Kirjoittaja Aihe: Hulluus, nerous – poikkeavuus  (Luettu 6639 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
Vs: Hulluus, nerous – poikkeavuus
« Vastaus #120 : ke 14.02.2018, 13:12:53 »
Mun mielestä suokkis / THL usein tappoi asiakeskustelua onelinereilla. Ja varsin usein heitti vain linkin johonkin tilastoon. Jotkut tykkää tuosta, itse en kummastakaan.

Varsinkin jukriksen (saattaa olla ikuistakierrätystä) bannaamisen vaatiminen oli törkeää ja oli muitakin.

Kirjasta en tiedä, ei kiinnosta.
Jumala armahtaa, Majuri ei.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #121 : ke 14.02.2018, 13:17:55 »

Itse olen usein agitoinut pyörän keksimistä uudestaan, siis vastavetona nykyaikaiselle kiireiselle häärimiselle, jossa varotaan kuin kuppaa tekemästä mitään itse. Kaikki pitäisi löytyä valmiina, koska tehokkuus ja business. Valitettavasti se on niin, että vain tekemällä itse voi oppia. Itse tekeminen on juuri sitä käsittämistä (suomenkieli on sitten mahtava, btw). Tekemisen vältteleminen johtaa vain pinnalliseen ymmärrykseen.

Hulluuden, nerouden tai poikkeavuuden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Terveen järjen sitäkin enemmän. Pyörä pitää keksiä uudestaan että ymmärtäisi täydellisesti miten pyörää käytetään.

Pyörän keksiminen uudelleen on ollut vallitseva pedagoginen linjaus ammatillisessa koulutuksessa jo vuosia. Oppimisnäkemyksenä siitä käytetään nimitystä konstruktivismi.

Käytännössä menetelmä on järjetön. Esimerkiksi muurarin ammattiin opiskeleva henkilö voidaan laittaa kuukausiksi keksimään itse nopeinta ja ergonomisinta tapaa muurata sen sijaan että heti näytettäisiin vuosisatojen aikana kehittyneet parhaat tavat tehdä tuo työ.

No onko muurariksi opiskelevan sitten hankala ymmärtää vaikkapa muutaman tunnin luennolla mikä on se järkevin tapa?

Ei se hankalaa ole, mutta oppimisteorian mukaan muurarin pitäisi itse keksiä järkevin tapa ilman että kukaan ulkopuolinen kertoisi sitä.

Muutenhan olemme jo pitkään olleet tilanteessa, jossa kaikki rationalisoidaan ja tehdään helpoksi. Toisaalta, kannattaako kaikkien edes oppia ymmärtämään kokonaisuuksia?
« Viimeksi muokattu: ke 14.02.2018, 13:20:59 kirjoittanut Brutto »

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #122 : ke 14.02.2018, 13:53:38 »
Muutenhan olemme jo pitkään olleet tilanteessa, jossa kaikki rationalisoidaan ja tehdään helpoksi. Toisaalta, kannattaako kaikkien edes oppia ymmärtämään kokonaisuuksia?

No ei tietenkään kannata.

Olet kyllä aivan oikeassa siinä, että ei tuo ajatus istu oikeastaan ollenkaan muurarintyöhön.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #123 : ke 14.02.2018, 18:14:53 »
Koskaan ei ole liian myöhäistä keksiä polkupyörää uudestaan. Sen voi tehdä yhä uudestaan ja uudestaan. Näin sen näkisin, tässä valossa. Ehkä toisissa luksimäärissä jotenkin toisin.

Kyllä!

Itse olen usein agitoinut pyörän keksimistä uudestaan, siis vastavetona nykyaikaiselle kiireiselle häärimiselle, jossa varotaan kuin kuppaa tekemästä mitään itse. Kaikki pitäisi löytyä valmiina, koska tehokkuus ja business. Valitettavasti se on niin, että vain tekemällä itse voi oppia. Itse tekeminen on juuri sitä käsittämistä (suomenkieli on sitten mahtava, btw). Tekemisen vältteleminen johtaa vain pinnalliseen ymmärrykseen.

