Kirjoittaja Aihe: Netflix  (Luettu 13687 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Safiiri

• Konkari
Vs: Netflix
« Vastaus #20 : ti 07.04.2015, 07:58:15 »
Netflix US on sama tuote, joka tarjotaan USA:n markkinoilla. Ymmärrettävistä syistä suomalaisia tekstityksiä ei siis ole mahdollista saada. Valitettavasti ei edes kikkailemalla. Englanninkieliset tekstit tosin löytyvät jokaiseen nimikkeeseen, ja se on iso etu mikäli joutuu katsomaan hiljaisuudessa (ja muutenkin).

Mutta on siis keinoja, joiden avulla voit katsoa sekä Suomen että minkä tahansamuun maan Netflixiä. Voit valita ohjelmakohtaisesti, jotan Suomen Netflixistä voi tsiigailla ne ohjelmat, joihin yleensäkin on suomenkielinen tekstitys tehty. Muut sitten tietysti joutuu katsomaan ilman sellaista.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #21 : ma 04.05.2015, 08:32:44 »
Yksi syy sille että minua ei ole foorumilla näkynyt viimeisen reilun vkon aikana on Netflix Original sarja Daredevil ja sen ensimmäisen tuotantokauden 13 n. tunnin mittaista jaksoa. 13 tuntia Marvelin synkimmän hahmon seurassa meni oikein mukavasti.

Matt Murdock sokeutuu lapsena saadessaan myrkyllistä kemikaalia silmiinsä, samalla hänen muut aistinsa kuitenkin herkistyvät poikkeuksellisiksi. Aikuistuessaan hän huomaa kuinka synkässä, korruptoituneessa ja väkivaltaisessa maailmassa hänen kotikaupunkinsa Hell's Kitchenin asukkaat elävät. Hän päättää vetää maskin päähänsä ja ottaa oikeuden omiin käsiinsä ja alkaa taistella kaduilla vellovaa pahuutta vastaan. Missio on kuitenkin tuskaa ja ristiriitoja täynnä Murdochin pelätessä valahtavansa itsekin vain yhdeksi kyyniseksi ja kuolemaa kylväväksi rikolliseksi muiden joukossa.

Ensimmäisen tuotantokauden puitteissa Daredevilin arkkivihollinen on niin ikään Hell's Kitchen natiivi, psykopaattinen rikollispomo Wilson Fisk, joka haluaa myös pelastaa kaupungin. Hänen suunnitelmansa on tosin tuhota kaikki ja antaa uuden ja uljaan maailman nousta tuhkista.

Suosittelen sarjaa sekä sarjakuvasankarien ystäville että muille: 13 tunnissa on riittävästi tilaa henkilödraamalle, jotta myös sukkahoususankarien vierastaja saa jotain irti.

Itseäni tosin häiritsee sarjamuodossa, edelleen, se kuinka käytössä olevat tunnit hyödynnetään. Ja, saadaanko käytettävissä olevista tunneista merkittävää lisäarvoa suhteessa parituntiseen elokuvaan: minusta Daredevilin tapauksessa ei. Sen sijasta tarina etenee usein hieman jaarittelevasti: elokuvaformaatin vaatima ekonomismi olisi ollut tarpeen tässäkin. Sanoisin että 30 % kohtauksista olisi voitu tiputtaa pois välittömästi tarpeettomina. Haastavaa siis tämäkin, liian ajan hyötykäyttäminen.

Tarina on modernisoitu 2010-luvulle, mutta tämä ei juuri näy muuten kuin muutamana älypuhelimena siellä täällä, muuten aikakausi ei tunnu paljon vaikuttavan maailman elinehtoihin. Daredevilin hahmo tuntuu välillä valitettavan tehottomalta ja koomiselta, hän ajautuu pitkällisiin nyrkkinujakoihin milloin kenenkin rivivihollisen kanssa, sen sijasta että osaisi toimia tehokkaasti ja hyödyntää erikoisen herkkiä aistejaan saadakseen yliotetta vastustajistaan.

