Kirjoittaja Aihe: Netflix  (Luettu 16350 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Unforgiven

• Vieras
Netflix
« : ke 04.03.2015, 14:02:58 »
Koska usealla itseään arvostavalla keskustelufoorumilla on aiheesta oma ketjunsa uskallan avata sellaisen tännekin.

Lyhyesti Netflixistä. Netflix on yhdysvaltalainen tilausvideopalvelu, joka tarjoaa elokuvia ja televisiosarjoja suoratoistona vastaanottajille. Palvelulla on maailmanlaajuisesti noin 50 miljoonaa tilaajaa. Netflix toimii erilaisilla laitteilla ja sovelluksilla, kuten niin sanotulla älytelevisioilla, Windows Phonella, Androidilla, iOS:illa, PC:llä, Mac:llä, Nintendo Wii:llä, Nintendo Wii U:lla, PlayStation 3:lla, PlayStation 4:lla, Xbox 360:llä, Xbox One:lla PlayStation Vitalla ja Nintendo 3DS:llä. Palvelusta löytyy elokuvia, tv -sarjoja, dokumentteja jne.

Itse olen ollut palvelun tyytyväinen käyttäjä jo parisen vuotta. Mielestäni hinta/laatu -suhde on kohdallaan, vaikka elokuvauutuudet tulevatkin nähtäville jälkijunassa. Alunperin tykästyin siihenkin, että heikommallakin yhteydellä katselu sujuu tökkimättä. Nykyisin, kun smarttv:tä en omista, kuva välittyy laajakaistayhteydestä telkkariin xboxin kautta.

Tässä ketjussa olisi halutessaan sana vapa kaikkeen Netflixiin (ja miksei muihinkin vastaaviin palveluihin) liittyvään. Käytättekö, oletteko käyttäneet, vinkkejä jne...

Itse olen katsonut viimeksi tv -sarjat Breaking Bad (5 tuotantokautta) ja Sons of Anarchy (7 tuotantokautta, viimeisintä ei ole vielä julkaistu palvelussa). Tulleet/tulevat ilmeisesti telkkaristakin mutta menneet minulta ohitse. Sanotaan, että molemmat sarjat omassa listauksessani menevät kaikkien aikojen TOP 3:seen. Leffoista ja muusta sitten myöhemmin.

Sellainen vielä vinkiksi, että palvelua voi kokeilla ilmaiseksi sitoutumatta kuukauden.
« Viimeksi muokattu: ke 04.03.2015, 14:05:32 kirjoittanut Unforgiven »

Poissa Xantippa

• Konkari
Vs: Netflix
« Vastaus #1 : ke 04.03.2015, 14:23:07 »
Tässä asia, jossa olen auttamatta jälkijunassa.

TV on nykyään sangen epäluotettava kaveri etenkin sarjojen suhteen: sarjat, jotka minua kiinnostaisivat, ovat kyllä edustettuina, mutta etten sanoisi, liiankin. Tarkoitan sitä, että pyörivät useaan kertaan, useammalla kanavalla, sikin sokin eri kausien kesken, niin että vanha kunnon pirukaan ei jaksa ottaa selvää, millä kanavalla mennään missä kohtaa, ja on aivan onnenkantamoinen, jos osut näkemään/digittämäään kaksikin peräkkäistä jaksoa.

Sen vuoksi olen pohtinut näitä ostokanavia, mutta jostakin syystä (minäkö muutosvastarintainen! ei kai!) olen vaan kokenut sen vaikeaksi ja en ole saanut aikaiseksi. Johtuu varmaan siitäkin, että oma TV ei ole viimeistä mallia, en ole jaksanut sitäKÄÄN uusia, ja xboxeja ja muita en omista, kun enhän mä edes pelaa, eikö ne sitä varten alunperin ole??

Tiedostan joutuvani muuttumaan tässä suhteessa suhteellisen pian. Sulattelen sitä tässä nyt, ja toivottavasti voin teille sitten kertoa kokemuksia näistä asioista.

Tämä oli nyt enemmän tämmöinen off topic vuodatus, mutta ehkä myös avunhuuto!

T: Xante

Unforgiven

• Vieras
« Vastaus #2 : ke 04.03.2015, 14:49:53 »

TV on nykyään sangen epäluotettava kaveri etenkin sarjojen suhteen: sarjat, jotka minua kiinnostaisivat, ovat kyllä edustettuina, mutta etten sanoisi, liiankin. Tarkoitan sitä, että pyörivät useaan kertaan, useammalla kanavalla, sikin sokin eri kausien kesken, niin että vanha kunnon pirukaan ei jaksa ottaa selvää, millä kanavalla mennään missä kohtaa, ja on aivan onnenkantamoinen, jos osut näkemään/digittämäään kaksikin peräkkäistä jaksoa.