Hulluuden, nerouden tai poikkeavuuden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Terveen järjen sitäkin enemmän. Pyörä pitää keksiä uudestaan että ymmärtäisi täydellisesti miten pyörää käytetään.

Minä olen suuri käsityöläisyyden ihailija. Avasin käsin ajattelulle ketjunkin aikoinaan.
http://jatkumo.net/index.php?topic=910.msg46294#msg46294

Harmittaa, että olen varttunut näin dominoivasti abstraktiin ajatteluun painottuvassa kulttuurissa. Tunnen olevani käden taidoissa kovin osaamaton. Puutarhahommissa sentään saa vähän tutumaa erilaisiin materiaaleihin. Minusta käsillä tekemisessä yksi oleellinen hienous on hiljaisen tiedon kertyminen ikään kuin huomaamatta kehon muistiin. Ja samalla mieli saa levätä. Abstraktien asioiden oppimisessa mieli joutuu jatkuvasti ponnistelemaan. Lisäksi erilaiset työtavat voivat olla kehon muistissa vuosikymmeniä ilman, että niistä on tietoinen ennen kuin sitten jonkun kerran käsiin osuu sama materiaali tai on ratkaistavana samanlainen ongelma kuin aikaisemmin. Pitkän linjan käsityöläisillä on usein poikkeuksellisia ja omintakeisia ratkaisuja ongelmiin. Pelkät tietokoneella suunnittelijat eivät tajua syvällisesti, millainen käsittely(!) sopii millekin materiaaleille. He tietävät asioita teoriassa, mutta syvempi tuntemus puuttuu. Käsityöläinen on kokonaisvaltaisemmin ja syvemmin kosketuksissa alansa koko historiaan kuin joku tietokoneella tuotteita suunnitteleva klikkailija.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Väkevä Antidootti

• Konkari
« Vastaus #124 : ke 14.02.2018, 18:30:09 »

Käsityöläinen on kokonaisvaltaisemmin ja syvemmin kosketuksissa alansa koko historiaan kuin joku tietokoneella tuotteita suunnitteleva klikkailija.

Ellei suunnittelija tunne valmistusprosesseja, olosuhteita ja miten asioita oikeasti tehdään ja materiaaleja ja materiaalien käyttätymistä, niin ei hänen suunnitelmillaankaan paljon mitään tee.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #125 : ke 14.02.2018, 18:39:33 »
Esim. muotialalla on aivan tavallista, että suunnittelija tuntee materiaalit vain pintapuolisesti. Samoin rakennusalalla on nykyisin niin paljon uusia materiaaleja, etteivät rakentajat niitä välttämättä tunne.
Minä tässä vain, anteeksi.

Paikalla Juuli

• Seniori
  • Hukkaskukka
« Vastaus #126 : ke 14.02.2018, 18:55:17 »

Elätin itseni piirtämällä. Mutta jos pitää kutoa esim. sukat se on yhtä veivaamista. Innolla aloitan ja vähitellen se into hiipuu ja hiipuu...
https://www.youtube.com/watch?v=7DUnyXUaUDE
muistojeni ruusut anneli sari

Poissa Juha

• Konkari
  • Lada-mies
« Vastaus #127 : to 15.02.2018, 23:23:15 »
Lisäksi hän on lähinnä linkkikone, ei mitään omaa annettavaa asiakeskusteluun.

On sitä herkempää puolta.

Ymmärrät paremmin, jos mietitään Pensadorin osallistumiskyvyn venymistä, tietyissä haastekohdissa.
Pitää pohjaa. Pohjemmalle et pääse.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #128 : to 15.02.2018, 23:52:28 »

THL oli foorumeilla - toivottavasti on yhä - loistava esimerkki, miten varsin spesifin työn ohella voi kehittää laajan  ja toistuvasti yllätyksellisenkin henkisen persoonallisuuden ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden. Minulle jäi usein hämäräksi kertomuksissaan kummalla puolen fiktion ja toden rajaa liikuttiin. THL tiedottaa -nimimerkin synty (Ajatusmyllyllä) oli tarina, jossa koin tulleeni ennenkokemattomasti vedätetyksi ja jymäytetyksi.