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #22 : la 20.06.2015, 05:45:37 »
Netflixin Sons of Anarchy rupeaa olemaan loppusuoralla ja kohta pitäisi löytää uutta katseltavaa. En jaksa kesäisin lukea kirjoja, joten TV-sarjat ovat sopivan kevyttä viihdettä. SOA on ollut hämmästyttävä ralli. Loputon määrä mieshaleja ja toinen toisensa jälkeen vyöryviä kriisejä. Nämä veijarit eivät koskaan lepää! He taistelevat päivästä toiseen ja jokainen päivä on kuin ihmiselämä. Aivan käsittämätöntä vyörytystä.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #23 : la 20.06.2015, 10:10:46 »
Meidän kesän Netflix-sarja on Orphan black.

Tuco

• Vieras
« Vastaus #24 : ma 20.07.2015, 12:20:36 »
Reilun kuukauden aikana on katsottu sarjat The Returned, Arrow, The Walking Dead ja Breaking Bad.

Voiko elonpäiviään enää viisaammin viettää?

Seuraavaksi vuorossa Orange Is the New Black.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #25 : ti 21.07.2015, 11:51:11 »
Sense8 oli ihan mukava kesälomasarja.

Paikalla MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #26 : ti 21.07.2015, 23:16:42 »
Netflix toimii erilaisilla laitteilla ja sovelluksilla, kuten niin sanotulla älytelevisioilla, Windows Phonella, Androidilla, iOS:illa, PC:llä, Mac:llä, Nintendo Wii:llä, Nintendo Wii U:lla, PlayStation 3:lla, PlayStation 4:lla, Xbox 360:llä, Xbox One:lla PlayStation Vitalla ja Nintendo 3DS:llä. Palvelusta löytyy elokuvia, tv -sarjoja, dokumentteja jne.
Minä luulin, että pitää olla langallinen huippuyhteys. Vasta äskettäin tajusin että langattomat voi riittää. Mutta entäs jos on maalla mökillä semmonen 1-3 Megan mokkula ? (Elikkä läppärillä katselisi).

Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden, paperittomien, piilottelu ei ole laitonta.
   - presidentti Sauli Niinistö 13.12.2017

Poissa Taha Islam

• Lukija
  • Konkari
  • *
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #27 : ti 21.07.2015, 23:24:38 »
Netflix toimii erilaisilla laitteilla ja sovelluksilla, kuten niin sanotulla älytelevisioilla, Windows Phonella, Androidilla, iOS:illa, PC:llä, Mac:llä, Nintendo Wii:llä, Nintendo Wii U:lla, PlayStation 3:lla, PlayStation 4:lla, Xbox 360:llä, Xbox One:lla PlayStation Vitalla ja Nintendo 3DS:llä. Palvelusta löytyy elokuvia, tv -sarjoja, dokumentteja jne.
Minä luulin, että pitää olla langallinen huippuyhteys. Vasta äskettäin tajusin että langattomat voi riittää. Mutta entäs jos on maalla mökillä semmonen 1-3 Megan mokkula ? (Elikkä läppärillä katselisi).
0,5Mb riittää.
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Paikalla MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #28 : ti 21.07.2015, 23:26:36 »
0,5Mb riittää.
Tuleeko "suorana" vai voiko ladata "varastoon" ja kauanko 1 h ohjelma silloin kestäisi ladata 0,5 Mb:llä ?
Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden, paperittomien, piilottelu ei ole laitonta.
   - presidentti Sauli Niinistö 13.12.2017

Poissa Taha Islam

• Lukija
  • Konkari
  • *
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #29 : ti 21.07.2015, 23:31:59 »
0,5Mb riittää.
Tuleeko "suorana" vai voiko ladata "varastoon" ja kauanko 1 h ohjelma silloin kestäisi ladata 0,5 Mb:llä ?

Ohjelmaa ei ladata, se striimataan, eli mittayksikkö on GB/tunti. Alin resoluutio käyttää 0,3GB/tunti
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Tuco

• Vieras
« Vastaus #30 : ti 04.08.2015, 10:36:17 »
Orange is the new black on aivan mahtava sarja. Menetin heti ekassa jaksossa sydämeni Piper Chapmanille. Olen taas koukussa.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #31 : ti 04.08.2015, 10:42:36 »
Orange is the new black on aivan mahtava sarja. Menetin heti ekassa jaksossa sydämeni Piper Chapmanille. Olen taas koukussa.