Juurikin näin. Itselläni ei lisäksi riitä kärsivällisyys odotella sarjojen osalta aina viikkoa seuraavaa jaksoa. Tämänkaltaisten palvelujen hyötynä on, että sarjat voi katsella omaan tahtiin silloin kuin haluaa vaikkapa yhteen putkeen jos kuntoa riittää. Esimerkiksi Sons of Anarchyn 6 kausi tuli katseltua kahtena iltana.

Pelikonsolia tai älytv:tä ei tarvitse välttämättä omistaa saadakseen kuvan näkymään telkkarista. Läppärikin riittää, HDMI -kaapeli vain väliin.
« Viimeksi muokattu: ke 04.03.2015, 14:55:34 kirjoittanut Unforgiven »

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #3 : ke 04.03.2015, 14:53:50 »

Juurikin näin. Itselläni ei myöskään riitä kärsivällisyys odotella sarjojen osalta aina viikkoa seuraavaa jaksoa. Tämänkaltaisten palvelujen hyötynä on, että sarjat voi katsella omaan tahtiin silloin kuin haluaa vaikkapa yhteen putkeen jos kuntoa riittää. Esimerkiksi Sons of Anarchyn 6 kausi tuli katseltua kahtena iltana.

Pelikonsolia tai älytv:tä ei tarvitse välttämättä omistaa saadakseen kuvan näkymään telkkarista. Läppärikin riittää, HDMI -kaapeli vain väliin.

Joo, tätä olen Areenan dokkarien kanssa tehnytkin, en oikein tiedä, mitä tässä asiassa jumputtelen. Sillä olen samaa mieltä, että hyvä sarja 50 min jaksoissa vain ärsyttää.

Taisit saada nyt mua taas innostumaan tästä asiasta, toivottavasti saan kohta raportoivaa!

T: Xante

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #4 : ke 04.03.2015, 17:22:13 »
olipa perusteellinen ja ytimekäs esittely. noin hiottua kirjoitustyyliä lukee jo kateellisena.

löytyykö jenkkisarjoista ja jenkkileffoista suomenkielinen tekstitys, ovatko laadukkaasti vai kiireellä tehtyjä tai luvattomia harrastelijakäännöksiä netistä?

kuinka pakollista ja turvallista on käyttää netissä luottokorttia, jos sellaisen omistaa?

kuinka innostunutta netflix-palvelun vastaanotto ja käyttökokemukset ovat olleet muilla foorumeilla?

saitte minusta heti yhden kiinnostuneen sivustaseuraajan. :)

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #5 : ke 04.03.2015, 17:41:53 »
House of cards on katsomisen arvoinen. Meillä menossa tämä vastikään julkaistu viimeisin tuotantokausi.

(Tekstitykset on ihan ok tasoa.)

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #6 : ke 04.03.2015, 17:44:33 »
Mulla oli Suomen Netflix joitain viikkoja: löysin ehkä 20 elokuvaa katsomislistalleni. Irtisanoin palvelun ennen ilmaisjakson päättymistä.

Vaihdoin US-Netflixiin, josta olen löytänyt listalleni jo 260 elokuvaa/dokumentaaria.

Melko hyvä palvelu, ongelmana on tosin se, että jämähtää helposti valikoimaan, joka on tarjolla, sen sijasta että itse aktiivisesti etsisi itseä kiinnostavia elokuvia ostettavaksi.

Lenny

• Vieras
« Vastaus #7 : to 05.03.2015, 05:50:09 »
Netflix oli sisällöllisesti pettymys itselleni. Tekninen toteutus on ensiluokkainen, jos vertaa vaikka YLE:n areenaan, suorastaan eri sarjassa painiva. Ei ole koskaan tökkinyt, kuvanlaatu huippu, käyttöliittymä intuitiivinen, mutta.... Sisältö KURAA!!! En kahden kuukauden aikana löytänyt ainoatakaan itseäni kiinnostavaa elokuvaa. Ehkä syy tähän on, että luulin löytäväni spotifyn tai naxoslibraryn tyylisen aarreaitan, josta löydän kaiken mahdollisen, mutta eihän siellä ole kuin viimeisimmän blockbusterit. Plaah.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #8 : to 05.03.2015, 07:39:48 »
Netflix oli sisällöllisesti pettymys itselleni. Tekninen toteutus on ensiluokkainen, jos vertaa vaikka YLE:n areenaan, suorastaan eri sarjassa painiva. Ei ole koskaan tökkinyt, kuvanlaatu huippu, käyttöliittymä intuitiivinen, mutta.... Sisältö KURAA!!! En kahden kuukauden aikana löytänyt ainoatakaan itseäni kiinnostavaa elokuvaa. Ehkä syy tähän on, että luulin löytäväni spotifyn tai naxoslibraryn tyylisen aarreaitan, josta löydän kaiken mahdollisen, mutta eihän siellä ole kuin viimeisimmän blockbusterit. Plaah.

