaa mitään muuta kuin englantia, niin ei se sitä tarkoita että kaikilla muilla kansoilla on niin että osaavat vain äidinkieltään.

Muutenkin välillä joutunut napsuttelemaan jotain älä käännä -namikkaa jossain muualla, ja nyt ei sitten saa enää edes valita. Käännetään väkisin. Joo, arvaan että joku heti neuvoo (jos ei täällä niin muualla) että siellä on semmoinen kohta asetuksissa että blaa blaa blaa. Mutta kun minun mielestäni semmoista kohtaa ei pitäisi edes joutua etsimään. Pitäisi olla niin että ensisijaisesti käyttäjä itse päättää tilinsä asioista, ja toissijaisesti vasta saitti ehdottelee varovasti että kävisikö joku juttu, eikä niin että se ominpäin menee ja tekee. Ja yleensä päin persettä.