Mä en taas oikein jaksa näköjään noita sarjoja, jotka heti kättelyssä on tehty jatkumaan forever. Mä haluan, että mut huijataan luulemaan kyseessä olevan jonkin lopulta selviävän juonikuvion, ei pelkkiä ihmissuhdekuvioita ja yhden jakson tarinoita hahmojen välillä.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #32 : ti 04.08.2015, 11:05:28 »

Mä en taas oikein jaksa näköjään noita sarjoja, jotka heti kättelyssä on tehty jatkumaan forever. Mä haluan, että mut huijataan luulemaan kyseessä olevan jonkin lopulta selviävän juonikuvion, ei pelkkiä ihmissuhdekuvioita ja yhden jakson tarinoita hahmojen välillä.
Joo, Orange is the New Blackin paras puoli oli juuri tämä "menetin sydämeni Piper Chapmanille", tai sitten jollekin muulle suht kuumalle muijalle, semi-kinkyssä Women in Prison -asetelmassa. Mutta muuten, en itsekään jaksanut innostua OitNB:istä kun sitä kohtalon oikusta seurasin ensimmäisen tuotantokauden verran. Olisin kaivannut edes hieman enemmän eksploitatiivista asennetta.

Tuco

• Vieras
« Vastaus #33 : ti 04.08.2015, 12:25:24 »

Kyllähän pelkät ihmissuhdekiemuratkin voivat olla herkullisia mikäli hahmot ovat värikkäitä ja tapahtumien puitteet tarjoavat mahdollisuuden kunnon draamalle. Vajaan tuotantokauden kokemuksella näyttää siltä, että sarjassa kuljetetaan useampaakin jaksosta toiseen etenevää sivujuonta. Päähenkilön selviytyminen vankilaympäristössä ja sen edellyttämä muuttuminen lienee koko sarjan läpäisevä juoni.

Tuco

• Vieras
« Vastaus #34 : ti 04.08.2015, 12:27:39 »

Joo, Orange is the New Blackin paras puoli oli juuri tämä "menetin sydämeni Piper Chapmanille", tai sitten jollekin muulle suht kuumalle muijalle, semi-kinkyssä Women in Prison -asetelmassa.

Myönnän, että olisin katsonut sarjaa jo ihan pelkkien suihku- ja lesbokohtausten vuoksi. Mutta sarja on paljon muutakin.
« Viimeksi muokattu: ti 04.08.2015, 12:30:21 kirjoittanut Brutto »

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #35 : ti 04.08.2015, 13:07:17 »
orkkumustan ensimmäisellä kaudella oli fiilis, että miksi välittäisin, mitä näille hahmoille tapahtuu.. Mielestäni siis hahmoja ei ehkä esitelty tarpeeksi koukuttavasti, tai jotain mätää avauskaudessa hiven oli. Katsoin tästä huolimatta sinnikäästi sarjaa eteenpäin, ja kai niihin hahmoihin sitten ajan kanssa kiintyi, kun sarja tuntuu parantuvan, mitä pidemmälle etenee.

Itsekään en jaksa yhtään katsoa sarjoja, joissa yksi jakso on "kokonainen paketti". Tällaisiahan usein ovat rikos- ja sairaalasarjat. Juonen pitää yltää koko kausi läpeensä, jotta katsominen koukuttaa, jos on koukuttaakseen. OITNB onkin tällainen pidemmän juonikehittelyn sarja (pitkälti) eikä jakson mittainen case.
« Viimeksi muokattu: ti 04.08.2015, 13:11:09 kirjoittanut Tummasilmäsusanna »

Poissa Topi

• Seniori
« Vastaus #36 : ti 04.08.2015, 13:13:53 »
En ymmärrä, mitä esimerkiksi wade tarkoittaa puhuvansa tilaavansa USA:n Netflixiä. On minullakin joskus ollut tili, jota veloitettiin dollareina. Mutta vaikuttaako se todistettavasti valikoimaan, vai riippuuko tämä nyt kuitenkin vain IP-osoitteesta?

Olen VPN:llä ja liitännäisillä kikkaillut itseäni virtuaalisesti eri maihin, enkä nyt menisi sanomaan, että USA:n Flixi mitenkään ylivertainen on. Johtuuko sitten siitä, että en enää ollut maksanut sitä jenkkitilnä -- en tohdi uskoa, mutta voihan sekin olla. Esimerkiksi Audiblella vaikuttaa nykyään ihan puhtaasti luottokortin laskutusosoite siihen, mitä katalogista näkee ja mitä ei. En tiedä sitten, mikä on Netflixin nykyinen käytäntö.