Joo, Spotifyta vastaava valikoma olisi "liian hyvää ollakseen totta".

Mutta, netflix on pitänyt minut liian tyytyväisenä. Toki taustalla on myös elämäntilanteeni, joka ei salli liikaa keskittymistä kulttuuripuolelle.

Lenny

• Vieras
« Vastaus #9 : to 05.03.2015, 08:22:41 »
Joo, Spotifyta vastaava valikoma olisi "liian hyvää ollakseen totta".

Näinpä. Jotenkin vain tein automaattisesti oletuksen, että Netflixin täytyy olla elokuvalle sitä mitä Spotify on musiikille, mutta eihän se tietenkään näin ole. Digitaalinen arkisto kaikista elokuvista olisi kyllä hyvä juttu. Kai elokuvayhtiöt tähän halutessaan pystyisivät, samaan tapaan kuin Naxos teki.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #10 : to 05.03.2015, 21:39:49 »
Netflix on muuttanut käsityksen siitä mitä TV:n katsominen on, tai voi olla. Silti on todettava, että vaikka US Netflix on huomattavasti suomalaista (tai myös kokeilemaani ruotsalaista) valikoimaa edellä, on valikoima siitä huolimatta varsin rajallinen.

Netflix ei halua olla ainoastaan tuotantoyhtiöiden armoilla oman bisneksensä suhteen, vaan se on alkanut itse tuottaa Netflix-sarjoja, kuten House of Cards tai Orange is the New Black, näiden lisäksi listoilla on toki liuta muita maineikkaita ulkopuolisia sarjoja. HBO valitettavana puutteena, sillä heillä on oma SVOD-palvelunsa. Televisiosarjojen jälkeen Netflix on loikannut myös elokuvien tuotannon ja jakelun puolelle: he ovat tehneet Adam Sandlerin tuotantoyhtiön kanssa sopimuksen neljästä elokuvasta, jotka ovat kaikki yksinoikeudella Netflixissä1. Yhtiö on myös mukana tuottamassa Hiipivä Tiikeri, Piilotettu Lohikäärme 2:sta, ja on ostanut 12 miljoonalla dollarilla oikeudet True Detectiven ohjanneen Cary Fukunagan tulevaan elokuvaan, joka kertoo afrikkalaisista lapsisotilaista2. Fukunagan elokuvaa viedään myös teatterilevitykseen, sillä siitä pedataan (jo nyt) Oscar-ehdokasta. Eli aika kunnianhimoista on toimintansa!

Netflix pyrkii siis TV-vallankumouksen lisäksi apajille Hollywood-studioiden kanssa. Netflix saa muiden tuottamia elokuvia valikoimiinsa lisenssejä ostamalla, ja tämä on elokuvan ystävän kannalta se vittumaisin ja turhauttavin puoli palvelussa. Lisenssit ovat määräaikaisia, ja listallasi oleva elokuva saattaa kadota milloin tahansa (tosin pian poistuviin elokuviin tulee varoitusteksti, joka ilmoittaa mihin mennessä elokuva kannattaa katsoa). Esimerkiksi pari vuotta sitten Netflixistä katosi kesän alla vajaa 1.800 elokuvaa(!).

Isot elokuvayhtiöt ovat epäluuloisia Netflixin suhteen, he eivät tiedä onko yhtiö lintu vai kala, onko siitä heille hyötyä pitkällä aikavälillä vai ei. Joka tapauksessa yhtiöt haluaisivat isomman siivun elokuviensa levityksen voitoista. Tällä hetkellä yhtiöt eivät halua ärsyttää teatterijakeluketjuja, eivätkä siksi harkitse omia kilpailevia palveluitaan. Netflixin vaivaton elokuvien streamaus taas vie heidän elokuviltaan perinteisen jakeluhierarkian puitteissa arvoa3: Normaalisti elokuvan lisenssit nimittäin myydään useaan kertaan: teatteri-, DVD-, VOD-, TV-levitykseen, jne. Netflix uhkaa syödä tätä arvokasta ketjua.

Luulen että kattavien ja kestävien lisenssien hankkiminen, televisiomaisiin sarjoihin painottuva trendi, ja Netflixin halu olla itse sarjojen ja nykyään elokuvien tuottaja, syövät heidän panostustaan elokuvan ystäviä laaja-alaisesti palvelevaan sisältöön.

1http://www.latimes.com/entertainment/envelope/cotown/la-et-ct-netflix-sandler-20141004-story.html
2http://www.theverge.com/2015/3/2/8136605/netflix-movie-cary-fukunaga-true-detective-beasts-of-no-nation
3http://www.cnet.com/news/some-indie-studios-wary-of-netflix-partnership/

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #11 : ma 09.03.2015, 16:08:34 »
Opinpa juuri, että on olemassa apps, jonka avulla ei tarvitse valita, ottaako Suomen vai Usan Netflixin, vaan voi katsoa ihan kumpaa vain. Samoilla tunnareilla.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #12 : ti 10.03.2015, 21:34:59 »
Opinpa juuri, että on olemassa apps, jonka avulla ei tarvitse valita, ottaako Suomen vai Usan Netflixin, vaan voi katsoa ihan kumpaa vain. Samoilla tunnareilla.
Niin, siis laittamalla laajennuksen päälle/pois. Netflix olettaa näin että olet USA:ssa/"matkoilla Suomessa".

Itse en jaksa vaihdella: katson vain US-versiota.

Mitäs muita vaihtoehtoja sitä onkaan Netflixin lisäksi:

HBO Nordic maksaa vajaan kympin kuussa: paljon HBO:n sarjoja ja myös ok-valikoima elokuvia. Hulu on Netflixiin verrattuna pieni, mutta silti varteenotettavimpia kilpailijoitaan. Katsoin valikoimaa ja totesin että jossain vaiheessa joutuu sanomaan Netflixin hetkeksi irti ja vaihtaa Huluun: todella houkuttelevia elokuvia löytyy valikoimistaan.

Netflixissä on se hyvä puoli, että irtisanoessaan tunnusta ei tarvitse poistaa: jos näin valitsee, tilaus katkeaa, mutta saman tunnuksen voi uudelleenaktivoida kun taas näin haluaa. Mulla oli jokin aika sitten 7 kuukauden tauko, kunnes taas aktivoin palvelun.

Lenny

• Vieras
« Vastaus #13 : ke 11.03.2015, 05:29:23 »
Netflix on muuttanut käsityksen siitä mitä TV:n katsominen on, tai voi olla.

Tämä onkin erityisen mielenkiintoista siksi, että ei tekninen infra (ainakaan asiakkaan päässä, laajakaista) ole oikeastaan muuttunut miksikään verrattuna vaikkapa kymmenen vuoden takaiseen aikaan. Joskus muinoin kun analogiset televisiolähetykset loppuivat, loppuivat myös meidän television katseleminen. Ei vaan jaksanut värkätä mitään mastoja tai satelliitteja katolle. Lisäksi kun oli vielä tiedossa, että ala on suurten muutosten edessä heti lähivuosina. No itselleni on tullut yllätyksenä, että TV on jo siirtynyt nettiin, vaikka oikeastaan mitään sen ihmeempää ei ole teknisesti infrassa tapahtunut. Nykyinen laajakaistani on itse asiassa hitaampi kuin 15v sitten! Siihen aikaan puhuttiin, että elokuvat eivät voi siirtyä nettiin nykyisellä tekniikalla. Kaikki olikin kiinni vain softasta, kuka olisi uskonut? Toisaalta, eipä tämän systeemin skaalautuvuudesta taida oikein kukaan tietää mitään, ehkä puhe on ollut siitä koko ajan.

Netfllixistä puheen ollen, rupesin katsomaan tätä avauksessa mainostettua Breaking Bad:ia. Hyvä sarja!
« Viimeksi muokattu: ke 11.03.2015, 05:32:26 kirjoittanut Lenny »

Unforgiven

• Vieras
« Vastaus #14 : ke 11.03.2015, 09:54:26 »
Itse olen Waden viittaaman HBO:n lisäksi kokeillut parikin kertaa Viaplay -palvelua, mutta Netflix on sitten kuitenkin käyttöliittymänsä, toimivuutensa ja minulle sopivamman tarjontansa ansiosta jäänyt käyttöön.