Mutta siis: Olen vilkuillut eri maiden valikoimia IP-osoitetta muuttamalla, ja ainakin tällä keinolla Brittien Netflixissä on hyvinkin sellaista, mitä ei ole USA:n puolella, ja tietysti myös päinvastoin. Kanada vaikutti aika mielenkiintoiselta sekoitukselta näitä. Myös Saksan Netflix on ihan kiinnostava, ja samaa voi sanoa oikeastaan joka maan valikoimasta. Siis että siellä on markkinoiden takia tai julkaisuteknisistä syistä nimikkeitä, mitä jostain muualla ei tarjota.

Totta kai USA:n Flix on siinä maineessa, että siellä on kaikki. Mutta nyttemmin yllättävän monta kertaa tullut tilanteita, joissa jopa Suomen flixistä löytyy joku leffa ja sieltä ei.

Käytännön pointti kuitenkin se, että kannattaa joskus huvikseen vaihdella sitä maata ja verrata valikoimia, kun siltä tuntuu. Muutenhan se on melko sama, mitä käytää, jos vain löytää mieleistänsä katsottavaa.

Poissa Topi

• Seniori
« Vastaus #37 : ti 04.08.2015, 13:22:36 »
Itsekään en jaksa yhtään katsoa sarjoja, joissa yksi jakso on "kokonainen paketti". Tällaisiahan usein ovat rikos- ja sairaalasarjat. Juonen pitää yltää koko kausi läpeensä, jotta katsominen koukuttaa, jos on koukuttaakseen. OITNB onkin tällainen pidemmän juonikehittelyn sarja (pitkälti) eikä jakson mittainen case.

Mulle tulee tästä mieleen se, miten jotkut jalostaa sukulinjoja The Sims -peleissä.

Itse tykkään Star Trekeistä ja monista muistakin sellaisista sarjoista, joissa yksi jakso on oma kokonaisuutensa. Ei ole mitään tiettyjen ongelmien ajamaa isoa kaarta, jolla koko ajan kiusoitellaan katsojia ja nimenomaan koukutetaan.

Totta kai ymmärrän sen, että iso osa nykysarjoista on todella tasokkaasti käsikirjoitettuja. Vituttaa vaan suoraan sanoen se, että joku perusasia tarinankerronnassa ja sen taidossa on melkein hävitty bisnekselle. Sarjoja tehdään tuotantokausi kerrallaan, ja päätökset jatkosta lähes poikkeuksetta samoin. Ne ei siis tiedä, kuinka pitkään tarinan pitäisi jatkua, ja samaa juttua lypsetään kunnes kanavan kanssa päätetään, että nyt lopetetaan.

Se voi olla kutkuttavaa tai palkitsevaa juuri siltä kannalta, että sitoutuu hahmoihin ja sama soopa vain jatkuu ja jatkuu, mutta tietyssä mielessä verrattuna vaikka hyviin romaaneihin tai novelleihin se on tarinankerronnallisesti paskaa siinä mielessä, että hyvällä tarinalla on alku, keskiosa ja loppu. Jos luovutaan siitä, että kerrotaan joku tällainen koherentti tarina ja mässäillään vain samoilla jännitteillä ja hahmoilla puoleen ja toiseen, se on minusta huonompi kuin se, että tehdään se rehellisesti niin kuin jossain Star Trek TNG:ssä. Siis että ei edes yritetä tehdä mitään jatkuvaa jännitettä juoneen. Tai sitten tehdään sarja niin, että rakennataan ennalta tosi hyvä tarina kokonaisuutena ja kerrotaan se. Yleensä tätä näkee vain minisarjoissa, mutta joitakin poikkeuksiakin on. Ei siis niin, että sarjaa myydään jollain idealla, lypsetään X määrä kausia, ja sitten lopetetaan sen tuntuisesti, että tarina olisi pitänyt tai sen olisi voinut tiivistää noin 20 kertaa lyhyempään, jotta se ei olisi vain ihmisten kiusaamista suhteessa siihen, mitä annettavaa sillä nyt oli.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #38 : ti 04.08.2015, 16:21:29 »
En ymmärrä, mitä esimerkiksi wade tarkoittaa puhuvansa tilaavansa USA:n Netflixiä. On minullakin joskus ollut tili, jota veloitettiin dollareina. Mutta vaikuttaako se todistettavasti valikoimaan, vai riippuuko tämä nyt kuitenkin vain IP-osoitteesta?

Olen VPN:llä ja liitännäisillä kikkaillut itseäni virtuaalisesti eri maihin, enkä nyt menisi sanomaan, että USA:n Flixi mitenkään ylivertainen on. Johtuuko sitten siitä, että en enää ollut maksanut sitä jenkkitilnä -- en tohdi uskoa, mutta voihan sekin olla. Esimerkiksi Audiblella vaikuttaa nykyään ihan puhtaasti luottokortin laskutusosoite siihen, mitä katalogista näkee ja mitä ei. En tiedä sitten, mikä on Netflixin nykyinen käytäntö.

Mutta siis: Olen vilkuillut eri maiden valikoimia IP-osoitetta muuttamalla, ja ainakin tällä keinolla Brittien Netflixissä on hyvinkin sellaista, mitä ei ole USA:n puolella, ja tietysti myös päinvastoin. Kanada vaikutti aika mielenkiintoiselta sekoitukselta näitä. Myös Saksan Netflix on ihan kiinnostava, ja samaa voi sanoa oikeastaan joka maan valikoimasta. Siis että siellä on markkinoiden takia tai julkaisuteknisistä syistä nimikkeitä, mitä jostain muualla ei tarjota.

Totta kai USA:n Flix on siinä maineessa, että siellä on kaikki. Mutta nyttemmin yllättävän monta kertaa tullut tilanteita, joissa jopa Suomen flixistä löytyy joku leffa ja sieltä ei.

Käytännön pointti kuitenkin se, että kannattaa joskus huvikseen vaihdella sitä maata ja verrata valikoimia, kun siltä tuntuu. Muutenhan se on melko sama, mitä käytää, jos vain löytää mieleistänsä katsottavaa.

Tarkoitan sitä että Netflix palveluna katsoo minun olevan USA:n markkinoilla, veloittaa dollareina ja tarjoaa USA:n valikoiman. Lisäksi tekstityksen saa ainoastaan ameriikaksi.

Netflix USA:n valikoima ei ole mikään sateentekijä, mutta Suomen Netflixiin verrattuna se oli (minun näkökulmastani) ylivoimainen: käytyäni läpi koko Suomen ja USA:n valikoimat (kelpuuttaen listalle kaiken mikä saattaisi kiinnostaa), oli Suomesta tuloksena vajaat 20 elokuvaa, USA:n vastaavasta lähemmäs 500 (mm. yhdessä vaiheessa löytyi pitkälti toista kymmentä italialaisen maestron Mario Bavan elokuvia). Sen verran se itselläni vaikutti.

Mutta se miksi Netflix US mulle kelpaa (kaikesta huolimatta erittäin geneerisen valikoimansa kanssa) liittyy paljolti elämäntilanteeseeni: en joka tapauksessa ehdi antaa elokuvaharrastukselleni paljoa aikaa, joten US Netflix valikoimineen riittää. Aina kun leffaa huvittaa katsoa, löytyy riittävän kiinnostava elokuva sen hetken tarpeeseen.

(Huomioitava on kuitenkin se, että Suomen Netflixin valikoiman olen käynyt viimeksi lävitse muutamia vuosia sitten: saattaa hyvinkin olla että tilanne on muuttunut. Pari kertaa tosin Netflix on heittänyt minut Suomen valikoiman puolelle hetkeksi, ja joka kerta katsottavien listani on kaventunut jotakuinkin 20 nimikkeeseen)

Poissa Topi

• Seniori
« Vastaus #39 : ti 04.08.2015, 16:34:27 »
Tämä selittää valikoiman osalta asiaa. Tilanne on muuttunut paljonkin ja jopa niin, että joitain hyviä elokuvia löytyy Suomen katalogista mutta ei USA:n, kyllä laatuelokuvia silti ylivoimaisesti enemmän on jenkkiflixissä.

Sitä minä en ihan ymmärrä, mitä merkitystä dollareissa maksamisella on tarjonnan kannalta. Eikö valikoima määräydy suoraan sen mukaan, katsooko NF sinun olevan Suomessa vai USA:ssa vai missä, riippumatta siitä, millä valuutalla olet maksun viimeksi suorittanut?