Tällä hetkellä katselussa on vuonna 2002 alkunsa saanut 7.tuotantokautta sisältävä The Shield -sarja. Yksi tuotantokausi takana ja koukussa ollaan. Saanut IMDb:ssä ihan kelpo arvosanan.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #15 : ke 11.03.2015, 15:03:40 »
Niin, siis laittamalla laajennuksen päälle/pois. Netflix olettaa näin että olet USA:ssa/"matkoilla Suomessa".

Ei mä tarkoitin sitä F-Securen Freedomea. Sillä toki on muutakin käyttöä.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #16 : to 12.03.2015, 20:37:01 »

Mikäs juttu se Aitio on? Miten vertautuu Netfix:iin tms.

Varmaan pöljä kysymys :)

Unforgiven

• Vieras
« Vastaus #17 : pe 13.03.2015, 17:06:52 »

Mikäs juttu se Aitio on? Miten vertautuu Netfix:iin tms.

Varmaan pöljä kysymys :)

Ilmeisesti Elisa viihteeseen liittyvä palvelu. Eli maksat sekä Elisa viihteestä että erikseen Aitio -palvelusta. Netflix, Viaplay ja HBO eivät vaadi sitoutumista operaattoreihin.

Itse kokeilin noin pari vuotta sitten kuukauden ilmaisjakson ajan Elisa viihdettä. Ei toiminut ainakaan minulla sujuvasti, palvelu tökki ja jumitti. Aition tarjontaa kävin vilkaisemassa ja kovin kökköä näyttäisi olevan. Esimerkiksi sarjojen osalta vain suomalaisia sarjoja tarjolla.

Tämä siis vain minun kokemukseni ja näkemykseni.

Poissa VN

• Tulokas
« Vastaus #18 : la 04.04.2015, 19:36:20 »

Itse en jaksa vaihdella: katson vain US-versiota.

Minun kokemukseni US-versiosta oli sellainen, ettei sitä käyttäessään voi käyttää suomenkielisiä tekstityksiä. En tiedä, onko olemassa jokin kikka. Ja sitten taas englanninkielistä puhetta kuunnellessä pitää pitää äänenvoimakkuutta turhan kovalla.

Mitäs muita vaihtoehtoja sitä onkaan Netflixin lisäksi:

HBO Nordic maksaa vajaan kympin kuussa: paljon HBO:n sarjoja ja myös ok-valikoima elokuvia. Hulu on Netflixiin verrattuna pieni, mutta silti varteenotettavimpia kilpailijoitaan. Katsoin valikoimaa ja totesin että jossain vaiheessa joutuu sanomaan Netflixin hetkeksi irti ja vaihtaa Huluun: todella houkuttelevia elokuvia löytyy valikoimistaan.

Viaplay toimii Chromecastin ja Android-tabletin tai älypuhelimen kanssa  (luultavasti Appleillakin). Heillä myös on ensimmäinen kuukausi ilmainen. Valikoima ei ole sama kuin Netflixissä. Se on Netflixiin verrattuna jonkin verran suppeampi ja kenties pikkaisen eri tavalla painottunut (en osaa täsmentää).

Netflixissä on tiistaista alkaen nähtävissä Better Call Saulin koko ensimmäinen tuotantokausi. (Tällä hetkellä kaikki paitsi viimeinen jakso.) Minusta Better Call Saul on ollut kiva. Salaperäinen se kylläkin on (itse en ainakaan oikein tiedä, mistä sarja loppujen lopuksi kertoo), mutta tähän mennessä vähemmän väkivaltainen kuin Breaking Bad (jonka hahmoja siinä esiintyy). Mikä on minulle plussaa. Ja vähemmän mustavalkoinen kuin Breaking Bad ehkä. (Myös tässä sarjassa tehdään ilmeisesti "hyviksestä" "pahista", mutta ilmeisesti paljon pienemmin askelin kuin Breaking Badissä.) 

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #19 : ma 06.04.2015, 23:13:49 »
Netflix US on sama tuote, joka tarjotaan USA:n markkinoilla. Ymmärrettävistä syistä suomalaisia tekstityksiä ei siis ole mahdollista saada. Valitettavasti ei edes kikkailemalla. Englanninkieliset tekstit tosin löytyvät jokaiseen nimikkeeseen, ja se on iso etu mikäli joutuu katsomaan hiljaisuudessa (ja muutenkin).